رئیس انجمن پزشکی لیزری ایران گفت: لیزرتراپی با لیزر کم توان بر روی اسکار (زخم محل برش جراحی) سزارین می تواند زمان ترمیم زخم محل برش جراحی را به مدت 2 هفته به جلو بیاندازد.

به گزارش سلامت نیوز سهیلا مکملی در گفت وگو با نظام پرستاری کشور اظهار کرد: پرستارانی که با انواع لیزر (کم توان و پر توان) با طول موج های متعدد آشنا هستند می توانند براساس پروتکل های درمانی پزشک از این تکنولوژی به نفع بیمار استفاده کنند.

 وی گفت: پرستاران جزو تیم درمان با لیزر به شمار می آیند و حتی می توانند از ریکاوری مراقبت های پرستاری با استفاده از لیزر را آغاز کنند.

وی از کاربردههی لیزر کم توان را در ترمیم اسکا (جای زخم) برشمرد و افزود: در لیزرهای کم توان و ترمیمی تحریک اشعه لیزر در حد سلول است و سلول های سالم از این تحریکات در امان هستند.

رئیس انجمن پزشکی لیزری ایران ادامه داد: سلول های معیوب در روند درگیری و بیماری رسپتورهای(گیرنده) نوری فعالی پیدا می کنند که سلول های عادی و سالم فاقد آن هستند بنابراین لیزرهای کم توان ترمیمی فقط سلول های معیوب را مورد هدف قرار می دهند.

مکملی با بیان اینکه در لیزرهای پرتوان با کاربرد در جراحی ها خاصیت تخریبی دارند، گفت: در مطالعه ای در ایران اثر ترمیمی لیزر کم توان بر روی اسکار (زخم محل برش جراحی) سزارین بررسی شد که نتایج بررسی ها برروی نمونه های بافتی گرفته شده نشان داد که لیزرتراپی مدت زمان ترمیم اسکار سزارین (زخم محل برش جراحی)  را به مدت 2 هفته به جلو می اندازد.

وی با بیان اینکه با استفاده از قابلیت های لیزر می توان مانع از ایجاد اسکار و یا حالت کلوئیدی شد، افزود: در این مرحله پزشک می تواند میزان و دوز و تعداد دفعات استفاده از لیزر برای ترمیم جای زخم را برای بیمار نسخه کند و پرستار آشنا به اصول اولیه و کاربرد لیزر از ریکاوری تا بخش و حتی پس از ترخیص برای بیمار از این لیزر کم توان ترمیمی استفاده کند.

رئیس انجمن پزشکی لیزری ایران یادآور شد: این مقاله رتبه نخست کنگره جهانی لیزر اروپا در سال 2007 را کسب کرد همچنین مدعو کنفرانس جهانی لیزر در آمریکا در سال 2009 شد و در ژورنال فتومدیسین آمریکا چاپ و منتشر شد.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha