میلیون ها باکتری در روده شما زندگی می کنند. آنها در حقیقت برای هضم موثر مواد غذایی لازم و مسئول تجزیه مواد غذایی خاصی هستند که بدن شما نمی تواند به تنهایی هضم کند.

خطرناکترین غذاها که تعادل باکتری های روده را بهم میریزد

سلامت نیوز:میلیون ها باکتری در روده شما زندگی می کنند. آنها در حقیقت برای هضم موثر مواد غذایی لازم و مسئول تجزیه مواد غذایی خاصی هستند که بدن شما نمی تواند به تنهایی هضم کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آوای سلامت ،این باکتری ها همچنین منجر به تقویت انرژی و سیستم ایمنی بدن شما می شوند. مشکل این است که گاهی اوقات عادات بد غذایی می تواند عملکرد این باکتری ها را دچار مشکل کرده و کیفیت زندگی شما را کاهش دهد.

خطرناکترین غذاها که تعادل باکتری های روده را بهم زده و سلامت این عضو بدن را تحت تاثیر قرار می دهند از این قرارند:

دانه های با گلوتن بالا: اگرچه فیبر موجود در دانه ها عملکرد روده را بهبود می بخشد، گلوتن دانه های تصفیه شده می تواند منجر به برخی مشکلات گوارشی شود. گلوتن به طور صحیح هضم نشده یا متابولیزه نمی شود و در نتیجه عوارضی مانند آلرژی یا واکنش های جانبی را به همراه دارد. مصرف بیش از حد گلوتن منجر به افزایش سطح التهاب می شود و اگر این التهاب کنترل نشود، با بیماری های خودایمنی مانند دیابت، آرتروز، آلزایمر، لوپوس، فیبرومیالژیا، ام اس و بیماری کرون همراه خواهد بود.

گوشت قرمز: خوردن گوشت قرمز به طور منظم نه تنها خطر ابتلا به نقرس را افزایش می دهد، بلکه می تواند با افزایش التهاب در بدن، عملکرد روده ها را نیز مختل کند. گوشت قرمز در مقایسه با گوشت مرغ یا بوقلمون دیر هضم است و می تواند منجر به التهاب شکم و نفخ شود. علاوه بر این گوشت قرمز میزان باکتری های خوب روده را کاهش می دهد و خطر ابتلا به عفونت را بالا می برد.

غذاهای سرخ شده: این غذاها که بسیار خاصیت اعتیاد آور دارند، در طولانی مدت باعث اختلالات متابولیکی و مشکلات وزن می شوند. در کوتاه مدت عارضه این نوع غذاها از این قرار است: روده را تحریک می کنند و اسید معده را افزایش می دهند. همچنین مشکلاتی از قبیل ریفلاکس ایجاد می کنند. افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر، گاستریت و دیگر اختلالات گوارشی باید از این غذاها به شدت اجتناب کنند.

لبنیات: در حالی که محصولات لبنی می توانند مواد مغذی مورد نیاز بدن شما را تامین کنند، افرادی که دچار عدم تحمل لاکتوز هستند، باید از مصرف آنها اجتناب کنند. چربی، لاکتوز و سایر پروتئین های لبنیات به طور مستقیم بر سلامت روده ها تاثیر می گذارند و میکروبیوم آنها را تغییر می دهند. لبنیات پرچرب همچنین منجر به التهاب و سایر مشکلات گوارشی در بدن می شوند. افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز باید نوع بدون لاکتوز و حاوی پروبیوتیک این محصولات را انتخاب کنند.

غذاهای تند: فلفل از جمله غذاهایی که خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و از شما در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کند. با این حال مصرف بیش از حد غذاهای تند سبب التهاب جدی در پوشش معده و روده شما می شود و این روند برای افرادی که مشکلات گوارشی دارند خطرناک است. سوزش سر دل، ریفلاکس اسید و گاستریت از جمله علائم مصرف بیش از حد غذاهای تند است.

قهوه و نوشابه: قهوه و سودا با افزایش ریفلاکس اسید و التهاب روده ارتباط دارند. این نوشیدنی ها با مقادیر بالای شکر و مواد افزودنی، باعث اسهال و دردهای شدید شکمی می شوند.

مواد غذایی کنسرو و پردازش شده: آنچه صنعت تمایلی ندارد که مردم بدانند این است که مواد مغذی غذهای کنسرو و پردازش شده بسیار کم هستند. در عوض این غذاها سرشار از مواد افزودنی هستند که سلامت روده را تحت تاثیر منفی قرار می دهند. مواد افزودنی این محصولات خطر ابتلا به بیماری های متابولیک، سندرم روده تحریک پذیر و انواع مختلف سرطان ها را بالا می برند.

منبع:steptohealth

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha