رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت ،‌درمان و آموزش پزشکی گفت: ‌روند شیوع عفونت اچ آی وی در بین معتادان تزریقی کشور کند شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، دکتر ‌ محمد مهدی گویا ‌در آیین گشایش نوزدهمین کنگره بیماری های عفونی و گرمسیری ایران گفت‌: به رغم کند شدن روند شیوع عفونت اچ آی وی در بین این قبیل معتادان هنوز هم شیوع این عفونت در بین آنها به صورت متمرکز وجود دارد.
وی همچنین اظهارداشت :‌ هر چند نظام سلامت کشور شاهد کاهش چشمگیر روند شیوع اچ آی وی در معتادان تزریقی است، اما نمی توان گفت که ما از این کاهش راضی هستیم .
گویا از سوی دیگر به تغییر الگوی انتقال عفونت اچ آی وی در کشور اشاره کرد و گفت‌: این عفونت در بین زنان و راه انتقال از طریق روابط جنسی رو به افزایش است که باید در این راستا مداخله مناسبی صورت بگیرد.
این مقام مسوول در وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ،‌‌افزایش کیفیت خدمات به ویژه برای نسل جوان را به عنوان یکی از را ه های مهم کاهش آسیب مورد تاکید قرار داد.
وی همچنین افزایش ساماندهی مراقبت و درمان سرپایی و بستری ،مشاوره های روانی ، پیشگیری و درمان بیماری های آمیزشی ، پیشگیری و درمان به موقع سل را از دیگر راهکاری کاهش آسیب عفونت اچ آی وی در کشور عنوان کرد .
گویا خاطر نشان کرد که به جای اینکه فوکال پوینت درمان یا پزشک مسوول درمان در مراکز استان ها برای اچ آی وی وجود داشته باشد ، باید در هر شهرستان پزشک مسوول درمان نیز در رابطه با اچ آی وی فعالیت داشته باشد.
وی توجه جدی تر به مواد محرک و اعتیاد آور ، سل مقاوم به دارو و همچنین افزیش کیفیت و کمیت برنامه های مراقبت از زنان آسیب پذیر را از دیگر راه کارهای کاهش آسیب بیان کرد.
رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی به استراتژی های درمان اشاره کرد و گفت:‌ آنچه که استراتژی درمان را دارای اهمیت می کند این است که تعداد بیماران مبتلا به عفونت اچ آی وی ‌نیازمند درمان رو به افزایش است که در این راستا سیاست های درمان اچ آی وی در دنیا به دلیل اینکه موارد مرگ ناشی از اچ آی وی کاهش یافته و در مقابل ، نیاز به درمان بیشتر شده ، تغییر کرده است.

*** عملکرد سه استان در مبارزه با مالاریا در حد معجزه بوده است

گویا در بخش دیگری از سخنانش در مورد مالاریا که کانون آن در استان های سیستان و بلوچستان ،‌جنوب کرمان و استان هرمزگان است، گفت: امسال دو هزار و 476 مورد ابتلا به این بیماری در مناطق دارای انتقال محلی این بیماری گزارش شده است.
وی گفت ‌: این کاهش 45 درصدی ابتلا، به سادگی میسر نبوده و عملکرد سامانه بهداشتی سیستان و بلوچستان ، هرمزگان و کرمان برای این کاهش در حد معجزه بوده است.
گویا گفت‌: کشور در حالی دو هزار و 476 مورد ابتلا به مالاریا را در مناطق دارای انتقال محلی در سالجاری داشته که در سال 2008 این میزان به 18 هزار مورد و در سال 2009 به شش هزار و 123 مورد می رسید.
وی افزود: بررسی ها نشان داده که سهم موارد بومی ابتلا به مالاریا 73 درصد و 27 درصد موارد نیز از خارج کشور وارد شده است.
گویا اضافه کرد:‌ 78 درصد مبتلایان به مالاریا در کشور از 28 شهرستان استان های سیستان و بلوچستان،‌ جنوب کرمان و هرمزگان گزارش شده است .
این مقام مسوول در وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در خصوص وضعیت جهانی مالاریا نیز گفت‌: روش های پیشگیری از این بیماری طی سه سال گذشته نشان می دهد از سال 2008 تا 2010 هر سال از ابتلای 200 میلیون نفر به مالاریا جلوگیری شده است .
گویا اظهارداشت ‌: به نظر می رسد در سال های آینده تحولات عظیمی را در کنترل بیماری مالاریا در دنیا به دلیل وجود روش های کنترل جدید ، علمی تر و حساب شده تر ، شاهد باشیم ؛ این در حالی است که قبل از سال 2008 وضعیت مالاریا در دنیا بدتر بود.

*** معرفی دو داروی جدید درمان سل مقاوم به دارو

گویا در بخش دیگری از سخنانش به بیماری سل به عنوان یکی دیگری از بیماری های واگیر دار اشاره کرد و این خبرخوش را نیز به پزشکان اعلام کرد که بزودی دو داروی جدید برای درمان سل مقاوم به دارو در دنیا معرفی می شود .
گویا گفت‌: همچنین از 38 مورد داروی جدید برای درمان سل که در دست تحقیق است، اثر بخشی 9 دارو نیز مسلم شده و همچنین درمان سل مقاوم به دارو از دو سال به 9 ماه تغییر می یابد.
این مقام مسوول در وزارت بهداشت ،‌درمان و آموزش پزشکی در راه بودن چهار فناوری جدید تشخیص سل در دنیا را نیز از جمله خبرهای خوش درمان این بیماری عنوان کرد که بزودی در دنیا معرفی می شود.
وی خاطرنشان کرد: حذف سل یا رسیدن موارد سل به کمتر از یک مورد به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت از جمله اهداف مبارزه با این بیماری تا سال 2050 به شمار می آید.
وی گفت ‌: هر چند در زمینه تشخیص و درمان سل پیشرفت های در دنیا ایجاد شده اما هنوز بخش قابل توجهی از بیماران پس از تشخیص ، بد حال هستند و هنوز دسترسی به تشخیص ودرمان صحیح و شانس بهبودی به سادگی در جهان میسر نیست .
وی با بیان اینکه تا سال 2015 میزان کشف موارد جدید ابتلا به سل باید به حداقل 84 درصد برسد گفت‌: این در حالی است که این میزان در حال حاضر در دنیا حدود 63 درصد است .
گویاگفت : همچنین تا 2015 باید موفقیت درمان سل به 90 درصد برسد که این میزان در زمان حاضر در دنیا به 86 درصد می رسد .
وی به یکی از اهداف جهانی برای مبارزه با سل اشاره کرد و گفت :‌ باید در 90 درصد شهر های جهان امکان تشخیص میکروسکوپی سل نه تنها وجود داشته باشد بلکه هر کشور ، به ازای هر صد هزار نفر جمعیت یک آزمایشگاه میکروسکوپی سل را دارا باشد .
گویا در بخش دیگری از سخنانش به ارتباط سل و اچ آی وی اشاره کرد و گفت :‌ در سال 2009 ، 400 هزار نفرا ز کسانی که به عفونت اچ آی وی مبتلا بودند بر اثر ابتلای به بیماری سل جان خود را ازدست دادند؛ بنابراین براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی تمام افراد مبتلا به عفونت اچ آی وی حتما باید از نظر سل نیز تحت آزمایش قرار گیرند .
نوزدهمین کنگره بیماری های عفونی و گرمسیری ایران که امروز در معاونت پژوهشی یا دفتر مطالعات وزارت خارجه آغاز به کار کرد تا هشتم دی ماه به کار خود ادامه می دهد .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha