بسیاری از پرستاران به خصوص شاغلان اتاق عمل به علت استفاده فراوان از محلول های ضدعفونی کننده و شوینده نظیر الکل و بتادین با اگزماهای پوستی به ویژه در ناحیه دست مواجه هستند.

به گزارش سلامت نیوز سید مسعود داوودی در گفت وگو با پایگاه نظام پرستاری اظهار کرد: پوست دست این افراد معمولاً به علت از بین رفتن چربی پوست به خشکی و چروکیدگی کاذب دچار می شود از این رو توصیه می شود که پرستاران به طور روزانه از کرم های نرم کننده (وازلین شایع ترین آن) استفاده کنند.

وی ادامه داد: هر چند مرطوب کردن پوست برای حفظ طراوت و شادابی توصیه می شود اما زمانی سودمند است که پس از این مرحله (رطوبت زایی) با استفاده از یک کرم نرم کننده رطوبت پوست حفظ شود در غیر این صورت مرطوب کردن مکرر فقط سبب تشدید خشکی پوست می شود.

یک متخصص بیماری های پوست و مو افزود: در پوست های طبیعی و سالم مقادیری چربی بر اثر ترشحات غدد چربی ساز تولید می شود که پوست را در برابر عوامل آسیب رسان خارجی محافظت می کند.

داوودی با بیان اینکه برخی عوامل سبب کاهش یا حتی برطرف شدن چربی پوست می شوند، گفت: صابون ها با شدت کمتر و محلول های ضدعفونی کننده نظیر الکل و بتادین با شدت بیشتری چربی ها را حذف و پوست را مستعد ابتلا به اگزما و التهاب های پوستی می کند.

وی ادامه داد: از میان پرستاران بخش های مختلف پرستاران شاغل در اتاق عمل به علت شست و شوی مکرر دست با بتادین برای هر عمل جراحی و سپس پوشیدن دستکش بیشتر در معرض اگزماهای پوستی هستند.

این متخصص بیماری های پوست و مو گفت: ترک و چروک های ظریف پوستی و نمای پیر و چروکیده پوست از عوارض محلول های شوینده و ضدعفونی کننده قوی است و این چروک های کاذب با برطرف شدن علت آن و استفاده از کرم نرم کننده برگشت پذیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha