شنبه ۴ دی ۱۳۸۹ - ۱۷:۵۱
کد خبر: 22429

مسئول بخش ژنتیك پژوهشكده بوعلی دانشگاه علوم پزشكی مشهد گفت: 10 درصد بیماری‌های سرطان از طریق ژن‌ها و به صورت ارثی منتقل می‌شود

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشكی مشهد محمدرضا عباس‌زادگان افزود: با بررسی‌های صورت گرفته بخشی از بیماری‌های سرطان كه در افراد بروز می‌كند از طریق ژن‌ها و به صورت ارثی انتقال داده می‌شود كه زمینه‌ساز بروز بیماری می‌شود.
وی با اشاره به اینكه جهش سلولی از جمله علل شایع در انتقال بیماری سرطان به صورت ارثی در افراد است گفت: این امر سبب می‌شود سیكل تقسیم سلولی در فرد به دلیل بروز جهش‌های ژنی تغییر كرده و از تقسیم سلولی طبیعی خارج و به حالت سلول‌های سرطانی و توموری تبدیل شود.
وی با اشاره به سرطان‌های شایع در كشور و استان اظهار داشت: سرطان گوارش و به ویژه سرطان معده از جمله سرطان‌های شایع است كه بررسی در ارتباط با چگونگی انتقال این بیماری به شكل ارثی در یك خانواده نشانگر بروز این بیماری در سه نسل بوده است.
عباس‌زادگان تصریح كرد: در این راستا و به منظور شناسایی ژن‌های جهش یافته، بیماران و افراد خانواده آنها در طول زندگی چند بار مورد تست غربالگری قرار می‌گیرند كه از این طریق می‌توان ژن‌های جهش یافته در افراد به منظور شناسایی افراد با ریسك بالا به ابتلا به بیماری سرطان را بررسی كرد.
مسئول بخش ژنتیك پژوهشكده بوعلی دانشگاه علوم پزشكی مشهد، آندوسكوپی، غربال‌گری از طریق رادیولوژی، سونوگرافی‌های پیشرفته را از جمله مراحل غربالگری افراد در راستای شناسایی ژن‌های جهش یافته عنوان كرد.
عباس‌زادگان در ارتباط با نقش بررسی جهش‌های ژنی گفت: این تحقیقات سبب می‌شود كه سرطان در مراحل ابتدای شناسایی درمان با روش‌هایی نظیر رادیوتراپی و شیمی درمانی از موفقیت بالاتری برخودار باشد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha