دبیر علمی سی و چهارمین کنگره سالانه انجمن علمی روانپزشکان، گفت: شیوع ابتلا به افسردگی در ایران بر اساس آخرین مطالعات حدود ۱۳.۵ درصد بوده است.

۱۳.۵درصد ایرانی ها افسرده اند

سلامت نیوز: دبیر علمی سی و چهارمین کنگره سالانه انجمن علمی روانپزشکان، گفت: شیوع ابتلا به افسردگی در ایران بر اساس آخرین مطالعات حدود ۱۳.۵ درصد بوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر آرش میراب زاده در آستانه برگزاری سی و چهارمین کنگره سالانه انجمن علمی روانپزشکان اظهارداشت: امسال تلاش شده همه محورهای روانپزشکی در کنگره توسط روانپزشکان، روانشناسان و سایر رشته های مرتبط مورد بحث و گفتگو قرار گیرد و جدیدترین دستاوردهای علمی نیز برای شرکت کنندگان ارائه شود.

وی افزود: از تمام کمیته های علمی انجمن روانپزشکان ایران درخواست کرده ایم تا موضوعات مختلف مورد نظر را در قالب سخنرانی به اطلاع حاضرین که اعضاء تیم درمان روانپزشکان هستند برسانند. حدود ۱۲۰ مقاله نیز به صورت سخنرانی و ۵۰ مقاله به صورت پوستر ارائه خواهد شد.

دبیر علمی سی و چهارمین کنگره سالانه انجمن علمی روانپزشکان ادامه داد: پژوهش های روانپزشکان جوان که کمتر از ۵ سال از فعالیت حرفه ای آنها گذشته باشد و رزیدنت های روانپزشکی نیز مد نظر قرار گرفته و در صورت ارائه مطلب آنها در کنگره و برگزیده شدنش جایزه ای تحت عنوان جایزه" استاد دکتر داویدیان "برای آنها پیش بینی شده است.

میراب زاده گفت: پانل های علمی به صورت پرسش و پاسخ بین اعضاء پانل و شرکت کنندگان برگزار خواهد شد همچنین کارگاه های آموزشی مختلف و ارائه سخنرانی ها در قالب سمپوزیوم های علمی مد نظر خواهد بود. همچنین سخنرانان و مهمانانی از کشورهای انگلستان،کانادا، آمریکا و آلمان خواهیم داشت.

دبیر علمی سی و چهارمین کنگره سالانه انجمن علمی روانپزشکان در ادامه به موضوع شایع ترین اختلالات روانپزشکی اشاره کرد و گفت:افسردگی یکی از این اختلالات شایع به شمار رفته که امروزه بسیاری از خانواده ها را مستقیم و غیر مستقیم درگیر کرده است.

وی بیان داشت: ۲۳ درصد از جامعه ۱۵ تا ۶۴ ساله دچار یکی از اختلالات روانپزشکی بوده که افسردگی در صدر آن است به صورتی که بر اساس آخرین مطالعات حدود ۱۳.۵ درصد از افراد مورد مطالعه در این پژوهش دچار افسردگی بودند. که البته این آمار اختلاف چندانی با شیوع جهانی آن ندارد.

میراب زاده با اشاره به اینکه بر اساس آخرین مطالعاتی که در ایران انجام شده آمار زنان افسرده حدود ۱۶ درصد و مردان افسرده حدود ۱۰ درصد بوده است، گفت: به طور کلی اختلالات روانپزشکی در زنان ۲۶ درصد و در مردان ۲۰ درصد است.

وی تأکید کرد: البته باید توجه داشت که افسردگی دلایل و ریشه های مختلف جسمی،روانشناختی و اجتماعی دارد. ابعاد جسمی شامل تغییر در واسطه های شیمیایی مغز،علل ژنتیک و بیماری زمینه ای همچون مشکلات تیروئیدی، پانکراس، دیابت و فشارخون است.

دبیر علمی سی و چهارمین کنگره سالانه انجمن علمی روانپزشکان تصریح کرد: درمان افسردگی با علل جسمی اصولا نیاز به درمان دارویی دارد ولی علت روانشناختی با انجام مشاوره ممکن است قابلیت درمان داشته باشد.

میراب زاده با بیان اینکه مسائل اجتماعی نیز در بروز افسردگی تأثیر دارد، خاطر نشان کرد: عوامل اجتماعی هم به عنوان یکی از علل مهم در بروز و درمان اختلالات روانپزشکی نقش دارد و به طور کلی باید توجه داشت که همانطور که علت اختلالات روانپزشکی چند محوری است درمان آن نیز چند محوری محسوب می شود.

وی در پایان گفت: پرداختن به ابعاد معنوی نیز می تواند نقش مهمی در بروز و درمان انواع اختلالات روانپزشکی بازی کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha