انتخاب زایمان سزارین، مصرف داروی ضد HIV در طول بارداری و هنگام زایمان، درمان کوتاه مدت نوزاد با داروهای ضد HIV و جایگزینی شیرخشک به جای شیر مادر از جمله راههای جلوگیری بیماری ایدز از مادر به نوزاد است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، طبق آمار اعلام شده توسط مرکز تحقیقات ایدز ایران، تقریبا 37 میلیون نفر از افراد بالغ در دنیا به این بیماری مبتلا هستند که 50 درصد آنها زنان و حدود دو سوم این تعداد ساکن صحرای آفریقا هستند. از میان مبتلایان به ایدز 2میلیون و500 هزار کودک زیر 15 سال نیز به این بیماری مبتلا هستند.

تماس جنسی شایع‌ترین نوع انتقال ایدز در سراسر دنیا بویژه کشورهای در حال توسعه است. علاوه بر این راه خون و فرآورده‌های خونی آلوده، انتقال از مادر به جنین در بارداری و دوران شیردهی و مصرف مواد مخدر بخصوص استفاده از سرنگ مشترک در مواد دخانی تزریقی از جمله راه های انتقال این ویروس است.

اعتیاد تزریقی و استفاده از وسایل مشترک تزریق مانند سوزن، سرنگ و حتی خالکوبی از جمله مهمترین راه‌های انتقال ویروس ایدز هستند.

انتقال ویروس از مادر به کودک که از آن به عنوان روش انتقال عمودی نیز یاد می‌شود از مهمترین علل افزایش آمار مبتلایان به این بیماری است که می توان با بکارگیری برخی روش‌ها مانند دادن شیرخشک به نوزاد به جای شیرمادر، مصرف داروی ضد HIV در طول بارداری و هنگام زایمان، انتخاب زایمان سزارین، درمان کوتاه مدت نوزاد با داروهای ضد HIV، راههای جلوگیری بیماری ایدز از مادر به فرزند است.

آزمایش پادتن آنتی بادی ضد ویروس HIV به مدت یک ماه و نیم، 3 و 6 ماه پس از رفتار خطرناک و یا احتمال ابتلا به مراجعه کنندگان توصیه می‌شود كه آزمایش استاندارد HIV تست الیزا است. در این آزمایش مستقیماً خود ویروس جستجو نمی‌شود بلکه میزان پادتن‌هایی که بدن شخص آلوده علیه HIV تولید شده مورد بررسی قرار می‌گیرد.

ابتلا به عفونت‌های اولیه نخستین علامت برای تشخیص ایدز است که حدود یک تا شش هفته پس از تماس و وارد شدن ویروس به بدن با علائمی شبیه سرماخوردگی با علائمی مانند تب، خستگی، ضایعات پوستی، بزرگی گره‌های لنفاوی، گلو درد، ضعف، کاهش وزن، درد عضلانی، درد مفاصل، سردرد، مننژیت اسهال، تهوع، استفراغ، بزرگی کبد، طحال، برفک دهان و عصبی شدن فرد ظاهر می‌شود.

این دوره یک تا سه هفته طول کشیده و خود به خود بهتر می‌شود. با در نظر گرفتن احتمال بدون علامت بودن این مرحله توجه و شک پزشکان به عفونت اهمیت خواهد داشت. در این مرحله فرد آلوده هیچ گونه علامت مشخصی ندارد و در بسیاری از اوقات به طور تصادفی با مثبت شدن یک آزمایش خون تشخیص داده می‌شود.

در عفونت علامت دار اضطراب، اختلالات خلقی، برخی اختلالات غدد درون ریز، خستگی زودرس وکاهش توانایی در انجام کارهای روزانه در بیمار دیده می‌شود. همچنین بیماری‌های تنفسی شایع‌ترین عارضه عفونت ایدز است.

تماس‌های اجتماعی روزمره شامل دست دادن، روبوسی، ورزش، خوابیدن در یک اتاق، نفس کشیدن در هوای مشترک، ظروف غذا یا نوشیدنی مشترک، آب دهان انداختن، عطسه و سرفه، لمس دستگیره در استفاده از آب مشترک در شستشو، شنا در استخر مشترک، عرق بدن و اشک، گزش پشه یا حشرات دیگر عامل انتقال این بیماری نیستند.

35 تا 75 درصد از بیماران مبتلا به عفونت HIV که تحت درمان قرار دارند افزایش تری گلیسیرید، کلسترول و نیز افزایش قند خون، چاقی تنه به صورت افزایش در بعضی از بیماران مجموعه مختصری از تغییرات شکل بدن مانند محیط شکم، ایجاد بالشتک چربی در پشت گردن و بزرگ شدن پستان‌ها دیده می‌شود که به لیپودیستروفی خوانده می‌شود.

پخش سرنگ استریل بین معتادان تزریقی، تجویز متادون برای معتادان تزریقی به صورت سرپایی، استفاده از سوزن یا سرنگ یکبار مصرف از راههای موثر در جلوگیری ویروس ایدز است.

افراد در هیچ شرایطی از سوزن سرنگ قاشق پنبه و سایر وسایل تزریق که قبلا توسط دیگران مصرف شده است نباید استفاده کنند.

نخستین دارویی که برای پیشگیری از انتقال HIV از مادر به جنین به کار برده شد زیدوودین بود. همچنین عمل سزارین انتقال HIV از مادر به فرزند را کاهش می‌دهد. در کشورهایی که زیدوودین به طور گسترده طی بارداری استفاده می‌شود اثرات چشمگیری در کاهش انتقال HIV از مادر به جنین داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha