طبق مطالعه محققان، دمای گرم تر هوا با تسریع واکنش های شیمیایی موجب ایجاد آلاینده های هوا نظیر اُزن و ذرات ریز تاثیرگذار بر سلامت عمومی می شود.

آلودگی هوا باعث مرگ ۶۰ هزار نفر تا سال ۲۰۳۰ می شود

سلامت نیوز:طبق مطالعه محققان، دمای گرم تر هوا با تسریع واکنش های شیمیایی موجب ایجاد آلاینده های هوا نظیر اُزن و ذرات ریز تاثیرگذار بر سلامت عمومی می شود.

به گزارش  مهر، محققان هشدار می دهند در صورت عدم توجه به تغییرات آب و هوا، انتظار می رود مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا تا حدود ۶۰ هزار نفر در سال ۲۰۳۰ و ۲۶۰ هزار نفر تا سال ۲۱۰۰ در جهان افزایش یابد.
اماکن دارای آب و هوای خشک تر به دلیل بارش کمتر و افزایش وقوع آتش سوزی ها و گردوغبارها دارای آلودگی هوای بدتری خواهند بود. به گفته محققان، درختان به دمای هوای بالاتر واکنش نشان می دهند و در نتیجه آلاینده های آلی بیشتری منتشر می کنند.
«جیسون وست» سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه کارولینای شمالی، در این باره می گوید: «از آنجائیکه تغییر آب و هوا بر غلظت آلاینده های هوا تاثیر دارد، می تواند تاثیر قابل توجهی هم بر سلامت کل جهان داشته باشد و در نتیجه هرساله میلیون ها نفر به دلیل آلودگی هوا جان شان را از دست می دهند.»
در این تحقیق، محققان از چندین مدل اقلیم جهانی برای تعیین تعداد مرگ و میرهای زودهنگام که به دلیل ذرات گردوغبار و اُزن در سال های ۲۰۳۰ و ۲۱۰۰ روی می دهد استفاده کردند.
محققان مشاهده کردند در ۵ مورد از هشت مدل مورد بررسی پیش بینی شد که مرگ زودهنگام در سال ۲۰۳۰ بیشتر خواهد بود و ۷ مدل از ۹ مدل افزایش مرگ و میر بیشتر در سال ۲۱۰۰ را پیش بینی کردند.
به گفته وست، «یافته های ما نشان می دهد که اکثر مدل ها افزایش احتمال مرگ و میر را نشان می دهد، از اینرو به وضوح می توان دریافت که تغییرات آب و هوایی به کیفیت هوا و سلامت آسیب جدی می رسانند.»
همچنین گفته می شود علاوه بر تشدید مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا، تغییرات آب و هوایی از طریق تغییر در فشار گرما، دسترسی به آب آشامیدنی و مواد غذایی سالم، بروز طوفان های شدید و گسترش بیماری های عفونی بر سلامت تاثیر می گذارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha