امیرحسین میراسماعیلی- روز دوشنبه 27 شهریور 96 در ساختمان تحقیقات استراتژیک نهاد ریاست‌جمهوری، همایشی با موضوع «رونمایی از اطلس آسیب‌های اجتماعی کشور» برگزار شد و مدیرکل امور آسیب‌های اجتماعی وزارت کار در حضور جامعه‌شناسان به توصیف جزییات این اطلس پرداخت.

دخالت دولت باعث بدتر شدن اوضاع  آسیب‌های اجتماعی می‌شود

سلامت نیوز: امیرحسین میراسماعیلی- روز دوشنبه 27 شهریور 96 در ساختمان تحقیقات استراتژیک نهاد ریاست‌جمهوری، همایشی با موضوع «رونمایی از اطلس آسیب‌های اجتماعی کشور» برگزار شد و مدیرکل امور آسیب‌های اجتماعی وزارت کار در حضور جامعه‌شناسان به توصیف جزییات این اطلس پرداخت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جهان‌صنعت، روزبه کردونی ضمن بیان این مطلب که در این اطلس معضلات و آسیب‌های اجتماعی کشور به تفکیک شهرستان و استان‌ها مشخص شده، گفت: این اطلس حاصل زحمات چندساله اساتید و جامعه‌شناسان مطرح کشور است و سعی کردیم با ارائه آمار و تحلیل‌های دقیق و شفاف به حل مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی کشور کمک کنیم. به طور مثال طبق تحقیقات انجام‌شده، دلایل بازماندگی از تحصیل در هر استان ایران متفاوت است و ما 30 دلیل این موضوع را به تفکیک در استان‌ها و شهرستان‌های مختلف شناسایی کردیم و هم‌اکنون تعداد کودکان بازمانده از تحصیل کشور مشخص است. آسیب‌های اجتماعی به تفکیک در شهرستان‌ها و استان‌ها مشخص شده است تا سیاستگذاران و پژوهشگران بتوانند از آن استفاده کنند. آنچه مسلم است، این است که صرف شعار دادن و مطرح کردن مشکلات، آسیب‌های اجتماعی را از بین نمی‌برد و داشتن تصویر دقیق از مساله می‌تواند به رفع مشکل کمک کند و در غیر این صورت هیچ کدام از آسیب‌های اجتماعی رفع نمی‌شود.


5 استان بالاترین آمار کودک‌آزاری را دارند
روزبه کردونی در ادامه با اعلام این نکته که در پنج استان کشور بالاترین آمار کودک‌آزاری روی می‌دهد، تصریح کرد: پس از بررسی و تحقیقات به این مهم رسیدیم که شهرستان‌ها بالاترین نرخ کودک‌آزاری را دارند و این نشان می‌دهد که سطح تحلیل مسایل نمی‌تواند تنها استان باشد و باید شهرستان‌ها را نیز بررسی کرد. در مناطق حاشیه‌ای شهرها نیز احتمال آسیب رسیدن به کودکان بیشتر است زیرا در این مناطق حاشیه‌ای اورژانس اجتماعی کم است یا اصلا وجود ندارد. باید بدانیم که مقوله کودک‌آزاری می‌تواند از علل زیادی سرچشمه گیرد. موضوعاتی همچون فقر مالی و فرهنگی، مهاجرت، بدسرپرستی و حتی آب و هوا هم می‌تواند بر کودک‌آزاری تاثیرگذار باشد. کلی‌گویی نکردن، ندادن دستورات از بالا به پایین و رویکرد تمرکز بر کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌تواند به کاهش این معضلات کمک کند و حالا هم در تلاشیم با همکاری 80 تشکل مردم‌نهاد و با ارائه مشوق‌هایی، کودکان بازمانده از تحصیل را در استان‌های آذربایجان غربی، تهران، سیستان‌وبلوچستان و خوزستان به بازگشت به مدرسه تشویق کنیم.


مدیرکل امور آسیب‌های اجتماعی وزارت کار و رفاه اجتماعی همچنین به شناسایی دلایل وقوع آسیب‌های اجتماعی و رفع آن اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون شاهد هستیم که در برخی از شهرستان‌ها میزان طلاق کاهش یافته اما میزان کودک‌آزاری افزایش داشته است. یکی دیگر از برنامه‌های اصلی معاونت اجتماعی وزارت کشور، کمک به کودکانی است که حاصل ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی هستند و حالا مشاهده می‌کنیم که طبق مصوبه هیات وزیران، تحصیل این کودکان در مدارس امکان‌پذیر شده است.
پس از صحبت‌های روزبه کردونی نوبت به شنیدن نظرات جامعه‌شناسان و منتقدان اجتماعی رسید که در قسمتی از این مصاحبه، تقی آزاد‌ارمکی، جامعه‌شناس به بیان انتقاد و نقطه‌نظرات خود پرداخت.


اطلس را به جامعه‌شناسان برای مطالعه ندادند
دانش‌آموخته دانشگاه مریلند در قسمتی از صحبت‌هایش بیان کرد: «گلایه‌ام از منتشرکنندگان اطلس اجتماعی این است که ابتدا باید اطلس را در اختیار ما قرار می‌دادند تا پس از مطالعه آن بتوانیم نظرات‌مان را در این جلسه بیان کنیم نه اینکه ما فقط شنوندگان صحبت‌های آقای کردونی باشیم و این روال درست نیست. در مرحله بعدی اگر بخواهیم صحبت‌ها و کیفیت آمار ارائه‌شده از طرف ایشان را مبنای قضاوت‌مان درباره اطلس اجتماعی قرار دهیم، باید بگویم که این اطلس تنها برای ارائه به مسوولان و مقامات دولتی تهیه شده و جنبه کاربردی ندارد. متاسفانه مسوولان امر دائم در صحبت‌هایشان از مداخله در آسیب‌های اجتماعی می‌گویند که همین طرح‌های ضربتی جمع‌آوری معتادان و کودکان و فقرا یک نمونه از آن است اما سوال مطرح‌شده این است که آیا با مداخله حاکمیت در سال‌های اخیر مشکلات حل شده یا بر میزانش افزوده شده است؟ می‌دانیم که آسیب‌های اجتماعی نه‌تنها در حال افزایش هستند بلکه هر روز شاهد خلق آسیب‌های جدیدی هستیم و حرف بنده این است که اصلا همین مداخله دولت‌ها باعث بدتر شدن اوضاع می‌شود.»


استاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در ادامه صحبت‌هایش ضمن تاکید بر لزوم کاهش مداخله دولت در موضوع آسیب‌های اجتماعی افزود: «تا زمانی که عزمی برای واگذاری امور آسیب‌های اجتماعی به خود شهروندان و نهادهای مدنی وجود نداشته باشد، اوضاع بر همین منوال خواهد بود و لازم است مسوولان، ریشه مشکلات را در تصمیمات خودشان جست‌وجو کنند.»


در ادامه این جلسه خبرنگار روزنامه «جهان‌صنعت» از طرح ضربتی بازداشت کودکان کار از سر چهارراه‌ها که متاسفانه با توهین به این کودکان نیز همراه بود، انتقاد کرد و دلیل اجرای چنین طرح بی‌فایده و نوع برخوردها را جویا شد. در ادامه این جلسه فرصت پاسخگویی به سوال روزنامه «جهان‌صنعت» از طرف کردونی مهیا نشد و احمد خاکی، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان تهران در مقام توجیه و انکار چنین اتفاقی برآمد که نگارنده پاسخ داد: «عکس‌ها و فیلم‌های دستگیری‌های کودکان و ضرب و شتم آنها موجود است و بهتر است شما حقیقت را اینچنین انکار نکنید.» در نهایت پس از پایان جلسه، روزبه کردونی، مدیرکل امور آسیب‌های اجتماعی وزارت کار به سمت خبرنگار «جهان‌صنعت» آمد و در توصیف چنین اتفاقی گفت: «بنده و وزارت کار شدیدا با اجرای این طرح، آن هم به این شکل مخالفیم و بنده پس از اعتراض کتبی به فرمانداری تهران و سازمان بهزیستی به آنها گفتم ورود در مسایل اجتماعی مانند بحث کودکان کار تنها باید از طریق معاونت اجتماعی وزارت کار باشد و این اتفاق کاملا خودسرانه و غیرقانونی بوده است. متاسفانه گاهی اوقات در یک دستگاه چنین موازی‌کاری‌هایی رخ می‌دهد و البته فرمانداری تهران و نیروی انتظامی هم بدون کسب رضایت ما این طرح را آغاز کردند. حالا هم خوشبختانه این طرح متوقف شده و تمام کودکان آزاده شده‌اند و از آنها دلجویی شده است.»


به نظر می‌رسد نکته امیدوارکننده در آینده موضوع آسیب‌های اجتماعی، سعه صدر و انتقادپذیری معاون اجتماعی وزیر کار باشد که چه در مقابل انتقادهای جامعه‌شناسان و چه در برابر خبرنگاران گوشی شنوا دارد و از ظرفیت انتقادپذیری بالایی برخوردار است. امید آنکه دیگر مسوولان امر نیز اینچنین متواضع و صبور باشند و نواقص این اطلس اجتماعی هم پس از مطالعه از سوی جامعه‌شناسان و فعالان امور اجتماعی رفع شود تا بتوان از تحلیل‌ها و اطلاعات موجود در آن در جهت هر چه کمتر شدن این آسیب‌ها و دردها و رنج‌های خانواده‌های ایرانی استفاده کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha