پنجشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۱

تغییر الگوی مصرف موادمخدر در سال‌های اخیر مشکلاتی را به وجود آورده است. آن‌طور که بررسی‌ها نشان می‌دهد علاوه بر اینکه تعداد معتادان در ایران به بیش از دو‌میلیون و ۸۰۰‌هزار نفر رسیده است، میزان اعتیاد زنان، کاهش سن اعتیاد و گرایش به مصرف مخدر‌ها و محرک‌های صنعتی افزایش یافته است. کارشناسان هشدار می‌دهند برای مقابله با اعتیاد باید اقدامات همه‌جانبه‌ای انجام داد.

افزایش اعتیاد در زنان جوان

سلامت نیوز: یازدهمین کنگره بین‌المللی دانش اعتیاد روز گذشته با حضور وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان بهزیستی برگزار شد. در این همایش هشدار‌هایی درباره اعتیاد زنان و کودکان داده شد.

به گزارش سلامت نیوز، آرمان نوشت: تغییر الگوی مصرف موادمخدر در سال‌های اخیر مشکلاتی را به وجود آورده است. آن‌طور که بررسی‌ها نشان می‌دهد علاوه بر اینکه تعداد معتادان در ایران به بیش از دو‌میلیون و ۸۰۰‌هزار نفر رسیده است، میزان اعتیاد زنان، کاهش سن اعتیاد و گرایش به مصرف مخدر‌ها و محرک‌های صنعتی افزایش یافته است. کارشناسان هشدار می‌دهند برای مقابله با اعتیاد باید اقدامات همه‌جانبه‌ای انجام داد.

آمار اعتیاد زنان دورقمی شده است؛ خبری که تیر سال گذشته توسط وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی اعلام شد. به گفته علی ربیعی در حال حاضر یکی از مسائل جدی جامعه «زنانه شدن اعتیاد» است، طوری‌که خط شیوع اعتیاد در زنان از چهار‌درصد در گذشته به 10‌درصد رسیده است. گسترش اعتیاد در جامعه با اثرات سوئی همراه است و خانواده‌های بسیاری با آن دست به گریبان هستند، حال اگر مادر یا دختر خانواده معتاد باشند وضعیت اسفناک‌تر است و بدتر آنکه کودک معصومی هم به این ورطه گرفتار شده باشد و عمق این ماجرا زمانی احساس می‌شود که شیرازه زندگی از هم بپاشد، یعنی اعتیاد از پدر خانواده به مادر و از مادر به فرزند سرایت کند. آنگاه است که باید فاتحه آن خانواده را خواند، چراکه اعتیاد از در و دیوار آن بالا می‌رود.

بنابراین باید چاره‌اندیشی کرد و با برنامه‌های راهبردی و موثر مانع افزایش این آمار شد. روز گذشته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در یازدهمین کنگره بین‌المللی دانش اعتیاد عنوان کرد که در دولت دوازدهم پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در دو گروه زنان و کودکان را به‌طور ویژه در دستور کار خود قرار داده‌ایم، زیرا گرایش این دو گروه به آسیب‌های اجتماعی به‌مراتب مخرب‌تر از سایر گروه‌های اجتماعی است. علی ربیعی در ادامه شرایط اقتصادی، اجتماعی، دوران کودکی، طرد خانوادگی و... از مولفه‌های موثر در گرایش افراد به اعتیاد عنوان کرد و افزود: باید پیشگیری از سوءمصرف مواد را در دو گروه اجتماعی «زنان» و «کودکان» در دستور کار خود قرار دهیم. او تاکید کرد: باید اقدامات خود را در گروه‌های کودکان و زنان متمرکز کنیم، همچنین آنکه دانش بیشتری نیز باید برای این گروه اجتماعی تولید شود، زیرا سوءمصرف در گروه‌ها آثار مخرب‌تری را به دنبال دارد. ربیعی با بیان اینکه دیگر نمی‌توان آسیب‌ها را به کنجی برده و از چشم‌ها مخفی کنیم، گفت: دیگر نمی‌توانیم بگوییم زشت است که اعلام کنیم چند نفر معتاد در کشور داریم، زیرا هرجا گفت‌وگو نکردیم بیشترین آسیب‌ها را متحمل شدیم و باید برای حل آسیب‌های اجتماعی ازجمله اعتیاد، گفت‌وگو درباره آنها را به سطح مدارس، خانواده‌ها، جامعه و حتی مهدهای کودک ببریم و بدانیم امروز دیگر وقت در کنج بردن و به حاشیه راندن آسیب‌های اجتماعی نیست.

آمارهای قابل تامل از اعتیاد زنان جوان

«اعتیاد زنان در جامعه شتاب گرفته است؛ طوری‌که در گروه سنی 15 تا 29سال به ازای هر 6/6مرد، یک زن معتاد و در گروه سنی 30 تا 44سال به ازای هر ۱۵.۷مرد، یک زن وجود دارد.» این اظهارنظرات روز گذشته توسط رئیس سازمان بهزیستی کشور در این نشست انجام شد. به گزارش ایسنا، انوشیروان محسنی‌بندپی در ادامه با بیان آنکه همچنین همزمان شاهد گرفتار شدن کودکان در دام اعتیاد هستیم، ادامه داد: امروز با توجه به سبک زندگی و تحولات فناوری، شاهد رشد آسیب‌های اجتماعی هستیم، اما افزایش قابل توجه تعداد کودکان کار و خیابان، کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست، مفاسد اخلاقی، طلاق، حاشیه‌نشینی و... همه محصول معضل اعتیاد هستند و درواقع می‌توان گفت که وقوع کلیه جرایم بزرگ و کوچک و گرایش افراد به بزهکاری در نتیجه گسترش معضل اعتیاد اتفاق می‌افتد.

50‌درصد زنان در خطر اعتیادند

رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با موادمخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام، درباره اعتیاد زنان در گفت‌وگو با «آرمان» می‌گوید: تقریبا 10‌درصد معتادان کل کشور زنان هستند. در سال90 جمعیت زنان معتاد پنج‌درصد از معتادان کشور بود، اما اکنون این رقم دو برابر شده است. سعید صفاتیان ادامه می‌دهد: البته این بدان معنا نیست که تعداد زنان معتاد دو برابر شده است، بلکه مراکز درمان بیشتری طراحی شده و زنان بیشتری به آن مراکز مراجعه می‌کنند. بنابراین قابلیت دسترسی به آنها افزایش یافته است. او می‌افزاید: زنگ خطر برای اعتیاد زنان به صدا درآمده است، چراکه رشد اعتیاد در زنان زیر 26سال بیشتر است و این گروه از زنان بیشتر به سمت اعتیاد کشیده می‌شوند. صفاتیان بیان می‌کند: نیاز است برنامه‌های پیشگیری در سطح کشور قوی‌تر باشند، یعنی دستگاه‌های متولی که در حوزه پیشگیری کار می‌کنند باید به حوزه زنان نگاه خاص و ویژه‌ای داشته باشند، حتی باید فراتر از اعتیاد به آنها نگاه کنند. او خاطرنشان می‌کند: آسیب‌های اجتماعی مانند طلاق، بی‌سرپرستی و... مجموعه‌ای هستند که نهادهای مختلف مانند معاونت امور زنان دفتر ریاست‌جمهوری، بهزیستی و... در مورد آنها فعالیت می‌کنند. همه آنها باید به اعتیاد به عنوان مادر آسیب‌های اجتماعی دیگر نگاه کنند.

رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با موادمخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گوید: هرقدر تعداد معتادان زن بالا برود آسیب‌های اجتماعی بیشتر می‌شود، چراکه عموما زنان در معرض آسیب‌های دیگری قرار دارند. او ادامه می‌دهد: وقتی زنان معتاد باردار هستند، فرزندانشان هم معتاد می‌شوند و ما با چالش دیگری یعنی نوزادان معتاد روبه‌رو می‌شویم. صفاتیان عنوان می‌کند: حتی در حوزه معتادان خیابانی نیز با معضل اعتیاد زنان مواجه هستیم. در خیابان هم زنان معتاد وضعیت مناسبی ندارند. بنابراین باید برنامه‌ریزی خاصی برای این گروه انجام شود. صفاتیان می‌افزاید: شاید تاکنون برنامه‌ریزی‌ها تاثیرگذار نبوده و ما احتیاج داریم متخصصان بیشتری با توجه به نیاز زنان معتاد برنامه‌ریزی کنند.

او یادآور می‌شود: باید به زنانی که هنوز به سمت اعتیاد نرفته‌اند، ولی در شرایط پرخطر قرار دارند، توجه کنیم؛ مانند زنی که همسر معتاد دارد. صفاتیان تاکید می‌کند: وقتی اعلام می‌کنیم 50‌درصد معتادان متاهل هستند، یعنی 50‌درصد زنان هم در خطر اعتیاد قرار دارند. همچنین از دو‌میلیون و 800‌هزار معتاد، یک‌میلیون و 400‌هزار نفر متاهل هستند، یعنی یک‌میلیون و 400‌هزار زن در معرض اعتیاد قرار دارند. او ادامه می‌دهد: باید برای سه گروه از زنان برنامه‌ریزی داشته باشیم. زنانی که در حالت عادی هستند، آنهایی که در معرض خطرند و آنهایی که معتادند. صفاتیان در مورد اعتیاد کودکان اضافه می‌کند: برای کودکان هم باید به همین صورت برنامه پیشگیری و مداخله‌ای تاثیرگذار داشت. باید آنها هم به گروه‌های کم‌خطر، پرخطر و عام تقسیم‌بندی شوند. همچنین باید برای هر گروه مطالب آموزشی بگذاریم. رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با موادمخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه می‌کند: آموزش‌وپرورش متولی اصلی اعتیاد در حوزه کودکان است. این نهاد باید به سازمان‌های مردم‌نهاد اجازه ورود بدهد. شاید دولت نتواند به این حوزه ورود کند، اما باید از سازمان‌های مردم‌نهاد حمایت کند تا این سازمان‌ها قوی‌تر شوند و بتوانند بار آموزش زنان و کودکان را به دوش بکشند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha