رییس انجمن تحقیقات راینولوژی ضمن هشدار به آن دسته از افرادی که استفاده از توکسین بوتولینیوم یا بوتاکس را فقط یک تزریق ساد ه می انگارند گفت: حساسیت تزریق توکسین بوتولینیوم کمتر از حساسیت یک عمل جراحی نیست .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا تزریق توکسین بوتولینیوم با کاربرد زیبایی که در کشور به بوتاکس نیز معروف شده است ، چند سالی است که مورد استقبال برخی هموطنان به ویژه بانوان قرار گرفته است. برطرف کردن چین و چروک های صورت به ویژه در بخش بالای صورت از جمله کاربردهای زیبایی این دارو به شمار می آید .
هر چند تب تزریق توکسین بوتولینیوم یا بوتاکس چند صباحی است در کشور بالا گرفته ، اما به نظر می رسد برخی افراد از آنجا که استفاده از این دارو برای مصارف زیبایی جنبه تزریقی دارد، آن را فقط یک تزریق ساده تلقی کرده و ممکن است تزریق داروی یاد شده را به دست هر فرد غیر متخصص و غیر پزشکی سپارند .
به گزارش ایرنا، در زمان حاضر نه تنها افراد غیر متخصص بلکه حتی عده ای غیرپزشک در بعضی از آرایشگاه ها از جمله افرادی هستند که اقدام به تزریق توکسین بوتولینیوم برای برخی از مردم بی اطلاع می کنند .
این در حالی است که دکتر "‌ محسن نراقی " ضمن هشدار به این دسته از افراد که استفاده از توکسین بوتولینیوم یا بوتاکس را فقط یک تزریق ساد ه می انگارند تاکید کرد که حساسیت تزریق توکسین بوتولینیوم کمتر از حساسیت یک عمل جراحی نیست .
وی گفت: نحوه تزریق توکسین بوتولینیوم یا بوتاکس از مهمترین نکات کاربرد این دارو محسوب می شود.
نراقی گفت :‌ گزینش بیمار،‌ نحوه تزریق و اینکه در کدام نقطه از صورت این تزریق انجام شود از دیگر نکات بسیار مهم استفاده از این دارو برای مصارف زیبایی به شمار می آید .
این جراح فوق تخصص بینی گفت: از آنجا که آناتومی عضلات در هر فردی تفاوت دارد کسی که این تزریق را انجام می دهد باید از تخصص لازم و دانش کافی برخوردار بوده و تزریق را در محلی انجام دهد که باعث بروز عوارض نشود.
عضو آکادمی جراحان پلاستیک و ترمیمی صورت آمریکا اظهار داشت:‌ کبودی و ورم بیش از حد ، افتادگی ابرو و پلک ، ایجاد دو بینی و اختلال در اشک چشم از جمله عوارض تزریق نادرست توکسین بوتولینیوم یا بوتاکس به شمار می آید.
نراقی همچنین با بیان اینکه تزریق بوتاکس برای خطوط و چین های بالای صورت به علت اینکه حالت عضلانی دارد، مناسب تر از چین های پایین صورت است گفت:‌ در بخش پایین صورت از جمله دور لب ها به جای استفاده از بوتاکس باید از فیلرها یا پرکننده های طبیعی استفاده کرد؛ زیرا تزریق بوتاکس به موضعی از بدن به علت اینکه آن موضع را برای مدتی به طور موقت فلج می کند برای مناطقی از صورت که چین وچروک ها علتی غیر از انقباض عضلات دارند مناسب نیست .
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت :‌ به عنوان نمونه تزریق توکسین بوتولینیوم یا بوتاکس در اطراف لب باعث می شود که فرد در حرکات صورت حالت طبیعی نداشته باشد .
وی در عین حال گفت ‌:‌ هر چند تزریق بوتاکس برای نواحی بالای ابرو مناسب است، اما باید این موضوع را نیز در نظر بگیریم که خطوط و چین های پیشانی اگر بر اثر انقباض عضلات ایجاد شود ، برای تزریق مناسب است.
نراقی افزود:این در حالی است که اگر چین های بالای صورت بر اثر شل شدن پوست و یا افتادگی آن ایجاد شده باشد تزریق این ماده توصیه نمی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha