متاسفانه کالاهای بی‌کیفیت آرایشی با پوشش برندهای مطرح جهانی در کارگاه‌هایی در کشورهای هند و پاکستان ساخته شده و به کشور قاچاق می‌شود.

سلامت نیوز:معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: قاچاق عمده لوازم آرایشی از کشورهای همسایه صورت می‌گیرد.

به گزارش(ایسنا)  دکتر ناصر وحدتی در جلسه اجرای دستورالعمل پیشگیری و مبارزه با محصولات آرایشی و بهداشتی تقلبی و قاچاق، مشکل عمده در بخش قاچاق لوازم آرایشی به کشور را همجواری ایران با کشورهای اصلی تولید و قاچاق این لوازم دانست.

وی افزود: متاسفانه کالاهای بی‌کیفیت آرایشی با پوشش برندهای مطرح جهانی در کارگاه‌هایی در کشورهای هند و پاکستان ساخته شده و به کشور قاچاق می‌شود.

وی فرهنگ‌سازی در زمینه خرید و مصرف مواد آرایشی و بهداشتی استاندارد و باکیفیت را از ضروریات این بخش دانست و گفت: مردم قبل از خرید هر گونه کالا ابتدا به تایید وزارت بهداشت که بر روی محصولات استاندارد مندرج شده است، توجه کرده و سپس به خرید آن مبادرت ورزند.

وحدتی گفت: توزیع لوازم آرایشی در کشور به دو صورت انجام می‌شود، دسته اول توسط واردکنندگان و دسته دوم توسط شرکت‌های پخش مجاز که معمولا دارو را نیز توزیع می‌کنند.

وی ادامه داد: در مورد فعالیت دسته دوم معمولا مشکلی وجود ندارد اما در دسته اول اجناس معمولا به صورت قاچاق وارده شده و توسط پیک‌های موتوری در شهر توزیع می‌شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مورد کارگاه‌های تولید مواد آرایشی و بهداشتی غیرمجاز در استان افزود: تعداد این مراکز بسیار کم بوده و طی ماه‌های گذشته با یک کارگاه که مبادرت به ساخت و توزیع کپسول‌های ترک اعتیاد گیاهی در سطح شهر می‌کرد، برخورد شده است.

اسلامی، نماینده اداره کل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی نیز در این جلسه گفت: بهترین شیوه مبارزه با قاچاق در زمینه‌های مختلف، اطلاع‌رسانی و ارتقای آگاهی مردم از مضرات استفاده از این اجناس است.

وی ادامه داد: بیشترین قاچاق لوازم آرایشی به مقصد استان از طریق مناطق آزاد و کالاهای حمل شده مسافران از خارج کشور، است.


اسلامی افزود: 3 شعبه در مشهد و 6 شعبه در شهرستان‌ها به منظور رسیدگی به پرونده‌های قاچاق استان راه‌اندازی شده است که تاکنون 69 پرونده توسط این مراکز تشکیل و مورد رسیدگی قرار گرفته است.

وی جریمه این افراد را پرداخت وجوه نقدی به عنوان جریمه، نصب پرده تخلف در محل کسب و ضبط کالا و اموال دانست.


***


دبیر هیات‌های رسیدگی به تخلفات صنفی سازمان بازرگانی خراسان رضوی:


75 درصد لوازم آرایشی موجود در بازار از برندهای معمولی تقلبی است

دبیر هیات‌های رسیدگی به تخلفات صنفی سازمان بازرگانی خراسان رضوی گفت: آمار کشفیات این اداره در 9 ماهه ابتدایی امسال نسبت به سال گذشته 500 درصد افزایش داشته است.

به گزارش ایسنا، مهدی مقدسی همچنین در جلسه اجرای دستورالعمل پیشگیری و مبارزه با محصولات آرایشی و بهداشتی تقلبی و قاچاق در محل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، ادامه داد: ارزش ریالی این اقلام در حدود یک میلیارد و 600 میلیون ریال برآورد شده است.

وی خاطرنشان کرد: 95 درصد لوازم آرایشی موجود در بازار از برندهای معمولی و روبه پایین بوده که 75 درصد آن‌ها بی‌کیفیت و تقلبی هستند.

وی دلیل عمده استفاده از لوازم آرایشی در کشور را جمعیت جوان کشور، معضلات فرهنگی و حس زیبایی دانست و خواستار فرهنگ‌سازی در این زمینه شد.


***


کشف و انهدام 3 باند قاچاق لوازم آرایشی و بهداشتی در خراسان رضوی؛


دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان خبر داد:


کاهش 74 درصدی قاچاق لوازم آرایشی

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالاو ارز استان خراسان رضوی گفت: قاچاق لوازم آرایشی به استان، نسبت به مدت مشابه سال قبل 74 درصد کاهش یافته است.

به گزارش ایسنا، پرویز فروزان‌فر نیز در جلسه اجرای دستورالعمل پیشگیری و مبارزه با محصولات آرایشی و بهداشتی تقلبی و قاچاق، در محل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، افزود: افراد سودجو به منظور کسب سود اقتصادی بالا مبادرت به قاچاق کالا به داخل کشور می‌کنند که سبب ضربه به اقتصاد و افزایش فساد و بیکاری در کشور می‌شود.

وی ادامه داد: کالاهایی که استفاده آن‌ها در کشور ممنوع است، بیشتر مورد توجه قاچاقچیان قرار دارد که از آن جمله می‌توان به مشروبات الکلی، سیگار و گیرنده‌های ماهواره اشاره کرد.

فروزان‌فر در ادامه به موضوع قاچاق لوازم آرایشی و بهداشتی به کشور اشاره کرد و ادامه داد: 15میلیون مصرف کننده لوازم آرایشی در خاورمیانه وجود دارد که سهم ایران از این تعداد 14 میلیون نفر پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: طبق بررسی‌های انجام شده سرانه مصرف لوازم آرایشی هر بانوی ایرانی در سال حدود 150 دلار است.

وی ادامه داد: سالانه حدود 2 میلیارد دلار لوازم آرایشی به داخل کشور قاچاق می‌شود که 90 درصد آن‌ها تقلبی و غیربهداشتی و دارای برندهای مطرح جهانی هستند.

وی گفت: اکثر لوازم آرایشی قاچاق از کشورهای ترکیه، چین و کره به کشور ما قاچاق می‌شوند که از نظر کیفیت در حد بسیار پایین و غیرقابل مصرف هستند.

وی به همشهریان توصیه کرد از خرید لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق به شدت پرهیز کرده و در صورت مشاهده فروش این لوازم توسط فروشندگان در سطح شهر مراتب را به مراجع ذیصلاح گزارش دهند.



***


کشف و انهدام 3 باند قاچاق لوازم آرایشی و بهداشتی به استان

محمد حسین امیری، رییس پلیس مبارزه با قاچاق کالاو ارز استان هم در این جلسه گفت: قاچاق لوازم آرایشی و بهداشتی در هشت ماهه نخست امسال، نسبت به سال گذشته 74 درصد کاهش داشته که نشان دهنده فعالیت گسترده پلیس در این زمینه است.

وی از کشف و انهدام 3 باند قاچاق لوازم آرایشی و بهداشتی در استان خبر داد و گفت: طی این مدت شهرستان مشهد با 154 هزار و 143 قلم کالای قاچاق در رتبه اول استان بوده و بعد از مشهد، سبزوار با 49 هزار، تربت جام با 42 هزار و 240 و نیشابور با 2965 قلم کالای کشف شده در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

وی گفت: سیاست ما در این بخش شناسایی عوامل اصلی توزیع و قاچاق لوازم آرایشی به داخل استان است و برخورد با خرده فروشی‎ها در دستور کار ما نیست.


امیری با بیان اینکه مردم با مشاهده عرضه لوازم آرایشی قاچاق در فروشگاه‌ها مراتب را به پلیس مبارزه با قاچاق اطلاع دهند، ادامه داد: همکاران ما این گزارشات را دریافت کرده و از این طریق مبادرت به شناسایی باندهای توزیع این لوازم در استان می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha