عده‌ای از سازمان‌های مردم نهاد مدافع حقوق کودک در واکنش به این اقدام بهزیستی و شهرداری اعلام کرده‌اند طرح ضربتی جمع‌آوری کودکان کار مهاجر خانواده هایشان را دچار مشکل کرده و از سرنوشت تعدادی از کودکان کار پس از جمع‌آوری اطلاعی در دست نیست و نهادهای مربوطه به خانواده‌های کودکان درباره ارگان دستگیر‌کننده و محل نگهداری پاسخی نمی‌دهند.

دستگیری کودکان کار صحت ندارد

سلامت نیوز: طرح «جمع‌آوری»‌و «ساماندهی» کودکان کار که از هفته‌های گذشته از سوی بهزیستی و شهرداری تهران و 11 نهاد درگیر با موضوع کودکان کار کلید خورده با حواشی زیادی روبه رو شده است.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه ایران نوشت: عده‌ای از سازمان‌های مردم نهاد مدافع حقوق کودک در واکنش به این اقدام بهزیستی و شهرداری اعلام کرده‌اند طرح ضربتی جمع‌آوری کودکان کار مهاجر خانواده هایشان را دچار مشکل کرده و از سرنوشت تعدادی از کودکان کار پس از جمع‌آوری اطلاعی در دست نیست و نهادهای مربوطه به خانواده‌های کودکان درباره ارگان دستگیر‌کننده و محل نگهداری پاسخی نمی‌دهند. از سوی دیگر عده‌ای از مدافعان حقوق کودک این طرح را مصداق دستگیری کودکان و کودک آزاری عنوان کرده‌اند و معتقدند به خاطر برخی مشکلات در رابطه با دزدیدن و آزار جنسی کودکان، ارجاع طرح‌های ضربتی امکان سوءاستفاده‌ها را بیشتر می‌کند.


در این میان دکتر احمد خاکی، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان تهران در گفت‌و‌گو با روزنامه ایران شائبه دستگیری کودکان کار و سردرگم شدن خانواده‌های این کودکان را رد کرد و گفت: اینکه گفته می‌شود کودکان کار دستگیر و به جایی برده شده‌اند که مشخص نیست و خانواده‌ها از سرنوشت فرزندان‌شان اطلاعی ندارند کذب محض است و صحت ندارد. او توضیح داد: طرح جمع‌آوری و ساماندهی کودکان کار با همکاری 11 نهاد و ارگان از جمله فرمانداری، نیروی انتظامی، قوه قضائیه و شهرداری و سازمان بهزیستی استان تهران شکل گرفت که دو مددکار اجتماعی این تیم‌ها را همراهی می‌کنند. اینکه گفته می‌شود کودکان کار به‌زور و اجبار جمع‌آوری می‌شوند، درست نیست اما تعجب ما از برخی رسانه‌ها است که چنین موضع گیری‌هایی داشتند. این همه صدا و سیما و روزنامه‌ها درباره ساماندهی کودکان کار به نهادهای مربوطه انتقاد می‌کنند و الان که وارد کار شدیم موضوعاتی را مطرح می‌کنند که صحت ندارد. خاکی از جمع‌آوری و ساماندهی 220 کودک کار در چند روز اخیر خبر داد و در خصوص طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان گفت: همه این کودکان کار کمتر از 15 سال‌اند و در 3 مرکز «یاسر»، «شهدای افسریه» ویژه دختران و مرکز«بعثت»ساماندهی شده‌اند.


او این را هم گفت که حدود 64 تا 70 درصد کودکانی که جمع‌آوری شده‌اند افاغنه هستند و از مابقی کودکان کار که ایرانی‌اند 90درصدشان مربوط به خارج از استان تهران است که اغلب‌شان از استان‌های خراسان جنوبی، خراسان رضوی، مازندران و کردستان به‌صورت تیمی به تهران می‌آیند.
خاکی با اشاره به اینکه همه کودکان کار افغان را تحویل اداره اتباع داده ایم، افزود: تکدی گری از سوی کودکان افغان که پدر و مادر دارند جرم است و باید به خانواده و اداره اتباع عودت داده شوند. البته به اذعان بیشتر کودکان کار افغان، والدین آنها در افغانستان هستند و آنها به شکل تیمی در خانواده‌های 20 نفره زندگی می‌کنند و هر ماه پول‌های‌شان را جمع‌آوری کرده و توسط تیم به افغانستان فرستاده می‌شود. او درباره اینکه جمع‌آوری این کودکان منجربه نگرانی خانواده‌هایشان می‌شود، توضیح داد: اولاً چنانچه کودک متکدی سه بار از سوی بهزیستی شناسایی شود به این معناست که خانواده صلاحیت نگهداری از فرزندش را ندارد از سوی دیگر این کودکان با نهایت حفظ‌شان و منزلت انسانی و حقوق کودک ساماندهی می‌شوند.

به گفته معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی، پدر و مادر عده‌ای از این کودکان کار در تهران زندگی نمی‌کنند با این حال هر کودکی که وارد بهزیستی می‌شود در همان ثانیه اول مشخصات همه آنها به خانواده‌ها اطلاع داده می‌شود البته هم اینک خانواده‌ها برای پیگیری وضعیت کودکان‌شان به مراکز ما مراجعه کرده‌اند. خاکی گفت: درباره ساماندهی کودکان کار که از شهرهای مختلف برای تکدی گری به تهران می‌آیند با فرمانداری استان ‌ها مذاکره کرده‌ایم همچنین قرار است تا شهر تهران از وجود کودکان کار خالی شود. او با بیان اینکه بهزیستی فقط مسئول ساماندهی کودکان کار است، تأکید کرد: بچه‌های کار هم اینک در مراکز ما هستند و همه‌شان با خانواده‌ها در ارتباط‌اند. برای اینکه این مشکل ریشه‌ای حل شود تیم مددکاری خانواده‌های کودکان کار را شناسایی می‌کنند و چنانچه خانواده مشکل مالی داشته باشد از طریق بهزیستی و کمیته امداد تحت پوشش قرار خواهند گرفت. خاکی گفت: در حال حاضر 170 کودک درمراکز بهزیستی نگهداری می‌شوند و قرار است پس از تعهد و الزام خانواده به تبعیت از قانون، تحویل خانواده داده شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha