پنجشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۷
کد خبر: 224247

این بار ماجرا اعتصاب بخشی از تیم جراحی است. مدتی است که خبر اعتراض متخصصان بیهوشی از نقاط مختلف کشور به گوش می‌رسد. یک ‌بار این اعتراض به شکل تجمع خودش را نشان می‌دهد؛

متخصصان، بیماران را بیهوش نمی‌کنند؟

سلامت نیوز:روزی خبر می‌رسد که به‌دلیل نبود تجهیزات پزشکی و نرسیدن اعتبارات برخی از بیمارستان‌ها اعمال جراحی غیر‌ضروری را عقب می‌اندازند و روزی دیگر همین اتفاق با دلیلی دیگر تکرار می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز، وقایع اتفاقیه نوشت: این بار ماجرا اعتصاب بخشی از تیم جراحی است. مدتی است که خبر اعتراض متخصصان بیهوشی از نقاط مختلف کشور به گوش می‌رسد. یک ‌بار این اعتراض به شکل تجمع خودش را نشان می‌دهد؛ بار دیگر در قالب یک بیانیه و درخواست از وزارت بهداشت و انگار این بار نوبت به اعتصاب رسیده است، تا جایی که دیروز برخی رسانه‌ها نوشتند که خطر «توقف جراحی‌های الکتیو» و اعتراض گروهی از ارائه‌کنندگان خدمات سلامت به ویرایش مجدد یک کتاب به چالش مهم اتاق‌ عمل‌های بیمارستان‌ها تبدیل شده و بیم آن می‌رود که بیماران با وجود نوبت‌های بعضا طولانی، در انجام جراحی‌ها هرچند غیرضرور سرگردان بمانند. کتابی هم که از آن نام برده می‌شود کتاب تعرفه‌هاست که اصلاح آن یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های وزارت بهداشت در جریان اجرای طرح تحول سلامت بود؛ طرحی که در آن وزارتخانه سعی کرد با اصلاح تعرفه‌ها و واقعی‌کردن آنها کاری کند که دیگر مفهومی به نام زیر‌میزی در مراکز درمانی وجود نداشته باشد. قرار شد ما‌به‌التفاوت این رقم‌ها هم از محل اعتباری که برای طرح تحول سلامت در نظر گرفته شده بود، پرداخت شود اما تأمین‌نشدن بسیاری از منابعی که وزارت بهداشت روی آنها حساب کرده بود و بدقولی طولانی‌مدت بیمه‌ها باعث شد که اصلاح تدریجی تعرفه‌های برخی از گروه‌های پزشکی تا حد زیادی متوقف شود و از طرفی برخی از گروه‌ها با کاهش 25 درصدی در تعرفه‌هایشان مواجه شوند. همین موضوع کاری کرده که الان آنها در صف اول معترضان به وزارت بهداشت قرار گرفته‌اند و این نهاد را متهم به بی‌عدالتی می‌کنند. متخصصان بی‌هوشی از جمله همین گروه‌های معترض هستند و حالا اعتراضشان رنگ و بوی اعتصاب گرفته است.

آتش این اعتراض را واکنش قاسم جان‌ بابایی، معاون درمان وزیر بهداشت شعله‌ور‌تر کرد وقتی که در شبکه‌های اجتماعی این‌ طور پیچید که او متخصصان بیهوشی را که سر کارشان حاضر نشوند تهدید به برخورد کرده است اما بلافاصله روابط عمومی این معاونت نه‌تنها این حرف‌ها را تکذیب کرد بلکه در واکنش ضمن تشکر از همه متخصصان بیهوشى‌ای که سال‌ها به مردم ایران به‌ویژه در بیمارستان‌هاى دولتى باوجود تأخیر در پرداخت مطالبات قانونى خدمت کرده‌اند، از رؤسای محترم دانشگاه‌ها درخواست کرد در صورتی که عده معدودى از متخصصان بیهوشى استخدام در خدمات بیهوشی در جراحی‌های انتخابی و غیراورژانسی همراهی نکنند، برای ادامه روند خدمت‌رسانی به هموطنان از پزشکان تمام‌وقت کمک خواسته شود. 


آناهیتا کشاورزی، معاون سازمان بیمه سلامت نیز به این اظهارات در فضای مجازی واکنش نشان داد و در توضیحاتی درباره اتفاقی که در مورد تعرفه‌های متخصصان بیهوشی افتاده، گفت: «روند تصمیم‌سازی درباره تعرفه‌های سالانه، با بررسی‌های کارشناسی و ارائه پیشنهادات به دبیرخانه شورای‌ عالی بیمه آغاز می‌شود که متشکل از نمایندگان سازمان‌های بیمه‌گر پایه، نظام پزشکی، سازمان برنامه و بودجه، وزارت بهداشت و وزارت رفاه است. از آنجا که منابع حوزه بیمه سلامت محدود است و از‌سوی‌دیگر بیش از ٩٥ درصد منابع توسط دولت محترم اختصاص می‌یابد؛ بنابراین بیمه‌ها موظف شدند تا متناسب با منابع، مصارف را تعریف کرده و پیشنهادات لازم را در جهت خرید خدمات در راستای ایجاد تعادل منابع- مصارف اعلام کنند. با توجه به تصویب منابع برای سال ٩٦ معادل هزینه‌های سال ٩٥ برای سازمان بیمه سلامت، چاره‌ای به جز پیشنهاد کاهش تعرفه‌ها از سوی سازمان‌های بیمه‌گر نبود زیرا تجربیات سه سال اخیر نشان می‌دهد اجرای سایر روش‌های کنترل تقاضای القایی و مدیریت هزینه‌ها نظیر پیاده‌سازی راهنماهای بالینی، تغییر نظام پرداخت در بیمارستان‌ها، پیاده‌سازی نظام ارجاع و پزشک خانواده و سایر راهکارهای پیش رو، نیاز به بسترسازی و صرف مدت زمانی بیش از یک سال خواهد داشت.»

او ادامه داد: «در این راستا ویرایش سوم کتاب در چارچوب فرایند مندرج در قانون احکام دائمی توسعه در نهایت در هیأت محترم دولت به تصویب رسید و پس از تصویب جهت اجرا به دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله سازمان بیمه سلامت ایران ابلاغ شده است.»البته به دنبال ویرایش کتاب تعرفه‌ها در سال ۹۳، برخی‌ها معتقد بودند که رشد تعرفه‌ای گروه بیهوشی حدود ۳۰ درصد بیشتر از سایر گروه‌ها بوده؛ مبحثی که متخصصان این رشته آن را قبول ندارند و به کاهش تعرفه‌شان طی سه سال گذشته انتقاد دارند، تا حدی که عدم اجابت درخواستشان مبنی‌بر توقف مصوبه شهریور، برخی اعتراض‌ها و حتی اعتصاب‌ها در انجام جراحی‌های الکتیو (غیراورژانسی) در برخی شهرها را به دنبال داشته است. در این میان به خطر‌افتادن سلامت مردم مسئله‌ای است که به اشکال مختلف طی چند روز گذشته مطرح شد، فارغ از اینکه این اقدام متخصصان بیهوشی چقدر منطبق با سوگند پزشکی و پایبندی به آن است و مسئولیت خطرات احتمالی بیماران با کیست، شایسته است سیاست‌گذاران و ارائه‌دهندگان خدمات هر چه سریع‌تر درباره آن به جمع‌بندی برسند تا سلامت مردم تحت‌تأثیر مسائل و درخواست‌های صنفی قرار نگیرد. درهمین‌راستا دکتر ایرج حریرچی، قائم‌مقام وزیر بهداشت روز گذشته در پاسخ به سؤالی درباره خبرهای منتشر‌شده مبنی‌بر اینکه متخصصان بیهوشی در چند بیمارستان خصوصی و دولتی شیراز دست از کار کشیده‌اند و جراحی‌های غیر‌ضرور انجام نمی‌شود، ابراز امیدواری کرد که این خبرها واقعی نباشند و گفت: «بعید می‌دانم که همکارانمان چنین کاری انجام داده باشند و اگر هم مسئله‌ای وجود داشته باشدف فکر می‌کنم به‌زودی حل می‌شود؛ البته ما خودمان هم تحت فشار هستیم. از طرفی وقتی بیماری بستری می‌شود حتی اگر با یک ساعت تأخیر کارش انجام شود، درست نیست. 


وزیر بهداشت نیز با همکاران بیهوشی جلسه‌ای مبتنی‌بر تفاهم و همکاری داشتند و مباحثی در این جلسه مطرح شد. باید توجه کرد طبق بررسی‌ای که در دبیرخانه شورای ‌عالی بیمه و کمیسیون اجتماعی دولت انجام گرفت و با توجه به مقتضیات مختلف و نظراتی که وجود داشت، کتاب تعرفه‌های نسبی در شهریور تغییراتی کرد.»حریرچی با بیان اینکه ما حدود هزار بیمارستان داریم که اکثر آنها بدون خدشه کارشان را انجام می‌دهند، گفت: «اگر هم اتفاقی از این دست رخ داده باشد در موارد جزئی بوده است؛ البته ما باید بررسی‌های لازم را انجام دهیم تا ببینیم قضیه چه بوده و بعد اظهارنظر کنیم.»او با بیان اینکه وزارت بهداشت با واقعی‌سازی تعرفه‌ها موافق است، ادامه داد: «حال سازمان‌های بیمه‌گر چه آنهایی که حق بیمه می‌گیرند و چه آنهایی که تابع بودجه دولتی هستند، باید بتوانند این تعرفه‌ها را تأمین کنند؛ بنابراین واقعی‌سازی قیمت خدمات مورد نظر وزارت بهداشت است. همان‌طور که منتخبان جدید سازمان نظام پزشکی هم در موارد مختلف اعلام کردند، قطع رابطه مالی میان بیمار و پزشک مورد نظرمان است و همه پزشکان هم معتقدند که افزایش تعرفه نباید منجر به فشار مالی به بیماران شود؛ لذا تقویت بودجه بیمه‌ها ضروری است و باید بدانیم که در یک محیط با مفاهمه کارها بهتر پیش می‌روند.» روابط عمومی این معاونت در اطلاعیه‌ای به نقل از معاون درمان وزارت بهداشت از رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی درخواست کرد در صورتی که عده معدودی از متخصصان بیهوشی استخدامی در ارائه خدمات بیهوشی در جراحی‌های انتخابی و غیراورژانسی همراهی نکنند، برای ادامه روند ارائه خدمات درمانی به هموطنان از پزشکان تمام‌وقت کمک خواسته شود. درهمین‌راستا دکتر رضا امین‌نژاد، عضو انجمن بیهوشی در گفت‌وگو با ایسنا درباره علت ایجاد جریان اعتراضی متخصصان بیهوشی طی چند وقت اخیر توضیح می‌دهد و می‌گوید: «قرار بود بعد از طرح تحول نظام سلامت کتاب ارزش‌گذاری خدمات پزشکی هر سال بازنگری شود. هرچند سال قبل تعرفه‌های بیهوشی کاهش داشت اما امسال نیز کاهش این تعرفه‌ها ۲۵ درصد اعلام شد ولی در بررسی‌های ابتدایی کارشناسی رقم ۴۰ درصد کاهش نیز تأیید شده است. این مصوبه در خرداد تصویب شد اما ابلاغ آن به‌دلیل رایزنی‌هایی که در حال انجام بود، چند ماه به تأخیر افتاد. در سال ۹۳ و همزمان با آغاز طرح تحول، افزایش تعرفه‌ها در همه گروه‌های پزشکی تقریبا برابر با یکدیگر اتفاق افتاد زیرا طرح تحول دو هدف عمده کاهش پرداختی از جیب مردم و برقراری عدالت بین‌رشته‌ای را مدنظر قرار داده بود.

قبل از سال ۹۳ دریافتی متخصصان بیهوشی به ازای هر عمل جراحی، یک‌سوم تا یک‌پنجم و در مواردی به کمتر از این رقم هم می‌رسید. علت آن هم دریافت‌های نامتعارف همکاران جراح بود. وزارت بهداشت تأکید داشت در مرحله اول تعرفه‌گذاری خدمات در سال ۹۳، تعرفه گروه بیهوشی ۲۰ تا ۳۰ درصد بیشتر از دیگران بود اما در ویرایش سال ۹۴ این تعرفه‌ها کاهش پیدا کرد. در کتاب سال ۹۵ نیز که امروز مورد اعتراض قرار گرفته است، دوباره کاهش پیدا کرد. یعنی امروز دریافتی متخصصان بیهوشی در اعمال جراحی یک‌بیستم جراح است. در همه دنیا متخصصان رشته بیهوشی به‌دلیل استرس بالا و حیاتی‌بودن آن در عمل جراحی، برابر با جراح دستمزد دریافت می‌کنند، حتی در مواردی بیشتر از جراح است.»او با تأیید اخبار مربوط به خودداری برخی متخصصان بیهوشی از انجام عمل‌های غیرضروری در برخی شهرها از جمله شیراز، شهرکرد و کرمان، ادامه می‌دهد: بیش از 6 ماه است که پزشکان بیهوشی با ۲۵ نماینده مجلس، وزرای رفاه و بهداشت و معاون رئیس‌جمهوری رایزنی می‌کنند. همه این افراد نیز غیر‌کارشناسی‌بودن این تعرفه‌ها را تأیید کرده و قول همکاری داده‌اند اما هیچ‌کس اقدامی انجام نداده است. به‌همین‌دلیل پزشکان بیهوشی با اعلام قبلی در برخی شهرها اقدام به لغو اعمال جراحی الکتیو کردند اما به تعویق‌افتادن این عمل‌ها جان بیمار را به مخاطره نمی‌اندازد. متأسفانه امروز عمل‌های جراحی‌ای انجام می‌شود که ارزش پایه بیهوشی در آن صفر است و به این متخصصان تنها هزینه پایشی که طی چند ساعت انجام می‌دهند، تعلق می‌گیرد. عضو انجمن بیهوشی درباره منافات این موضوع با سوگند پزشکان در مورد متعهد‌بودن به حفظ جان بیماران نیز می‌گوید: این موضوع تیغی دولبه است. ۹۹ درصد همکاران ما با این حرفه است که زندگی خود را می‌گذرانند. اینکه بگوییم این اقدام پزشکان منافاتی با قسم آنها دارد برای مدینه فاضله‌ای است که تصمیم‌گیری در آن بر مبنای خرد‌جمعی صورت ‌گیرد، نه تصمیم عده‌ای خاص. جامعه بیهوشی درخواست توقف مصوبه کاهش تعرفه‌های بیهوشی را دارد، تا زمانی که بررسی‌های کارشناسی انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha