فاصله سنی ایده‌آل بین فرزندان 5 تا 6 سال است، بااین فاصله فرزند اول تا این سن توانسته لذت تك فرزند بودن را بچشد و پس از آن راحت‌تر می‌تواند آمدن فرزند دوم را بپذیرد.

به گزارش سلامت نیوز دكتر معصومه افسری، كارشناس اداره روان وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشكی ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: هرچه فاصله سنی بیشتر باشد، تعارضات كمتر است زیرا فرزند بزرگتر متكی به خود شده و در خارج از خانه بیشتر فعالیت كرده و با همسالان خود راحت‌تر ارتباط برقرار می‌كند او معمولاً احساس الفت و درك بیشتری نسبت به فرزند كوچكتر دارد و نسبت به او احساس مسئولیت می‌كند.
وی ادامه داد: كودكان كوچكتر چون از پختگی لازم برخوردار نیستند و كم تحمل، كم ظرفیت و خود محور هستند، بیشتر دچار تعارض می‌شوند و این تعارض در كودكانی كه 1 تا 3 سال فاصله سنی دارند بیشتر است.
وی با اشاره به این كه در فرزندانی كه فاصله سنی آنها خیلی زیاد است رقابت كمتر خواهد بود افزود: فرزند اول بحران ورود به مهدكودك یا مدرسه را پشت سر گذاشته و پس از ورود به مدرسه بیشتر تمركزش بر انجام تكالیف درسی، معلمان و دوستان مدرسه‌ای است.
به گفته دكتر افسری، فرزند اول در مدرسه با همسالان خود ارتباط برقرار می‌كند، دوست می‌شود یا با آنها رقابت می‌كند و تمركز كمتری برای رقابت با خواهر و برادر خود دارد.
وی با تأكید بر این كه جنسیت بر رقابت فرزندان تأثیرگذار است، تصریح كرد: پسرها به دخترها حسادت می‌كنند چون معمولاً پدر به دختر خود بیشتر توجه و محبت دارد و دخترها به پسرها حسادت می‌كنند چون در فعالیت‌های مردانه مشاركت داده نمی‌شوند همچنین رقابت در كودكان هم‌جنس بیشتر دیده می‌شود زیرا آنها وسایل مشترك، بازی‌های مشترك و دوستان مشترك دارند.
كارشناس اداره روان وزارت بهداشت در پایان خاطرنشان كرد: از آنجا كه ترتیب تولد یكی از عوامل مهم و مؤثر در شكل‌گیری شخصیت فرزندان، هوش آنها، تعیین آینده شغلی و تحصیلی آنها و ایجاد تعارض و رقابت در فرزندان است، والدین باید نسبت به خصوصیات مرتبط با ترتیب تولد آگاهی داشته باشند و با فرزندان مطابق با این خصوصیات رفتار كنند تا بتوانند با رقابت فرزندان بهتر مقابله كنند و روش‌های مؤثری را در برقراری ارتباط با فرزندان و تربیت آنها به كار گیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha