تمام اتوبوس‌های گازسوز تهران فرسوده‌اند/جایگزینی مخازن به ۵ میلیارد تومان بودجه نیاز دارد

سلامت نیوز:عضو کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران با اشاره به اینکه تمام اتوبوس‌های گازسوز فرسوده‌اند، گفت: در حال‌حاضر به ۵ میلیارد تومان بودجه برای تامین مخازن نیاز است که تامین آن بر اساس قانون بر عهده وزارت کشور بوده و بخش خصوصی در این زمینه وظیفه‌ای به عهده ندارد.
افشین حبیب‌زاده، عضو کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر تهران در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به آمار روبه رشد اتوبوس‌های فرسوده گفت: ۶۲۷۳ اتوبوس فرسوده در شهر تهران وجود دارد که از این تعداد ۵۱۴۳ اتوبوس متعلق به بخش خصوصی و  ۱۱۷۱ اتوبوس متعلق به بخش عمومی است که در خطوط بی‌آرتی کار می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه از این شش هزار  اتوبوس، چهار هزار و ۲۳۴ دستگاه اتوبوس فرسوده هستند، گفت: با توجه به اینکه اتوبوس‌های بالای ۸ سال فرسوده محسوب می‌شوند و در حال حاضر  ۹۴۸ اتوبوس بین ۶ تا ۸ سال عمر دارند و به زودی به چرخه اتو‌بوس‌های فرسوده اضافه خواهند شد‌،  بیش از ۵ هزار اتوبوس فرسوده در تهران خواهیم داشت.
حبیب‌زاده ادامه داد: از سوی دیگر ۳۶۶۸ اتوبوس گازسوز در تهران وجود دارد که می‌توان گفت؛ همه فرسوده هستند و تعویض آن‌ها ضروری است. هر کدام از  اتوبوس‌های گازسوز هفت مخزن دارند و عمر مفید مخازن ۱۵ سال است. به علاوه مخازن در هنگام بهره‌برداری حدود ۴ سال از عمرشان گذشته بود و چون سال ۸۲ این اتوبوس‌ها شروع به فعالیت کرده‌اند، اساساً عمر این مخازن به پایان رسیده و باید تعویض شوند. تامین منابع مالی برای تست مخازن به طور کامل به عهده وزارت کشور است و این وزارتخانه می‌گوید که این منابع را تامین کرده است.
این عضو کمیسیون حمل و نقل و ترافیک با تاکید بر اینکه مسئله بر سر تامین منابع مالی است، افزود: مسئولان بر این عقیده هستند که امکان تست مخازن وجود دارد و آنهایی که مورد قبول واقع می‌شوند؛ می‌توانند به کار خود ادامه دهند.
وی خاطرنشان کرد: شرکت واحد اتوبوسرانی در حال‌حاضر به ۵ میلیارد تومان بودجه برای تامین مخازن نیاز دارد که تامین همه بر اساس قانون بر عهده وزارت کشور بوده و بخش خصوصی در این زمینه و ظیفه‌ای به عهده ندارد.
حبیب‌زاده در ادامه با اشاره به جلسه اخیر کمیسیون حمل و نقل شورا با مدیران  شرکت واحد اتوبوسرانی درباره ایمنی اتوبوس‌های گازسوز گفت: در این جلسه شرکت واحد اتوبوسرانی اعلام کرد، تعویض دوره‌ای کپسول‌های گاز را که هر سه سال انجام می‌شود، در دستور کار خود دارد و در این خصوص مقدمات انجام و کار آغاز شده است‌.
وی افزود: با وجود ضرورت این امر، سازمان اتوبوسرانی در این خصوص به شدت با کمبود منابع روبروست و درخواست دارند، این منابع هرچه سریعتر در اختیارشان قرار گیرد. در همین راستا در این جلسه قرار شد با توجه به ضرورت تعامل با شهرداری تهران مکاتبه شود تا جهت تامین منابع اقدامات عاجل صورت بگیرد‌.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha