چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۵
کد خبر: 224864

سردردها دلایل متعددی دارند و آشنایی با این دلایل کمک‌می‌کند با سردردمان برخورد درست‌تری داشته باشیم.

12 عاملی که باعث سردرد می‌شود!

سلامت نیوز:سردردها ـ شاید از نظر ما ـ بدون هیچ دلیلی آغاز می‌شوند و می‌توانند بسیار آزاردهنده باشند. براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، هر فرد بزرگسال یک‌بار در سال سردرد را تجربه می‌کند.

 به گزارش سلامت نیوز جام جم نوشت: سردردها دلایل متعددی دارند و آشنایی با این دلایل کمک‌می‌کند با سردردمان برخورد درست‌تری داشته باشیم.

کمبود آب بدن

کمبود آب ـ حتی کم‌آبی خفیف ـ می‌تواند عامل بروز سردرد باشد. این نوع سردردها نگران‌کننده نیست و با مصرف آب بیشتر بهبود می‌یابد.

عفونت سینوسی

عفونت‌ سینوسی یا آنفلوآنزا از عوامل بروز سردرد هستند. این سردردها که معمولا در پیشانی، اطراف بینی، چشم‌ها، گونه‌ها یا دندان‌های بالایی احساس می‌شوند، نگران‌کننده نیستند و با درمان عفونت برطرف می‌شوند.

قرص‌های ضدبارداری

سردردهای میگرنی که براثر مصرف قرص‌های ضدبارداری بروز می‌کنند، بویژه اگر با علائم بصری همراه شوند، می‌توانند عامل سکته مغزی باشند. اگر بعد از مصرف قرص جدید دچار سردرد شدید، درمورد ادامه مصرف آن با پزشک مشورت کنید.

ترک مصرف قهوه

ترک قهوه صبحانه می‌تواند دلیل سردرد شما باشد. دلیلی برای نگرانی در مورد این نوع سردردها وجود ندارد. این سردردها با مصرف متعادل کافئین برطرف می‌شود. اما اگر تصمیم به ترک مصرف قهوه دارید کافی است چند روز این سردردها را تحمل کنید.

اوردوز دارو

اوردوز داروهایی که برای رفع سردرد مصرف می‌شوند، ایجادکننده این نوع سردردها هستند. در این نوع اوردوز، از بین رفتن تاثیر دارو باعث عود سردرد می‌شود و فرد به مصرف داروهای بیشتر نیاز پیدا می‌کند. این سیکل، سردردهای ناشی از اوردوز دارو را درپی دارد. پیش از تشدید مشکل بهتر است با پزشک مشورت کنید.

برخی مواد غذایی

برخی مواد غذایی خاص مانند کالباس، شکلات، پنیر و گلوتن می‌توانند عامل بروز سردرد باشند. این سردردها خطرناک نیستند، اما قطعا می‌توانند آزار دهنده باشند. بهتر است با مواد غذایی تحریک‌کننده میگرن آشنا شوید و مصرف آنها را قطع کنید.

فعالیت فیزیکی

گاهی فعالیت فیزیکی مانند قدم‌زدن یا بالارفتن از پله‌ها باعث تشدید سردردهای میگرنی می‌شود. این سردردها می‌توانند بسیار شدید باشند، اما نگران‌کننده نیستند.

استرس

استرس می‌تواند ایجادکننده سردردهای تنشی باشد. این نوع سردرد که با احساس فشار در دو طرف سر همراه است، نگران‌کننده نیست و تنها راه درمان آن مدیریت استرس است.

خستگی چشم

دید ضعیف یا دوگانگی دید می‌تواند عامل ایجاد سردرد باشد. در این موارد بهتر است به کمک متخصص بینایی‌سنجی، دید چشم‌تان را بررسی‌کنید.

کمبود خواب

کمبود خواب با به هم‌زدن تعادل هورمون‌ها در بدن از عوامل بروز سردرد است. طبیعی است این نوع سردرد با جبران کمبود خواب برطرف می‌شود.

برهم خوردن ریتم بدن

غذا خوردن یا خوابیدن در ساعت‌های غیر معمول، با برهم‌ زدن ساعت زیستی بدن می‌تواند یکی از عوامل تحریک‌کننده سردرد باشد.

کم‌خونی فقر آهن

گردش خون مناسب کلید سلامت بدن است. کمبود آهن باعث کم‌شدن گلبول‌های خون و گردش ضعیف خون در بدن می‌شود و سردرد می‌تواند یکی از علائم آن باشد. مصرف مواد غذایی سرشار از آهن به بهبود این نوع سردردها کمک می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha