دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۲
کد خبر: 224703

در نشست گردشگری الکترونیک چشم‌اندازها و زیرساخت‌ها یکی از فعالان این عرصه به رتبه جهانی ایران، میزان گردشگران داخلی و خارجی و مقایسه آن با ترکیه، میزان اشتغالزایی، تعداد و نوع خدمات شرکت‌های گردشگری در ایران و تهران اشاره کرد.

رتبه‌جهانی ایران در زمینه جذب گردشگر ۹۸ است

سلامت نیوز:در نشست گردشگری الکترونیک چشم‌اندازها و زیرساخت‌ها یکی از فعالان این عرصه به رتبه جهانی ایران، میزان گردشگران داخلی و خارجی و مقایسه آن با ترکیه، میزان اشتغالزایی، تعداد و نوع خدمات شرکت‌های گردشگری در ایران و تهران اشاره کرد.

به گزارش سلامت  نیوز به نقل از فارس، نشست خبری نشست گردشگری الکترونیک چشم‌اندازها، زیرساخت‌ها و دغدغه‌ها صبح امروز برگزار شد.

در این نشست ساسان نایب یکی از فعالان عرصه گردشگری الکترونیک، گفت: بدون حضور اصحاب رسانه و خبرنگاران توصیه صنعت گردشگری به ویژه گردشگری الکترونیک و حصول اهداف در نظر گرفته شده در چشم‌اندازها میسر نخواهد بود.

وی افزود: در سالیان اخیر که صنعت گردشگری جای خود را به صنعت الکترونیک داده است و در این بین فعالان این عرصه وظایف مهمی برای تغییر سیستم سنتی به سیستم مدرن و به روز و  جهانی باید ایفا کنند و در این مسیر بسیاری از امورات عادی را تغییر دهند.

رتبه صنعت گردشگری الکترونیک در گردشگری دنیا 85 درصد است

این فعال صنعت گردشگری الکترونیک خاطرنشان کرد: رتبه صنعت گردشگری الکترونیک در گردشگری دنیا 85 درصد است که این موضوع در ایران 15 درصد است اما در دو سال اخیر رشد قابل توجهی داشته است به طوری که در سال 94 صنعت گردشگری الکترونیک در ایران از 2 درصد به 4 درصد رسیده و در نهایت قرار است در پایان سال جاری بر اساس پیش‌بینی‌ها به 20 درصد برسد.

وی گفت: رتبه ایران در بین کشورهای در حال جذب گردشگر که هم اکنون در دنیا 150 کشور مشغول فعالیت در عرصه گردشگری هستند 98 است ضمن اینکه این رتبه در بخش گردشگر ورودی به دست آمده است.

92 درصد گردشگران در ایران، داخلی هستند

نایب افزود: 8 درصد از تعداد کل گردشگران، گردشگران خارجی هستند که به ایران می‌آیند و ارزآوری آنها برای کشورمان بسیار اهمیت دارد اما متأسفانه 92 درصد از گردشگران هم از ایران خارج می‌شوند.

این فعال صنعت گردشگری الکترونیک، خاطرنشان کرد: 60 درصد میزان درآمد گردشگری در ترکیه مربوط به گردشگران خارجی است و تنها 40 درصد درآمد آنها از طریق گردشگری داخلی به دست می‌آید.

وی گفت: اتاق بازرگانی ایران اخیراً اعلام کرده که 2 درصد از اشتغال‌زایی در ایران مرتبط با صنعت گردشگری است اما این رقم در ترکیه 2.5 برابر است.

نایب تصریح کرد: برخی شرکت‌های گردشگری الکترونیک در زمینه ارائه محصولات الکترونیکی ایفای نقش کرده و می‌کوشند این میزان را بیشتر کرده و با کمک فرهنگ‌سازی ایجاد شده رشد قابل توجهی به این امر دهند.

فعالیت 6 هزار شرکت گردشگری در ایران

این فعال صنعت گردشگری الکترونیک، افزود: برای مثال در شرکت فلایتیو در حال حاضر 150 نفر مشغول به کار هستند که این تعداد در سال 94 فقط 5 نفر بود که نشان‌دهنده افزایش اشتغال‌زایی در این شرکت است ضمن اینکه میانگین سنی افرادی که در این شرکت فعال هستند 27 سال است.

نایب، گفت: آموزش باید یکی از سرفصل‌های مهم صنعت گردشگری الکترونیک باشد چه اساتید داخلی و بین‌المللی می‌توانند در این زمینه با ارائه نظرات مختلف و تدوین چشم‌انداز مطلوب در این صنعت به ایران کمک کنند.

وی گفت: در حال حاضر 6 هزار شرکت گردشگری در صنعت گردشگری ایران فعالیت می‌کنند که 4 هزار شرکت فقط در تهران است.

فقط 10 درصد شرکت‌های گردشگری در تهران خدمات آنلاین دارند

این فعال صنعت گردشگری الکترونیک با بیان اینکه 10 درصد از شرکت‌های فعال گردشگری در تهران خدمات آنلاین ارائه می‌کنند، گفت: صنعت گردشگری آنلاین با سرعت بسیار زیادی در حال رشد است.

نایب خاطرنشان کرد: درآمد اصلی صنعت گردشگری در ورود گردشگر به ایران است.

وی با بیان اینکه استفاده از ابزارهای مناسب و اطلاع‌رسانی مطلوب در سفر گردشگران به مقصد می‌توانند منجر به توسعه صنعت گردشگری شوند، افزود: گردشگری الکترونیک در این زمینه می‌تواند کمک حال باشد که مسافر خارجی در زمینه خدمات‌گیری دارای اولویت ویژه‌ای است.

این فعال صنعت گردشگری الکترونیک گفت: مسافران و گردشگران خارجی و حتی ایرانی از طریق سیستم‌های آنلاین در صنعت گردشگری الکترونیک می‌توانند به سایت‌های مسافرتی معتبر سر زده و خدمات مختلف را دریافت کنند و این امر در تمامی لحظات و حتی روزهای تعطیل امکانپذیر است.

ورود یک میلیون مسافر خارجی به ایران در سال 95

نایب گفت: دولت باید در زمینه ساده‌سازی خدمات و قوانین برای جذب گردشگر اقدامات اساسی انجام دهد اما با توجه به محصولاتی که برای ارائه و عرضه خدمات بین‌المللی در صنعت گردشگری الکترونیک در ایران تولید شده اما به یکباره و بعد از ارائه خدمات قوانین جدید در این خصوص تصویب می‌شود.

وی گفت: هر مسافر خارجی به طور میانگین 1200 دلار ارزآوری برای جمهوری اسلامی ایران دارد. این در حالی است که در سال گذشته بیش از یک میلیون مسافر خارجی خدمات گردشگری را در ایران دریافت کرده‌اند.

این فعال صنعت گردشگری الکترونیک تصریح کرد: صنعت گردشگری می‌تواند اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کند چرا که مشاغل زیادی به آن وابسته هستند.

نایب گفت: هتل‌های داخلی کشورمان اخیراً و با همت هتل‌داران خدمات آنلاین رزرو هتل را ایجاد کرده و بر روی بستری مشترک قرار داده‌اند هر چند که از نظر زمانی این اقدام آنها دیرهنگام بوده است ضمن اینکه در این زمینه بانک‌ها خدمات درگاهی خوبی را هم ارائه کرده‌اند.

 استرداد وجوه یکی از دغدغه‌های بزرگ خدمات گردشگری الکترونیک

وی تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های بزرگ ارائه خدمات گردشگری الکترونیک استرداد وجوه با کسر برخی جریمه‌هاست که صنعت گردشگری الکترونیک در ایران در این زمینه فعال شده و حتی برخی درگاه‌های الکترونیکی بانک‌های ایرانی هم خدمات استرداد وجوه را ایجاد و ظرف چند ثانیه هزینه را به حساب مبدا باز می‌گرداند.

این فعال صنعت گردشگری الکترونیک، خاطرنشان کرد: با آنکه دولت جمهوری اسلامی ایران و سازمان هواپیمایی کشوری تلاش کرده‌اند تا از افزایش قیمت بلیط‌های پرواز در زمان‌های خاص جلوگیری کنند و مقابل دلالان ایستادگی کنند اما به دلیل حجم بالای شرکت‌های گردشگری در این حوزه متأسفانه این روند همچنان وجود دارد در حالی که برخی شرکت‌های گردشگری به صورت مستقیم بلیط را از شرکت‌های اصلی هواپیمایی و پروازها خریداری و آن را عرضه می‌کنند ضمن اینکه ارائه ضمانت بلیط‌های پرواز توسط برخی شرکت‌های گردشگری هم می‌تواند باعث ایجاد آرامش مسافران شود.

نقش آمریکا در تحریم اپلیکیشن‌های تلفن همراه ایرانی

نایب با بیان اینکه در صنعت گردشگری الکترونیک باید شرکت‌های فعال در زمینه پذیرش مسئولیت اجتماعی و شرکتی به صورت جدی ورود کنند از آنها خواست در اقدامات خود مسأله محیط زیست را رعایت کرده و به کمترین‌های کاغذ کمتر بپیوندند.

وی با بیان اینکه ابزار کار دست شرکت‌های صنعت گردشگر الکترونیک نرم‌افزارهای تلفن همراه و اپلیکیشن‌هاست به تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران در این خصوص اشاره کرد و گفت: متأسفانه اخیراً صنعت گردشگری الکترونیک در ایران به دلیل اتصال به سیستم‌های جهانی و بهره‌مندی از اپلیکیشن‌های اندروید و IOS دچار دردسر و مشکلاتی شده است.

علی کشفی یکی دیگر از فعالان عرصه صنعت گردشگری الکترونیک، افزود: صنعت گردشگری الکترونیک می‌تواند منجر به حذف واسطه‌ها شده و منجر به ارائه خدمات با حداقل‌های قیمت‌ شود ضمن اینکه متأسفانه قیمت برخی خدمات شرکت‌های ارائه‌دهنده گردشگری الکترونیک با قیمت نهایی درگاه‌های الکترونیکی بانک‌ها مغایرت دارد در حالی که خیلی از مسافران به این موضوع توجهی نمی‌کنند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha