مدیرگروه دفتر توانبخشی روزانه و توانبخشی سازمان بهزیستی کشور عنوان کرد:‌ سازمان بهزیستی کشور با همکاری انجمن آلزایمر ایران پیشنهادی به مجلس ارائه کرده است که طی آن مراقبان سالمندان بتوانند از کسری ساعت قانونی (مرخصی با حقوق) و دریافت حق پرستاری از سوی دولت بهره‌مند شوند که این پیشنهاد در دست بررسی نمایندگان مجلس است.

مراقبان سالمندان، حق پرستاری از دولت می‌گیرند

سلامت نیوز:مدیرگروه دفتر توانبخشی روزانه و توانبخشی سازمان بهزیستی کشور عنوان کرد:‌ سازمان بهزیستی کشور با همکاری انجمن آلزایمر ایران پیشنهادی به مجلس ارائه کرده است که طی آن مراقبان سالمندان بتوانند از کسری ساعت قانونی (مرخصی با حقوق) و دریافت حق پرستاری از سوی دولت بهره‌مند شوند که این پیشنهاد در دست بررسی نمایندگان مجلس است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  آنا، زهرا نوع‌پرست، مدیرگروه دفتر توانبخشی روزانه و توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی آلزایمر (30 شهریور) در ساختمان انجمن آلزایمر ایران برگزار شد، اظهار کرد: جمعیت سالمندی در کشور ما طی سال‌های 90 تا 95 از 8.2 درصد به 9.3 درصد رسیده است که البته باید گفت سالمندی یک پدیده جهانی است و نباید آن را به عنوان یک معضل محسوب کرد. اما باید توجه داشت بیماری‌ها یا اختلالاتی مانند دمانس و آلزایمر این جمعیت را تهدید می‌کند که در این خصوص انجمن‌ها و نهادهای دولتی باید با یکدیگر همکاری لازم را داشته باشند.

وی با بیان اینکه در حال‌حاضر حدود 700 هزار ایرانی به آلزایمر مبتلا هستند، افزود: نتایج بررسی‌ها نشان داده است در انتهای قرن 21 حدود سال 2050 آمار دمانس در کشور ما سه برابر افزایش پیدا می‌کند که در این خصوص نیاز است برنامه‌ریزی‌های لازم صورت بگیرد، زیرا از این افزایش آمار بار هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی کشور را افزایش می‌دهد.

نوع‌پرست در ادامه تصریح کرد: در حال‌حاضر در کشور ما 7.5 میلیون نفر سالمند هستند که از این تعداد حدود 150 هزار نفر در بهزیستی پرونده تشکیل داده و از خدمات این سازمان بهره‌مند می‌شوند.

مدیرگروه دفتر توانبخشی روزانه و توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در ادامه با بیان اینکه بروز اختلالات و بیماری‌هایی مانند دمانس و یا آلزایمر با افزایش سن در ارتباط است، گفت: توجه ما در استان‌هایی که جمعیت میانسال بیشتری دارند باید افزایش پیدا کند.

پیرترین و جوان‌ترین استان‌های کشور

وی افزود: استان‌های گیلان، تهران، اصفهان، سمنان و مازندران جزو پیرترین استان‌ها و استان‌های هرمزگان، خوزستان و سیستان و بلوچستان جزو جوان‌ترین استان‌های کشور هستند.

نوع‌پرست در بخش دیگری از سخنانش با توجه به تدوین سند دمانس در کشور خاطرنشان کرد: با تایید و تهیه این سند غربالگری، تشخیص زودهنگام و مداخلات به موقع برای درمان افراد مبتلا به دمانس و آلزایمر افزایش پیدا می‌کند، اما در کنار این مسائل، سازمان بهزیستی خدماتی را در منزل به سالمندان ارائه می‌دهد؛ به گونه‌ای که 507 سالمند از خدمات در منزل و 4749 سالمند از خدمات توانبخشی نیروهای تخصصی سازمان بهزیستی در منزل بهره‌مند می‌شوند.

مدیرگروه دفتر توانبخشی روزانه و توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با توجه به ارائه پیشنهاد تصویب قانون جامع حمایت از معلولان در مجلس شورای اسلامی گفت: در این قانون، سالمندان نیز مورد توجه قرار گرفته‌اند. برای مثال در نظر گرفته شده که معابر در سطح شهر برای معلولان و سالمندان باید ایمن‌سازی شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین پیشنهادی به مجلس ارائه شده که به افرادی که از سالمندان به خصوص سالمندان دارای نیاز ویژه پرستاری کنند، حق پرستاری از سوی دولت به آنها تعلق بگیرد؛ که اگر این افراد شاغل نیز باشند بتوانند از مرخصی باحقوق یعنی کسر ساعت قانونی بهره‌مند شوند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha