چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۴

آموزش و پرورش فرزندان هزینه دارد و در ایران هزینه تحصیل بر اساس قوانین بر عهده دولت است اما تحصیل هزینه‌های دیگری نیز دارد.

بوی گران قیمت ماه مهر

سلامت نیوز:تابستان، فصل شادی و خنده سر آمد. دانش آموزان همین روزها باید راهی مدرسه شوند. یعنی 13 میلیون ایرانی از 1 مهر هر روز برای یادگیری علوم پایه راهی مدارس می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز؛ ابتکار نوشت: آموزش و پرورش فرزندان هزینه دارد و در ایران هزینه تحصیل بر اساس قوانین بر عهده دولت است اما تحصیل هزینه‌های دیگری نیز دارد. مواردی همچون خودکار، مداد، پاکن، تراش، دفتر، کیف، لباس فرم مدارس و بسیاری دیگر در این طبقه جا می‌گیرد. حال اینکه با توجه به وضعیت مالی اقشار مختلف جامعه سرانه ای که هر خانواده برای فرزندانش هزینه می کند، متفاوت است. در گزارش پیش‌رو به بررسی چند قلم از اجناسی پرداخته ایم که با شروع مدارس داشتن آن برای بسیاری از دانش آموزان الزامی است و خانواده ها با هر وضعیت مادی برای فراهم آوردن آن تلاش می‌کنند.
13 میلیون دانش آموز از اولین روز پاییز 96 به مدارس کشور خواهند رفت. راه 12 ساله مدارس پیش روی کلاس اولی ها است. گفتنی است در سال تحصیلی جدید ۱۳ میلیون و ۸۵هزار و ۴۶۰ دانش‌آموز در مدارس ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد ۷ میلیون نفر مربوط به دوره ابتدایی هستند. نکته حائز اهمیت این است که تعداد دانش آموزان 5.4 درصد نسبت به سال تحصیلی 95-96 رشد داشته است.


وقتی اسم مدرسه می آید اولین چیزی که به ذهن می‌رسد، لوازم‌التحریر است. مداد، پاکن، تراش و چند دفتر 100 برگ! امروزه کمی اوضاع فرق کرده است؛ هم از نظر قیمت و هم از نظر نوع جنس همه چیز عوض شده است. ماهیت دفتر و خودکار همان‌گونه مانده اما قیمت‌ها چندین برابر شده است و همچنین خانواده‌هایی که وسع شان می‌رسد نیز ترجیح می‌دهند برای فرزند خود سنگ تمام بگذارند.
یک فروشنده لوازم تحریر در ارتباط با هزینه‌های لوازم یادگیری مدرسه به «ابتکار» می‌گوید: «اجزای اصلی لوازم مدارس را دفتر و مداد و خودکار تشکیل می‌دهد. هرچند بعضی از والدین بهترین لوازم‌التحریر را در اختیار فرزندشان قرار می‌دهند و هزینه زیادی را برای فرندشان می‌کنند تا در مدرسه موفق شود.»
او ادامه می‌دهد: «مثلا اگر می‌خواهند مداد و خودکار بخرند، از هرکدام یک بسته 12 تایی تهیه می‌کنند و آن هم از رنگ‌های مختلف تا وقتی خودکار و مدادی گم شد، سریعا جایگزین کنند. راجع به دفتر هم دیگر مثل گذشته نیست خانواده‌ها 10 تا دفتر 100 برگ و 60 برگ بخرند، انواع دفتر به بازار آمده و برای هر کاری دانش‌آموز یک دفتر دارند؛ آن هم با سایزهای مختلف! یک دفتر برای کارهای روزانه، یک دفتر برنامه‌ریزی، یک دفتر برای سوالات کتاب، یک دفتر برای جواب‌ها و بالاخره هر کاری یک دفتر دارد.»


این فروشنده لوازم التحریر ادامه می‌دهد: «ارزانترین خودکار در بازار الان یک هزار تومان است و به طور متوسط بیشتر خانواده‌ها سراغ خودکار 2 یا 3 هزار تومانی می‌روند و با احتساب سه رنگ اصلی مشکی، قرمز و آبی می‌شوند حدود 9 هزار تومان. این در حالی است که برخی والدین برای فرزندان خود خودکارهای 12 رنگ و یا 24 رنگ می خرند!»
او می‌گوید: «یک پاک کن معمولی 2 هزار تومان است. تراش هم قیمتش همین حدود است و اگر به دنبال تراش شیک و خاصی نباشید قیمت آن حدود 3 هزار تومان است. راجع به دفتر نیز که گفتم انواع مختلفی دارد. قیمت دفترهایی که کاغذ آن‌ها جدا 
می شوند از 20 هزار تومان شروع و تا 50 هزار تومان هم می‌شود. ضمن این که قیمت کاغذهای آن نیز هر 100 برگش 6 هزار تومان است. حال اینکه دفترهایی معمولی و ساده نیز داریم، به طور کلی دفترهای ساده در پک‌های 3 تایی در لوازم التحریری‌ها ارائه می‌شود که حدود 15 هزار تومان است. دفترهای نقاشی هم 4 هزار تومان داریم تا 10 هزار تومان.»
می‌توان به این لوازم التحریر خرید جامدادی و بسیاری دیگر را افزود که به عنوان وسایل جانبی مدارس طبقه بندی می‌شود.


کوله‌های رنگاوارنگ و تراول‌های از دست رفته


کیف مدرسه نیز این روزها مشتریان فراوانی دارند و در کوچه و خیابان‌های شهر دست فروشان به فروش انواع کیف می‌پردازند. در بازارها نیز این روزها کیف به وفور پیدا می‌شود. در گذری که از یکی از بازارهای تهران داشتیم از قیمت خرید کیف مدارس آگاه شدیم. بر این اساس یک کیف ساده مدرسه قیمتی معادل 60 هزار تومان دارد. کیف‌هایی که با طرح‌های مختلف و حتی از جنس‌های مختلفی ساخته شده است. خانوادهایی که به سلامت فرزند خود اهمیت می‌دهند نیز به دنبال کیفی می‌گیرند که به کمر فرزندشان فشار کمتری را وارد کند. به طور مثال برخی کیف‌های مدارس این روزها در بازار تهران با قیمتی معادل 300 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. 


تن پوش‌های چند برابر قیمت!


در سال‌های اخیر والدین موظف به خرید لباسی یک دست با قوانین مدرسه برای دانش آموزان هستند و دانش آموزان هم متعاقبا موظف به پوشیدن این لباس. لباسی که به عنوان لباس فرم برای تشخیص پایه دانش‌آموزان در دستور کار وزارت آموزش و پروش ارائه شده است و باعث شده تا واحد های پوشاک برای مدارس برنامه‌ها خاصی داشته باشند. در روزهای گذشته رئیس اتحادیه خیاطان مردانه و زنانه تهران از عدم همکاری وزارت آموزش و پرورش سخن به میان می آورد. او به ایسنا گفته بود: «متاسفانه آموزش و پرورش 
هیچ گونه همکاری با اتحادیه ما نداشته و در موارد متعدد مدارس برای دریافت هزینه‌های بالاتر سفارشات خود را به واحدهایی می‌دهند که در بیشتر موارد فاقد پروانه کار هستند.» حبیب طهماسبی نیک با گلایه از این که آموزش و پرورش از 1000 واحد صنفی که در دست آن‌ها بوده، هیچ استفاده ای نکرده است گفته بود: «اکنون در موارد متعدد شنیده می‌شود که لباس‌های مدارس با قیمت‌هایی بالا به دست خانواده‌ها می‌رسد. پس از دریافت این لباس‌ها بار دیگر خانواده‌ها به همکاران ما مراجعه می‌کنند تا ایرادات موجود در لباس برطرف شود. به این ترتیب علاوه بر آنکه هزینه‌های بیشتری به خانواده تحمیل می‌شود کیفیت کار نیز در بسیاری از موارد شرایط لازم را ندارد.» در ارتباط با قیمت لباس‌های فرم دانش آموزان نیز باید گفت که لباس‌هایی با قیمت 70 هزار تومان برای دانش آموزان دوخته می شود! این در حالی است که قیمت «یک دست مانتو و شلوار برای مدارس دبستانی» ۴۰ هزار تومان، «لباس راهنمایی» ۴۸ هزار تومان و «لباس دبیرستان» ۶۰ هزار تومان خواهد بود. گفتنی است برای دوخت لباس مدارس از پارچه های بروجردی و همچنین پارچه های فلامنت در ایران استفاده می شود.
گفتنی است در برخی از مدارس از والدین برای تدارک لباس فرم مبالغی حدود 70 تا 200 هزار تومان نیز اخذ می‌شود.


سرویس مدارس یا شخص سوار!


پدیده سرویس مدارس مربوط به یکی دو سال نمی شود و سال های است که والدین به سرویس مدارس دولتی و خصوصی برای فرستادن فرزندانشان به مدارس مراجعه می کنند. قیمت های سرویس مدارس نیز مصوب شد و هر ساله ارائه می شود و در این بین همیشه مراکزی هستند که قیمت هایشان زمین تا آسمان با آنچه مصوب شده است، فرق می کند. 
به طور کلی نرخ کرایه سرویس مدارس میزان مسافت رفت و برگشت از مبدا منزل تا درب مدرسه و بالعکس از سی کیلومتر به بالا به صورت توافقی است. با این حال نرخ سرویس مدارس برای 22 و 26 روز خدمت رسانی در ماه هر ساله منتشر می شود. براین اساس در سال تحصیلی 96-97 هزینه مسافت 5 کیلومتر سرویس مدارس برای 22 روز در ماه یک خودرو سواری 107 هزار تومان تعیین شده است که این مبلغ برای خودرو وَن و مینی بوس به ترتیب 655000 ریال و ۳۹۵۰۰۰ ریال است.
گفتنی است برای مسافت های بالاتر هزینه ها متفاوت است و به طور مثال یک خودرو سواری برای مسافت بین 20 تا 25 کیلومتر برای 22 روز 174 هزار تومان و برای 26 روز در ماه 206 هزار تومان دریافت می کند. شما می توانید به یک جست وجوی ساده در اینترنت هزینه های مربوط به سرویس مدارس در سال تحصیلی جدید را به طور کامل مشاهده کنید. 
بسیاری از خانواده ها توان پرداخت این هزینه ها را ندارند و یا تلاش می کنند با خودرو شخصی فرزند خود را به مدرسه ببرند و بیاورند که خود باعث افزایش بار ترافیک می‌شود. هزینه های مدارس باتوجه به عدد و ارقامی که عنوان شد متفاوت است اما در ساده ترین حالت ممکن والدین برای شروع مهر یک مبلغ 1 میلیون تومانی را باید برای تدارک لوازم اولیه فرزندشان کنار بگذارند. این جدای هزینه‌هایی است که مدارس جداگانه اخذ می‌کنند و یا خرید کفش و کتانی و مواردی اینچنینی که به عهده والدین است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha