رئیس انجمن نواندیشان تغذیه گفت: اختصاص یارانه قند و شكر به ماهی و میوه سطح سلامت مردم را ارتقا می‌دهد.

سلامت نیوز : محمود اطروشی افزود: هدفمند شدن یارانه‌ها یكی از اصولی‌ترین و اساسی‌ترین كارهایی است كه پس از انقلاب اسلامی طراحی و در شرایط كنونی ایران باید اجرا كند تا عدالت در پرداخت یارانه‌ها رعایت شود.

وی گفت: اجرای طرح هدفمند شدن یارانه‌ها مزایای زیادی برای مردم و دولت به همراه دارد و از طرفی به علت عادت كردن مردم به شرایط موجود، آماده نبودن برخی زیرساخت‌ها، سودجویی برخی اشخاص و اصناف ممكن است اجرای این طرح را با مشكلاتی روبه‌رو كند.

رئیس انجمن نواندیشان تغذیه افزود: امروزه در جهان به غذا به عنوان یك عامل مؤثر در سلامت انسان توجه خاصی می‌شود . غذا یكی از مهمترین عوامل مؤثر در شكل‌گیری شخصیت، ایجاد یا درمان یك بیماری به حساب می‌آید به قول پیامبر (ص) كه فرمودند؛ بگو چه می‌خوری تا بگویم كیستی و از طرفی در ایران غذا خوردن با خانواده یا دوستان یكی از تفریحات اصلی و سالم به شمار می‌آید.

اطروشی اضافه كرد: دانشمندان علم تغذیه معتقدند اولین ركن یك سفره غذایی سالم این است كه بتواند تمام نیازهای بدن به كربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها، چربی‌ها، مواد معدنی، ویتامین‌ها و فیبر‌ها را تأمین كنند و عدم تأمین هر ماده می‌تواند به سلامت فرد و جامعه در كوتاه مدت و بلند مدت آسیب وارد كنند.

وی  در گفت‌و‌گو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، گفت: نیاز بدن با یك سفره متنوع غذایی كه تمام گروه‌ها و مواد غذایی نظیر انواع لبنبات، انواع گوشت‌ها، چربی‌ها، حبوبات، نان و غلات، میوه‌ها و سبزی‌ها تأمین می‌شود.

رئیس انجمن نواندیشان تغذیه افزود: سیر شدن تنها نمی‌تواند دلیلی بر تأمین تمام نیاز غذایی بدن باشد و هر فرد باید در طول روز و در طول هفته به تنوع غذایی دریافتی خود توجه كنند به عنوان مثال در مورد گوشت باید گفت یك رژیم سالم غذایی در طول یك هفته باید گوشت قرمز، سفید و ماهی را از انواع مختلف آن در بر بگیرد و تنها مصرف گوشت قرمز نمی‌تواند تمام نیاز بدن به انواع آمینو اسید و اسید چرب تأمین كنند و از طرف دیگر مصرف بیش از حد هر ماده غذایی خود می‌تواند، منشأ بروز بیماری شود.

اطروشی گفت: با هدفمند شدن یارانه‌ها اولین اتفاقی كه می‌افتد واقعی شدن قیمت حامل‌های انرژی است كه قیمت مواد سوختی و مشتقات آن افزایش می‌یابد و اگر خوشبینانه بگوییم كه این افزایش در قیمت سوخت تأثیر زیادی بر قیمت دیگر مواد مصرفی روزانه مردم نداشته باشد، همین افزایش قیمت سوخت می‌تواند، باعث ایجاد تغییرات در نحوه مخارج هر خانواده شود.

وی اضافه كرد: تجربه نشان می‌دهد خانواده‌های ایرانی به علت مسئولیت پذیری همیشه پرداخت سایر هزینه‌ها نظیر پول آب و برق، گاز، تلفن، اقساط را در اولویت قرار داده سپس به هزینه‌های جاری نظیر مدرسه و دانشگاه فرزندان، پوشاك خانواده و مابقی پول به سفره غذایی خانواده اختصاص می‌یابد.

رئیس انجمن نواندیشان تغذیه افزود: این عامل باعث می‌شود كه خیلی از خانواده‌ها فقط به خرید مواد غذایی اصلی مثل برنج، نان، سیب زمینی بسنده كرده و مصرف برخی مواد غذایی به ظاهر غیر ضروری مثل میوه‌ها، سبزی‌ها و مغزدانه‌ها و برخی مواد غذایی گران‌تر نظیر گوشت قرمز، ماهی، زیتون و روغن‌های گیاهی كاهش یافته یا حذف شود. حذف برخی مواد غذایی از سفره غذایی خانواده می‌تواند در دراز مدت عواقب وخیمی برای سلامت فرد و جامعه داشته باشد.

اطروشی گفت: بنابراین با هدفمند شدن یارانه ها می‌توان پیش بینی كرد برخی مواد غذایی نظیر گوشت، مرغ، ماهی، مغزدانه‌ها، برخی میوه‌ها از سبد غذایی خانواده‌ها به خصوص خانواده‌های آسیب پذیر حذف یا كاهش یابد و بیشتر درآمد خانواده و یارانه‌های دریافتی صرف موارد به ظاهر ضروری تر هر خانواده شود.

وی اضافه كرد: پیشنهاد می‌شود كه كنترل دقیق تر قیمت مواد غذایی خصوصاً گوشت، مرغ، ماهی، میوه‌ها، اختصاص بخشی از یارانه‌های نقدی به شكل بن یا كارت به اسم فرد سرپرست خانواده كه از این كارت صرفاً برای خرید اقلام پر مصرف غذایی خانواده به توان استفاده كرد و كاربرد دیگری نداشته باشد و این كارت باید قابلیت استفاده در هر فروشگاه مواد غذایی را داشته باشد.

رئیس انجمن نواندیشان تغذیه افزود: شناسایی مواد غذایی مفید و با ارزش نظیر ماهی، روغن‌های گیاهی، میوه‌ها از طریق اساتید تغذیه و تغییر كالابر‌گ‌ها از قند و شكر به این مواد غذایی و اختصاص آن به خانواده‌های آسیب پذیر است.

اطروشی گفت: شناسایی مشكلات و نقایص غذایی هر شهر و اقلیم نظیر كمبود «روی» یا آهن در برخی شهرها و اختصاص تسهیلات غذایی مناسب با هر كمبود به آن شهر، آموزش گسترده به افراد سرپرست خانواده در خصوص چگونگی تقسیم منابع مالی خود بر اساس نیازها و چگونگی اولویت بندی نیازها از پیشنهاداتی است كه برای این طرح می‌توان داد.

وی اضافه كرد: آموزش به خانواده‌ها به خصوص مادران خانواده در چگونگی برنامه ریزی مالی برای خرید و تنظیم سبد غذایی خانواده، تهیه و ارائه چارت‌های راهنمای سفره غذای سالم به خانواده، برنامه ریزی اختصاصی برای اقشار آسیب پذیر نظیر سالمندان، اطفال، زنان باردار و شیرده و ارائه برخی تسهیلات كاربردی و مؤثر به این افراد نظیر مكمل یاری یا ارائه بن مواد غذایی خاص از دیگر پیشنهادات برای بهبود این طرح است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha