جمعه ۱۷ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 2244

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی همدان گفت: اگزاما شایع‌ترین بیماری در ایران و در همه فصول سال است كه فراوانی آن در منطقه همدان محسوس است

اگزاما شایع‌ترین بیماری پوستی در ایران است

نوع خاصی از اگزاما در همدان، هنگام فصل بهار بویژه دراوج گرده افشانی درخت‌ها و گیاهان بیشتر شایع می‌باشد.

دكتر"محمود فرشچیان" روز پنج شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: اگزاما یك بیماری پوستی است كه به شكل پلاك‌های قرمز و پوسته دار توام با خارش در تمام نقاط بدن از جمله پوست سر، صورت، و دیگر نقاط اندام انسان ظاهر می- شود.

وی اظهارداشت: این بیماری به دو دسته اگزامای بیرونی و درونی در بدن بروز می‌كند كه اگزامای بیرونی خود به دو دسته اگزاما تماسی بدون منشا آلرژی و اگزامای محیطی با منشاآلرژی تقسیم بندی می‌شود.

فرشچیان كه پزشك متخصص بیماریهای پوستی است اضافه كرد: بیماری اگزاما - تماسی ، بدون منشا آلرژی در اثر تماس مستقیم پوست با مواد شیمیایی از جمله مواد قلیایی مثل شوینده‌ها در بدن بروز می‌كند و ‪ ۸۰‬درصد موارد بروز بیماری پوستی اگزامابیرونی ازاین نوع است.

به گفته وی، اگزاما محیطی با منشا آلرژی نیز به دلیل تاثیر محیط برلنفوسیت‌ها باسلول‌های سیستم ایمنی بدن بروز می‌كند.

دكتر فرشچیان افزود: اگزامای درونی با زمینه ژنتیكی نیز با عوارضی از جمله عارضه پوستی اگزمای اتوپیك ، ورم ملتهبه بهاره و آبریزش بینی و آسم همراه است .

وی اضافه كرد: در بین این عوارض، شیوع اگزمای اتوپیك در افراد بیشتر است، اتوپیك بمعنای افزایش حساسیت فرد است كه توسط ژنتیك تعیین می‌شود.

استاد دانشگاه علوم پزشكی همدان خاطر نشان كرد: فراوانی آلرژی آتوپیك قبل از سال‌های ‪ ۱۹۶۰‬از یك تا دو درصد دربین افراد تجاوز نمی‌كرد در صورتی كه بعد از این سال فراوانی این نوع از آلرژی در دنیا به ‪ ۱۵‬تا ‪ ۲۴‬درصد افزایش یافت.

وی همچنین گفت: از دلایل توسعه آلرژی آگزمای آتوپیك می‌توان به افزایش گاز های گلخانه‌ایی و آلودگی‌های زیست محیطی ناشی از آن ، همچنین افزایش آلاینده‌های صنعتی و افزایش مایت‌های صنعتی در اثر مدرنیزه شدن سیستم‌های گرمایش و سرمایش اشاره كرد.

به گفته وی: بیماری‌های آلرژیك خطرناك نیستند اما آزاردهنده می‌باشند و درهمین حال ، اگزمای آتوپیك با استفاده از داروهای طبی ، پوشیدن لباس های نرم و افزایش رطوبت قابل درمان است.

وی همچنین اظهار داشت: شیوع بیماری‌های ورم ملتهمه‌بهاره و آبریزش بینی در فصل بهار به دلیل گرده افشانی گلها افزایش می‌یابد بطوریكه استنشاق گرده گلها بر روی مخاط اثر گذشته و باعث ترشح هیستامین در بدن و در نهایت ظهور علایم بالینی آلرژی می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha