امروزه برداشتن خال یكی از دغدغه های افراد به خصوص زنان است و توصیه نمی شود كه این خال ها به روش لیزر و فریز كردن برداشته شود.

به گزارش سلامت نیوز دكترپرویز طوسی، متخصص پوست و عضو هیئت علمی دانشگاه شهیدبهشتی  با بیان این مطلب اظهار داشت: خال یك ضایعه ی خوش خیم پوستی است كه از رشد و تكثیر ملانوسیت ها حاصل می شود و به دو دسته اصلی تقسیم می شوند خال های مادرزادی كه یا در دوره جنینی ایجاد می شود یا مدت كوتاهی پس از تولد به وجود می آیند و خال هایی كه در طول زندگی ظاهر می شوند و امكان بوجود آمدنشان در دوران شیرخوارگی كم و در سالیان بعد بیشتر می شود.
وی افزود: خال های خوش خیم نیازی به برداشتن ندارند مگر آن كه زیبایی مدنظر فرد باشد اما اگر در طی زمان، خال حاشیه نامنظمی پیدا كند،‌ تغییر رنگ بدهد،  قرینگی اش را از دست بدهد،‌ اندازه اش بزرگ تر شود یا فرد هر نوع احساس سوزن سوزن شدن یا ترشحات چركی و خونی داشته باشد باید با نظر پزشك اقدام به برداشتن خال كند و بعد از انجام این كار، نمونه را برای پاتولوژی بفرستد.
دكتر طوسی با اشاره به این كه برداشت خال های گوشتی با روش لیزر و فریزكردن مناسب نیست،‌گفت: بهترین روش برای برداشت خال های گوشتی عمل جراحی است زیرا نمونه برداشته شده از نظر بدخیم بودن آزمایش می شود و مراحل بعدی برای بیمار طی خواهد شد اما در دو روش دیگر كمتر اتفاق می افتد كه بر روی نمونه ها آزمایش صورت گیرد و اگر این خال ها بدخیم بوده باشد در مراحل بعدی كه بیماری پیشرفت كرده است، ظاهر می شود.
وی ادامه داد: برداشتن خال های روی گردن و سینه احتمال به جا گذاشتن گوشت اضافی دارد كه اگر پزشك نكات لازم جهت پیشگیری از این عارضه را رعایت كند احتمال آن خیلی كمتر می شود.
این متخصص پوست تاكید كرد: افرادی كه برای زیبایی اقدام به برداشتن خال می كنند این نكته را باید بدانند كه بعد از برداشتن خال، داحتمال به جا ماندن جای بخیه و فرورفتگی وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha