یکشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰
کد خبر: 224505

شاید اكنون با گذشت سال‌ها از به صدا درآمدن زنگ تسخیر بازار چین از سوی ایران سفر رئیس سازمان میراث فرهنگی به چین برای حضور در مجمع عمومی سازمان جهانی جهانگردی و رایزنی‌های اولیه او با وزیر گردشگری چین، این فرصت را در اختیار ایران قرار بدهد كه در آینده ارزآوری چینی‌ها به بازار گردشگری ایران هدفگذاری شود و آنها حجم زیادی از گردشگران ورودی ایران را تشكیل دهند.

فرصت جدید برای تسخیر بازار گردشگری شرق آسیا

سلامت نیوز:شاید اكنون با گذشت سال‌ها از به صدا درآمدن زنگ تسخیر بازار چین از سوی ایران سفر رئیس سازمان میراث فرهنگی به چین برای حضور در مجمع عمومی سازمان جهانی جهانگردی و رایزنی‌های اولیه او با وزیر گردشگری چین، این فرصت را در اختیار ایران قرار بدهد كه در آینده ارزآوری چینی‌ها به بازار گردشگری ایران هدفگذاری شود و آنها حجم زیادی از گردشگران ورودی ایران را تشكیل دهند.

به گزارش سلامت نیوز، همشهری نوشت:توسعه روابط گردشگری ایران و چین از سال‌ها پیش در دستور کار فعالان صنعت گردشگری ایران بود اما سطح تعاملات گردشگری ایران و چین آنطور که علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی در سفر به چین و در دیدار با وزیر گردشگری چین اعلام کرده بسیار اندک است.

چین در سال‌های اخیر از توسعه اقتصادی شتابان برخوردار بوده و اتباع آن كشور نیز با بهره مندی از توسعه اقتصادی توان سفر یافتند و آنطور كه اكنون علی‌اشرف واقفی‌پور از فعالان صنعت گردشگری ایران به همشهری اعلام كرده در فرودگاه‌های جهان از هر سه مسافر یك نفر چینی است و اكنون سفرهای خارجی چینی‌ها چنان افزایش یافته كه به هر فروشگاه بزرگ خرید در خارج از كشور كه بروید نخستین خریداران، چینی‌ها هستند.

علی اشرف واقفی‌پور از سال‌ها پیش در نشست‌های تخصصی گردشگری درصدد آن بود كه اهمیت توسعه روابط گردشگری با چین را به متولیان صنعت گردشگری ایران یادآوری كند واز آنها بخواهد چین را به‌عنوان اولویت اصلی تعیین بازار هدف گردشگری ایران در نظر بگیرند. حالا مشخص شده كه با افزایش سطح درآمد در چین و توسعه اقتصادی شتابان در آن كشور، چینی‌ها حجم وسیع بازار گردشگری جهان را تشكیل می‌دهند و هر چینی سالانه 2 یا 3 سفر خارجی را تجربه می‌كند و البته ارزآوری خوبی برای بازارهای گردشگری جهان دارند.

شاید اكنون با گذشت سال‌ها از به صدا درآمدن زنگ تسخیر بازار چین از سوی ایران سفر رئیس سازمان میراث فرهنگی به چین برای حضور در مجمع عمومی سازمان جهانی جهانگردی و رایزنی‌های اولیه او با وزیر گردشگری چین، این فرصت را در اختیار ایران قرار بدهد كه در آینده ارزآوری چینی‌ها به بازار گردشگری ایران هدفگذاری شود و آنها حجم زیادی از گردشگران ورودی ایران را تشكیل دهند.

علی اشرف واقفی پور فعال صنعت گردشگری ایران كه سال‌ها در بازار چین فعالیت كرده است می‌گوید كه شرایط حضور ایران در بازار گردشگری چین بیش از گذشته فراهم است و درصورت برنامه‌ریزی مناسب و كارشناسی این بازار ایران می‌تواند گردشگران بیشتری از چین داشته باشد.

  • اولویت چینی‌ها در سفرهای خارجی

واقفی‌پور درخصوص افزایش سفر چینی‌ها در جهان گفت: چینی‌ها اهل سفر هستند و وضعیت اقتصادی‌شان بهبود یافته و هر سال آمار افرادی كه از چین به جهان سفر می‌كنند رو به افزایش است. او با اعلام اینكه مقصد سفرهای خارجی چینی‌ها در وهله نخست كشورهای همسایه آنهاست و سفر به كشورهای دورتر در اولویت بعدی آنها قرار دارد، افزود: در شرایط كنونی با توجه به آزمایش‌های موشكی كره‌شمالی در شرق آسیا سفر چینی‌ها به كشورهای همسایه‌شان با مشكل روبه‌رو شده و این شرایط زمان مناسبی است كه ایران بتواند بخشی از گردشگران چینی را كه كشورهای همسایه‌شان برای سفر ناامن شده‌اند جذب كند.

واقفی‌پور درخصوص اتباع كشور چین كه به ایران سفر می‌كنند، گفت: چینی‌هایی كه به ایران سفر می‌كنند به 2دسته تقسیم می‌شوند؛ نخست افرادی كه برای تجارت یا حضور در كنفرانس‌ها به ایران سفر می‌كنند و دسته دیگر را گردشگران فرهنگی تشكیل می‌دهند كه البته جذب هر دو دسته این گردشگران برای كشور اهمیت زیادی دارد.

او با اعلام اینكه در سال‌های اخیر گردشگران ماجراجو نیز به 2دسته قبلی در چین افزوده شده‌اند، گفت: درست است كه بخشی از چینی‌ها افرادی هستند كه با دفاتر مسافرتی به ایران سفر نمی‌كنند و براساس خلقیات خود كه به هر كشوری وارد می‌شوند محله‌ای برای خودشان درست می‌كنند و در آپارتمان‌ها اقامت می‌كنند ولی اگر برنامه‌ریزی درست در بازار چین از سوی متولیان وجود داشته باشد گردشگران چینی بازار بسیار خوبی برای ایران هستند.

او البته از كاستی‌های موجود در زیرساخت‌های گردشگری ایران برای جذب گردشگران چینی نیز سخن گفت. واقفی پور افزود: راهنمای تور چینی‌زبان در ایران وجود ندارد كه باید به سرعت روی این موضوع متمركز شد و این مشكل را برطرف كرد. موضوع دیگر نبود علائم راهنمایی به زبان چینی برای آنها در فرودگاه‌ها یا مراكز بزرگ خرید در ایران است كه اگر این موضوع نیز در دستور كار قرار بگیرد ایران می‌تواند مقصد بسیار خوبی برای گردشگران چینی شود. از سوی دیگر موضوع غذا نیز از مشكلات موجود در صنعت گردشگری ایران است.

طعم غذای ایرانی با ذائقه مردمان آسیای شرقی به‌ویژه چینی‌ها منطبق نیست و برعكس آنها افرادی كه از اروپا و آمریكای لاتین به ایران سفر می‌كنند طعم غذای ایرانی را بسیار دوست دارند. اما طعم غذای ایرانی خوشایند چینی‌ها، تایلندی‌ها، بنگلادشی‌ها و حتی هندی‌ها نیست و آنها با غذای ایرانی مشكل دارند كه باید درصورت تمایل به حضور جدی در بازار چین و آسیای شرقی فكری برای این موضوع كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha