سه‌شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۶
کد خبر: 224823

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که بیماران مبتلا به اچ.آی.وی که همزمان دارو و سیگار مصرف می کنند، 10 برابر بیشتر در معرض این تهدید هستند که بر اثر ابتلا به سرطان ریه جان خود را از دست بدهند تا بر اثر دلایل مرتبط با ایدز.

اچ آی وی و سیگار، ترکیب مرگ آور

سلامت نیوز: نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که بیماران مبتلا به اچ.آی.وی که همزمان دارو و سیگار مصرف می کنند، 10 برابر بیشتر در معرض این تهدید هستند که بر اثر ابتلا به سرطان ریه جان خود را از دست بدهند تا بر اثر دلایل مرتبط با ایدز.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، محققان بیمارستان عمومی ماساچوست درآمریکا که این تحقیق را انجام داده اند، می گویند: داروهای ضد ویروسی امید به زندگی بیماران مبتلا به اچ.آی.وی را به اندازه ای تقویت کرده اند که لازم است این بیماران بیشتر نگران تبعات استعمال تنباکو باشند تا آلودگی به اچ.آی.وی.
این محققان با اشاره به این که مبتلایان به اچ.ای.وی به کمک داروهای ضد ویروسی مدت زمان طولانی تری زندگی می کنند، گفتند: در عین حال در صورت استعمال سیگار، این بیماران احتمالا به سرطان مبتلا می شوند.


به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس،محققان تاکید کردند که براساس یافته های جدید، محور درمان این افراد باید بر توقف سیگار کشیدن متمرکز شود.
خطرات ناشی از ایدز در افراد اچ.آی.وی مثبت که داروهای خود را طبق تجویز مصرف می کنند، به اندازه قابل توجهی کاهش یافته است اما سرخوردگی و افسردگی در میان این بیماران اغلب باعث می شود که آنها به سیگار کشیدن رو آورند.


بر اساس نتایج یک بررسی که ماه مه در مجله Lancet منتشر شد، بیماران مبتلا به اچ.آی.وی که تحت درمان ضد ویروسی قرار دارند، شانس بسیار خوبی برای رسیدن به سنین سالخوردگی دارند. برای مثال متوسط بیماران 20 ساله ای که امروز درمان را آغاز می کنند تا اواسط دهه 60 سالگی خود به زندگی ادامه می دهند.


محققان در این مطالعه یک الگوی رایانه ای برای نشان دادن خطر ابتلا به سرطان ریه در میان افراد مبتلا به اچ.ای.وی تهیه کردند. در این الگو تعداد نخ سیگارهایی که در طول روز کشیده می شود و این که آیا در حال حاضر سیگاری هستند و یا قبلا سیگاری بودند مد نظر قرار داده شد.


از سوی دیگر، مطالعات قبلی حاکی از آن است که عفونت اچ.آی.وی، جدای از سیگار کشیدن، خطر ابتلا به سرطان ریه در دیگران را هم افزایش می دهد.
محققان می گویند: دود تنباکو و اچ.آی.وی هر دو باعث بروز التهاب و عفونت در ریه ها می شوند که خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهند.
محققان متوجه شدند که حدود 25 درصد بیماران مبتلا به اچ.ای.وی که دارو مصرف می کنند اما سیگار می کشند بر اثر ابتلا به سرطان ریه جان خود را از دست خواهند داد. این خطر در میان سیگاری های قهار بیشتر است به طوری که حدود 30 درصد این افراد بر اثر ابتلا به سرطان ریه جان خود را از دست می دهند.
در مجموع افراد مبتلا به اچ.آی.وی که رژیم دارویی خود را رعایت می کنند اما سیگار می کشند، 6 تا 13 برابر بیشتر احتمال دارد که بر اثر ابتلا به سرطان ریه جان خود را از دست بدهند تا به دلایل مرتبط با اچ.آی.وی /ایدز .


محققان تاکید کردند: اکنون مشخص شده است که سرطان ریه یکی از دلایل مهم مرگ مبتلایان به اچ.آی.وی به ویژه افرادی است که تحت درمان قرار دارند.
این مطالعه نشان داد که توقف مصرف سیگار می تواند به اندازه زیادی این خطرها را تغییر دهد.
این مطالعه در شماره 18 سپتامبر مجله JAMA Internal Medicine منتشر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha