یکشنبه ۵ دی ۱۳۸۹ - ۱۲:۵۴
کد خبر: 22471

دانشمندان می‌گویند، هله هوله خوری به اندازه مواد مخدر، اعتیادآور است و می‌تواند منجر به مشکلات تغذیه‌ای و چاقی شود.

به گزارش سلامت نیوز محققان دانشگاه راکفلر دریافتند که غذاهای حاوی چربی و قند بالا می‌توانند در مغز، همان مواد شیمیایی محرک لذت را فعال کنند که برای مواد مخدر انجام می‌دهند که این مواد شامل کورتیزل، دوپامین، گالانین و سرتونین هستند.

استفاده پیاپی از هله هوله‌ها باعث عدم تعادل در این مواد شیمیایی شده و در این صورت برای رسیدن به حد تعادل شروع به پرخوری خواهیم کرد.

برای بررسی این موضوع دانشمندان موش‌های آزمایشگاهی را به سه دسته تقسیم کردند. دسته اول مقادیر طبیعی از غذاهای سالم دریافت کردند ، دسته دوم غذاهای سالم همراه با مقادیر کنترل شده هله هوله‌ها را به عنوان رژیم غذایی خود مصرف ‌کردند و دسته سوم مواد غذایی سالم را همراه با مقادیر نامحدودی از هله هوله‌ها دریافت کردند.

زمانی که دانشمندان، قسمت‌هایی از مغز این موش‌ها که مسوولیت احساس لذت را دارد تحریک کردند متوجه شدند موش‌هایی که مقادیر نا‌محدودی از غذاهای سالم را دریافت کرده‌اند نیاز به تحریک بیش‌تری دارند تا به اندازه موش‌های سالم در مغز خود احساس لذت کنند.

این موش‌ها همیشه به سمت بدترین نوع مواد غذایی می‌رفتند و در نتیجه دو برابر دیگر موش‌ها کالری دریافت می‌کردند.

حتی زمانی که دانشمندان دسترسی این موش ها را به غذاهای ناسالم قطع کرده و سعی کردند به آن‌ها رژیم غذایی سالم‌تری بدهند این موش‌ها امتناع کردند.

تغییرات در تمایلات آن‌‌ها به این مواد غذایی به حدی بود که این موش‌ها در ابتدا برای دو هفته به خود گرسنگی دادند تا در نهایت توانستند عادت به مصرف غذاهای ناسالم را از خود دور کنند.

برای مغز انسان نیز در صورت استفاده از مواد مخدر دقیقا همین حالت پیش می‌آید و فرد معتاد مجبور می‌شود میزان مصرف خود را افزایش دهد.
منبع : همشهری آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha