معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در آستانه سال تحصیلی جدید، گفت: آگاه سازی از مهارت های زندگی و حقوق و تکالیف شهروندی را نمی شود فقط به یک کتاب درسی محدود کرد و ضرورت دارد که مدارس کشور برای کاهش جرائم، مهارت محور شوند.

معاون بهزیستی: مدارس برای کاهش جرائم باید مهارت محور شوند

سلامت نیوز:  معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در آستانه سال تحصیلی جدید، گفت: آگاه سازی از مهارت های زندگی و حقوق و تکالیف شهروندی را نمی شود فقط به یک کتاب درسی محدود کرد و ضرورت دارد که مدارس کشور برای کاهش جرائم، مهارت محور شوند.



به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،حبیب الله مسعودی فرید افزود: درس های مهارت زندگی در بسیاری از کشورهای دنیا، جزو محتوای آموزشی است و اگر ما هم بتوانیم مهارت ها و سبک زندگی و مسائل حقوق و تکالیف شهروندی را جزو مسائل درسی بیاوریم آنگاه مانند بسیاری از کشورهای دنیا، میزان جرائم کاهش پیدا می کند.


وی این سئوال را مطرح کرد که چگونه جرائم در کشورهای دیگر کاهش یافته است بطوریکه در دادگاه ها در برخی کشورها بسته می شود و گفت: خیلی از این کشورها علاوه بر افزایش نظارت های انتظامی، مردم از دوران کودکی با حقوق، قانون و تکالیف شهروندی و رویکردهای عاری از خشونت آشنا شده اند و برای همین بطورمثال بر سر 500 تومان یا یکهزار تومان کرایه تاکسی با یکدیگر گلاویز نمی شوند که مشکلاتشان بیشتر شود.


وی تاکید کرد: آشنایی با حق و حقوق یکدیگر به کاهش آسیب ها و جرائم ، کمک می کند و این مساله نیز از دوران کودکی می تواند نهادینه شود.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: اگر از دوران کودکی بتوانیم اینگونه مسائل را به مردم آموزش دهیم بطور قطع آثار مثبت آن در بزرگسالی مشهود خواهد بود و این اقدام، سرمایه گذاری مطلوبی جهت کاهش جرائم در کشور به شمار می رود.


مسعودی فرید با اشاره به نقش رسانه ها در ترویج اهمیت برگزاری کلاس های مهارت های زندگی و همچنین کلاس های آموزشی پیش از ازدواج و خانواده ، خاطرنشان کرد: مردم باید مطالبه گر بوده و خودشان برای برگزاری این کلاس ها، پیشقدم شوند و این آموزش ها را دنبال کنند.
وی تصریح کرد: در حال حاضر مردم در فصل تابستان، کودکان خود را به انواع کلاس های آموزشی از موسیقی تا درسی می فرستند اما چرا کسی کودک خود را در کلاس های مهارت های زندگی ثبت نام نمی کند. این مساله به آن علت است که مردم از اهمیت این کلاس ها، آگاهی ندارند و این آگاهی را باید سازمان ها و رسانه ها به ویژه صدا و سیما ارائه کند.


وی ادامه داد: اطلاع رسانی ها در زمینه اهمیت آگاهی از مهارت های زندگی و حقوق شهروندی باید به شیوه های مختلف ارائه شود و علاوه برآن فضایی وجود داشته باشد که مردم بدانند کجا این آموزش ها ارائه شود.


معاون سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: همچنین دولت باید شرایط را برای برگزاری کلاس های مهارت زندگی و حقوق شهروندی، تسهیل کند .
مسعودی فرید یادآور شد: اکنون این کلاس ها را داریم اما چون مردم خودشان باید برای ثبت نام در این کلاس ها ، ثبت نام کنند، این مساله به بازار عرضه و تقاضا نیز بازمی گردد بطورمثال فراوانی کلاس های زبان و ورزش در کشور به دلیل بازار تقاضای بالای آن است.


وی خاطرنشان کرد: درحال حاضر حدود چهار هزار نفر در کشور دوره های تربیت مربی مهارت های زندگی را گذرانده اند و اگر مردم ترغیب شوند و به سمت این آموزش ها و کلاس ها بروند، تمام مراکز مشاوره حضوری بهزیستی این قابلیت را دارند که بتوانند دوره های مهارت های زندگی را برای کودکان برگزار کنند.
به گفته وی، این کلاس ها اکنون در برخی دانشگاه ها و مدارس برگزار می شود و تا حدودی در واحدهای درسی مدارس نیز گنجانده شده است اما اگر جزو محتوای درسی آموزش و پرورش بطور مشخص قرار گیرد و مانند دروس ریاضی و علوم در همه مقاطع تدریس شود، تاثیرگذاری بسزایی در کاهش جرائم خواهد داشت.


معاون سازمان بهزیستی کشور یادآور شد: محتوای آموزشی مهارت های زندگی برای دوره پیش دبستان، دبستان و دانشگاه در معاونت پیشگیری این سازمان از 10 سال پیش تدوین شده اما بهترین محل ارائه این آموزش ها در مدارس به ویژه مقطع دبیرستان است.


مسعودی فرید با اشاره به حضور 95 درصد کودکان و نوجوانان در مدارس ، گفت: بهزیستی حداقل یک تا دو میلیارد تومان در سال های 86 و 87 به آموزش و پرورش پول می داد و کتاب تالیف می کرد و دوره آموزشی برگزار می کردیم . بهزیستی همیشه در آموزش مهارت های زندگی ، آموزش های پیش از ازدواج و آموزش های خانواده پیشگام بوده است و بطورمثال آموزش های پیش از ازدواج را از سال 84 آغاز کردیم.
وی افزود: با وجود این برای فراگیر شدن این آموزش ها لازم است که نهادهای دیگر کمک کنند و اعتبارات بیشتری در این زمینه اختصاص داده شود و مردم نیز آگاه شوند تا اینگونه مهارت های زندگی افزایش یابد.
وی از والدین خواست تا همانند کلاس های موسیقی و زبان به کلاس های مهارت های زندگی نیز توجه ویژه ای داشته باشند و کودکان خود را به اینگونه کلاس ها نیز بفرستند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha