رییس کمیته آب کمیسیون امنیت ملی مجلس طرح گاپ ترکیه را بزرگترین تهدید زیست محیطی منطقه دانست و گفت: محیط زیست، امور خارجه، جهاد کشاورزی و مجلس باید از طریق مسیرهای گوناگون بین المللی مانند فائو و سازمان ملل این پروژه را پیگیری کنند.

طرح گاپ بزرگترین تهدید زیست محیطی منطقه/ مجلس و دولت از طریق فائو و سازمان ملل پروژه را پیگیری کنند

سلامت نیوز:رییس کمیته آب کمیسیون امنیت ملی مجلس طرح گاپ ترکیه را بزرگترین تهدید زیست محیطی منطقه دانست و گفت: محیط زیست، امور خارجه، جهاد کشاورزی و مجلس باید از طریق مسیرهای گوناگون بین المللی مانند فائو و سازمان ملل این پروژه را پیگیری کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خانه ملت،ابوالفضل حسن بیکی در رابطه با پروژه گاپ ترکیه با بیان اینکه این پروژه بزرگترین تهدید زیست محیطی منطقه است، گفت: تامین آب کشورهای عراق، سوریه و ترکیه از طریق دو رودخانه عظیم دجله و فرات تامین می شود اما کشور ترکیه قراردادی را با اسرائیل تحت عنوان طرح گاپ منعقد کرده است که بر اساس آن برای توسعه کشاورزی بر روی رودخانه دجله و فرات تعدادی سد ساخته شود.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی، افزود: در وهله اول باید برای ترکیه تاسف خورد که چرا با همکاری اسرائیل به دنبال سرمایه گذاری برای اجرای این پروژه است در واقع بخشی از این سرمایه عظیم به کشور اسرائیل اختصاص پیدا خواهد کرد.

با سدسازی های ترکیه آب دجله و فرات رو به کاهش می رود

این نماینده مردم در مجلس  دهم، با یادآوری اینکه با سدسازی های ترکیه آب دجله و فرات رو به کاهش می رود، تصریح کرد: با کاهش آب، سطح زیر کشت کشورهای سوریه و عراق کم و بنابراین با چرخش هوا شن های روان به سمت کشورهای همسایه و سپس به سمت ایران سرازیر می شود.

85 درصد ریزگردها منشا خارجی دارد

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه 85 درصد ریزگردها منشاء خارجی دارد، گفت: ریزگردهای خارجی از کشورهای سوریه، عراق و عربستان ناشی می شود و به طور قطع با اتمام پروژه گاپ ترکیه شدت ریزگردهای خارجی افزایش و خشکسالی ها را به دنبال دارد که بر این اساس مردم کشورهای عراق و سوریه به مهاجرت های اجباری روی می آورند.

نماینده مردم دامغان در مجلس دهم، ادامه داد: به طور قطع اروپایی ها از این مساله خشنود خواهند شد زیرا جمعیت اروپا رو به پیری رفته و به دنبال جذب نیروی کار جوان هستند از این رو به گونه ای به ترکیه کمک می کنند که برای رفع کمبود نیروی انسانی طرح گاپ به سرانجام برسد.

کشور ترکیه از مشکلات امنیتی کشورهای عراق و سوریه استفاده و اقدام به سدسازی های گسترده بر روی دجله و فرات کرده است

رییس کمیته آب کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه کشور ترکیه از مشکلات امنیتی کشورهای عراق و سوریه استفاده و اقدام به سدسازی های گسترده بر روی دجله و فرات کرده است، گفت: به طور قطع طرح گاپ تبعات زیست محیطی زیادی را برای منطقه به همراه خواهد داشت از این رو کشورهای همسایه عربستان، عراق و سوریه باید با پیگیری های لازم از سدسازی های کشور ترکیه جلوگیری کنند.

وزارت امور خارجه باید با جدیت تمام سدسازی های کشور ترکیه و پروژه گاپ را از طریق مجامع بین الملل پیگیری کند

وی با بیان اینکه وزارت امور خارجه باید با جدیت تمام سدسازی های کشور ترکیه و پروژه گاپ را از طریق مجامع بین الملل پیگیری کند، تصریح کرد: این اقدام باید از مجرای حقوقی و قانونی انجام شود به طور قطع سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت امور خارجه و جهاد کشاورزی و مجلس شورای اسلامی باید از طریق مسیرهای گوناگون بین المللی مانند فائو و سازمان ملل هر چه سریع تر اقدام کنند زیرا اگر زمان را از دست دهیم به طور قطع پروژه گاپ محیط زیست تمامی مناطق کشور به ویژه خوزستان را در معرض تهدید قرار خواهد داد؛ البته البته تلاش ما زمانی که به نتیجه می رسد که کشورهای همسایه نیز پیگیری های لازم را داشته باشند.

نماینده مردم دامغان در مجلس دهم، یادآور شد: برای کاهش شدت ریزگردها با استفاده از علم و فناوری های جدید و توانایی جوانان نخبه کشور توسعه کشاورزی را در حد مطلوب انجام داده ایم و با پیش بینی مجلس و دولت در جهت احیای دریاچه ارومیه و تالاب ها گام برداشته و همچنین با تاکیدات مقام معظم رهبری به سمت وسوی شیرین سازی آب دریای خزر و خلیج فارس برای تامین آب مناطقی که با خشکسالی و کمبود آب مواجه هستند اقدام کردیم.

رییس کمیته آب کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، افزود: وقوع جنگ های پیاپی در کشورهای همسایه اکوسیستم را تغییر داده و در حال حاضر نیز متاسفانه بخش عظیمی از مناطق مختلف سوریه و عراق در جریان جنگ های داعش خشک وشیوع ریزگردها را به دنبال داشته که آسیب های ناشی از آن متوجه تمامی کشورهای همسایه شده البته توانایی مالی این کشورها نیز به اندازه ای نیست که بتوانند به شیرین سازی آب برای تامین آب مناطق خشک روی بیاورند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha