شنبه ۴ دی ۱۳۸۹ - ۱۴:۴۵
کد خبر: 22422

اگر میزان تجمع رنگدانه‌ها را در مژه‌ها و موهای سر مقایسه کنیم، متوجه خواهیم شد که در حالت کلی تجمع رنگدانه‌ها در مژه‌ها بیشتر از موهای سر در سنین بزرگسالی است.

سلامت نیوز:همان طور که می‌دانید مژه‌ها موهایی هستند که روی لبه‌های پلک چشم قرار دارند. مژه‌ها در دو ردیف قرار گرفته اند و حدود 100 تا 150 مژه در لبه پلک بالایی و حدود نصف این تعداد در لبه پلک پایینی چشم وجود دارد.

اگر میزان تجمع رنگدانه‌ها را در مژه‌ها و موهای سر مقایسه کنیم، متوجه خواهیم شد که در حالت کلی تجمع رنگدانه‌ها در مژه‌ها بیشتر از موهای سر در سنین بزرگسالی است

همچنین باید به این نکته توجه داشت که عمر متوسط هر مژه حدود 3 تا 5 ماه است و پس از این مدت مژه‌ها از پلک جدا شده یا به اصطلاح می‌افتند و مژه جدیدی در همان محل می‌روید. وقتی یک مژه می‌افتد و مژه جدیدی جایگزین آن می‌شود، این مژه پس از 2 ماه رشد، هم اندازه دیگر مژه‌ها خواهد بود.

مژه ها همانند تارهای مویی که روی سر می‌رویند، به رشد خود ادامه نخواهند داد و به همین علت این طور به نظر می‌رسد که رشد آنها در مقایسه با موهای سر کمتر است؛ این در حالی است که مژه‌ها تنها در یک بازه زمانی 3 تا 5 ماهه رشد می‌کنند و پس از آن از پلک افتاده و رشد مژه جدیدی در همان محل می روید.

در سطح پوست، اندام‌های بسیار کوچکی وجود دارند که به آنها فولیکول گفته می‌شود. فولیکول‌ها، مولد موهای روییده شده در قسمت‌های مختلف بدن هستند.

همه فولیکول‌ها از یک چرخه سه مرحله‌ای عبور می‌کنند:

1- در مرحله آناژن، مو به سرعت رشد می‌کنند.

2- در مرحله کاتاژن که در مقایسه با مرحله قبلی کوتاه‌تر است، سرعت رشد مو کاهش خواهد یافت.

3- سرانجام فولیکول وارد مرحله‌ای به نام تلوژن خواهد شد که به آن مرحله استراحت گفته می‌شود. پس از پایان این مرحله، چرخه رشد مو کامل می شود و به این ترتیب موی قبلی می افتد و موی جدیدی جایگزین آن می شود.

مرحله آناژن برای موهای سر در مقایسه با موهای قسمت‌های دیگر بدن، طولانی‌تر است و معمولا 4 تا 8 سال طول می کشد. این در حالی است که در موهای سر مرحله استراحت بسیار کوتاه و تنها حدود 2 تا 4 ماه است.

در مژه‌ها، ابروها و اغلب موهایی که در دیگر قسمت‌های بدن می‌رویند، مرحله رشد موها (آناژن) بسیار کوتاه‌تر و فقط حدود 6 ماه است که پس از آن، مرحله استراحت 2 تا 4 ماه به طول می‌انجامد. به همین دلیل این موها اغلب کوتاه‌تر بوده و به نظر می‌رسد که تنها به اندازه مشخصی رشد می‌کنند.

به این ترتیب می‌توانیم بگوییم مدت زمانی که مو در مرحله رشد است، تعیین‌کننده بیشترین میزان رشد مو در این چرخه سه مرحله‌ای است و نقش بسیار مهمی در میزان رشد مو دارد.

منبع: tebyan.net

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha