یکشنبه ۵ دی ۱۳۸۹ - ۱۴:۲۷
کد خبر: 22479

یك فوق تخصص غدد گفت: دیابت، فشارخون و افزایش كلسترول خون موجب بروز كبد چرب می‌شود.

سلامت نیوز : محسن خوش نیت در گفت‌و‌گو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، افزود: چاقی، افزایش كلسترول و تری گلیسرید خون و دیابت از عواملی هستند كه می‌تواند منجر به كبد چرب شود.

وی گفت: كنترل بیماری‌های زمینه‌ای در كنترل بیماری كبد چرب موثر است. مصرف زیاد انرژی موجب می‌شود كه كارایی كبد در سوخت و ساز انرژی كاهش پیدا كند و انرژی اضافی به صورت چربی در كبد ذخیره می‌شود.

این فوق تخصص غدد افزود: این بیماری در اكثر بیمارانی كه افزایش وزن و چاقی به ویژه چاقی شكمی دارند و دچار افزایش چربی‌های خون هستند و مبتلایان به دیابت بروز پیدا كنند.

خوش نیت گفت: افزایش چربی در بدن معمولاً با چاقی شكمی همراه است. بیماری كبد چرب وابسته به مقاومت انسولین است یعنی بدن نمی‌تواند قند را به طور طبیعی مورد استفاده قرار دهد.

وی افزود: لوزالمعده بدن افراد به طور طبیعی پس از خوردن مواد قندی، با ترشح هورمون انسولین سعی می‌كند كه قند اضافی كه در خون وجود دارد، را به سلول‌های عضلانی و كبد وارد كند و حساسیت گیرنده‌های سلولی انسولین كاهش پیدا می‌كند، در نتیجه بدن برای ثابت نگه داشتن سطح قند خون نیاز به ترشح انسولین بیشتری خواهد داشت.

این فوق تخصص غدد گفت: اگر این روند ادامه پیدا كند و بدن برای ثابت نگه داشتن سطح قند خون انسولین بیشتری ترشح كند، در نهایت میزان قند خون افزایش پیدا می‌كند و فرد مبتلا به دیابت می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha