براساس مطالعه ای در آمریکا کودکانی که در آپارتمان ها زندگی می کنند 45 درصد بیش از آنهایی که ساکن خانه های منفرد - مجزا از خانه های کناری - هستند در معرض دود سیگار قرار می گیرند.

به گزارش سلامت نیوز محققان در دانشگاه های هاروارد و روچستر می گویند که علت این است که در آپارتمان ها دود سیگار با نفوذ از دیوارها و سیستم های مشترک تهویه به سایر خانه ها راه می یابد.

محققان میزان ماده ای به نام "کونتینین" در خون پنج هزار کودک از سراسر آمریکا را اندازه گیری کردند.

نتایج این مطاله در نشریه "پیداتریکس" (طب اطفال) چاپ شده است.

این مطالعه به کودکانی محدود بود که ساکن خانه هایی بودند که هیچ کس در آنها سیگار نمی کشد.

محققان به بررسی کونتینین - یکی از محصولات نیکوتین و نشانگری حساس برای تنباکو - در خون کودکان پرداختند.

این مطالعه دریافت که 73 درصد از پنج هزار کودک مورد مطالعه در معرض دود تنباکو قرار داشته اند.

در مجموع، محققان دریافتند که بیش از 84 درصد کودکان ساکن بلوک هایی آپارتمانی، دارای میزانی از کونتینین بودند که حاکی از قرار گرفتن در معرض دود سیگار به تازگی بود. نزدیک 80 درصد کودکانی که در خانه های از دو طرف متصل به خانه های همجوار زندگی می کردند و کمی بیش از 70 درصد کودکان ساکن خانه های منفرد در معرض این مقدار دود سیگار بودند.

دکتر جاناتان وینیکاف از نویسندگان مقاله که استادیار رشته طب اطفال در دانشکده پزشکی هاروارد است، گفت: "اگر در یک خانه نیمه چسبیده زندگی می کنید، و همسایه دیوار به دیوار شما سیگار می کشد، در معرض دود هستید. در یک خانه آپارتمانی این تشدید می شود. دود همه ساختمان را آلوده می کند."

او گفت: "این مطالعه آخرین حلقه در زنجیره شواهد است و نیاز شدید به ساختمان های عاری از دود سیگار را نشان می دهد."

او ادامه داد: "در سال های آینده، مردم سرشان را از روی ناباوری تکان خواهند داد از اینکه مردم زمانی در خانه هایی سیگار می کشیدند که بچه ها در آن زندگی می کردند، غذا می خوردند، می خوابیدند و تنفس می کردند"

تحقیقات قبلی نشان داده است که دود سیگار جانبی یکی از علل اصلی بیماری و مرگ و میر است، حتی اگر میزانی که فرد در معرض آن قرار گرفته کم باشد.

کارن ویلسون استادیار پزشکی اطفال در مرکز پزشکی دانشگاه روچستر گفت: "پدر و مادرها سخت تلاش می کنند در مقابل خطراتی مثل دود سیگار از بچه هایشان محافظت کنند. شگفت انگیز است که شاهد این نتایج هستیم و می بینیم که خیلی از والدین هیچ کنترلی بر اینکه بچه هایشان در خانه خود در معرض دود دست دوم هستند یا نه ندارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha