چندسال از اجرایی شدن برنامه شیر مدرسه می‌گذرد .اگر چه این برنامه از مناطق محروم که کودکان دچار سوتغذیه بودند آغاز شد ولی کم کم برای بالا بردن مصرف و فرهنگ سازی برای مصرف بیشتر شیر در کشوری که براساس تحقیقات 90 درصد خانوارها‌یش کمبود دریافت کلسیم داشتند رنگ و جلای بیشتری گرفت

 به گزارش سلامت نیوز  دكتر ربابه شیخ الاسلام مدیر موسسه تغذیه، سلامت و توسعه میگوید :  کمیته ای متشکل از  وزارت جهاد آن زمان ، و وزارتخانه‌های بهداشت و آموزش و پرورش با جدیت آغاز بکار کرد تا این برنامه ملی و مهم را با نظارت کافی و هماهنگی لازم انجام دهد. تلاش مسئوولان وقت باور نکردنی و قابل تقدیر بود چون مشکلات اجرایی فراوان ، مقاومت های غیر قابل انتظار و کمبود بودجه  همه می‌توانست باعث دلسردی شود ولی کوشش همه جانبه‌ای راهها را به یاس بست و ایران کشوری شد که در هفته سه بار تعداد 12 میلیون کودک را زیر پوشش این برنامه برد. ولی در طول این سالها بارها شنیده شد و در جراید منعکس شد که کیفیت شیرهایی که به مدارس اختصاص می‌یابد خوب نیست و حتی از این فراتر نیز گفته شد که بعضی از پاکت ها فقط آب بوده و البته صنایع شیر هم جواب‌هایی دادند ولی مسئله مهم که نباید از نظر دور داشت نظارت بر این برنامه بعنوان حلقه مفقوده است متاسفانه هیچکس رسما تولی گری بر نظارت این برنامه مهم کشوری را بعهده نمی‌گیرد.

از طرف دیگر محققان موسسات تحقیقاتی روی کیفیت این شیر ها بررسی هایی انجام داده اند که نزول کیفیت را بصورت بارز روشن می‌کند. گزارش این بررسی ها منتشر نشد تا اینکه همین روند فعلی بدلیل آن دچار تزلزل نشود.

از طرف دیگر کیفیت پایین شیر مدرسه و گاهی توزیع نامناسب و نداشتن زنجیره سرد برای ارسال شیر به مدارس دورافتاده  کودکان را که ما امیدوار بودیم با این برنامه بیشتر به شیر خوردن علاقه پیدا کنند از شیر زده می‌کند و فرهنگ منفی یعنی دور انداختن شیر و یا تنفر از شیر در بین مدارسی که با این مشكل مواجه بودند گسترش می‌یابد.

صنعت شیر کشور در این سالها گسترش بسیار خوبی داشته است و امکان تولید شیر با کیفیت بالا و بدون استفاده از زنجیره سرد را با تولید شیرهای استرلیزه پیدا کرده است از طرف دیگر کارخانه‌های تولید کننده ، معمولا شیرهای خام با کیفیت بالا را برای تهیه شیر استرلیزه مصرف می‌کنند و اگر با برنامه ریزی بتوان به تدریج شیر استرلیزه را در برنامه شیر مدرسه بجای شیرهای فعلی جایگزین کرد هم کودکان با طعم واقعی شیر به این ماده غذایی ارزشمند علاقمند می‌شوند  و هم نگرانی هایی که فعلا بدلیل توزیع نامناسب پیش آمده از بین خواهد رفت و از همه مهمتر کودکان کشور از محصولی با کیفیت بالا که سلامتشان را تضمین می‌کند بهره  خواهند برد  .    

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha