زنگ آغاز سال تحصیلی جدید با حضور رییس‌جمهور در هنزستان دخترانه شهید مدرس نواخته شد.

به دانش‌آموزان مهارت و چگونگی تحمل افکار دیگران را بیاموزیم

سلامت نیوز:زنگ آغاز سال تحصیلی جدید با حضور رییس‌جمهور در هنزستان دخترانه شهید مدرس نواخته شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، دکتر حسن روحانی صبح امروز همزمان با روز اول مهر و آغاز شروع به کار مدارس با حضور در هنرستان دخترانه شهید مدرس منطقه ۵ تهران و مراسم بازگشایی مدارس، زنگ آغاز سال تحصیلی ۹۶-۹۷ را به صدا درآورد و سال تحصیلی جدید رسما آغاز شد.

در این مراسم سیدمحمد بطحایی (وزیر آموزش و پرورش)، عیسی فرهادی (فرماندار تهران)،حسام الدین آشنا (مشاور فرهنگی رییس جمهور) و تعدادی از خیرین مدرسه‌ساز حضور داشتند.

روحانی در این مراسم؛ بعد از نواختن زنگ اول مهر گفت: سال جدید تحصیلی حرکت به سمت پله جدید است. اگر آموزش را با ۱۲ پله در نظر بگیریم. هر سال پله‌ای را می‌پیماییم و هر سال که تلاش می‌کنیم برای پله بالاتر آماده می‌شویم. شما دانش‌آموزان در طول زندگی طولانی پربرکت‌تان خواهید دید هیچ دورانی بهتر از دوران تحصیلات ابتدایی و متوسطه نبوده است.

رئیس‌جمهور گفت: برای اینکه مدرسه ما بهترین باشد و ما بتوانیم وقتی دوران متوسطه را ترک می‌کنیم؛ احساس کنیم شرایط حضور در جامعه را داریم؛ به چیزهای زیادی وابسته است. به تلاش‌های دولت و خانواده و معلمان و همه آنها که تلاش می‌کنند در محیط مدرسه علم را به شما بیاموزند، وابسته است. جامعه ما و اخیرا نوع استفاده از فضای مجازی همه اینها دست به دست می‌دهد تا ما درست رصد کنیم.

روحانی با اشاره به اهمیت موضوع امنیت در مدارس گفت: یکی از عوامل مهم در آموزش و پرورش رابطه معلمان با دانش آموزان است. محیط کلاس اگر امن نباشد یعنی اینکه یک دانش آموز مورد حمله بقیه دانش آموزان باشد به این معنا که دانش آموزی که قوی‌تر است احساس فخر نکند و دانش آموزی که بیشتر می‌فهمد به دانش آموز دیگری کمک کند، اما اگر دانش آموزی نسبت به محیط مدرسه و جامعه و خانواده احساس ناامنی کند، فرصت درس خواندن برای ما از بین خواهد رفت.

رئیس‌جمهور افزود: در کشور ما دانش‌آموزان و دانشجویان قدم‌های زیادی برداشته‌اند. در بسیاری از جشنواره‌ها و المپیادها مدال طلا بردند، بسیاری از جوانان ما در مراکز علمی بزرگ دنیا فعالیت می‌کنند. اما ما از سرمایه‌ها و منابع خود بهترین استفاده را نکردیم. اگر دانش آموزی که در ایران درس خوانده را با دانش آموزی در یک کشور پیشرفته درس خوانده را بعد از دو سال فاصله گرفتن از دیپلم مقایسه کنیم، می‌بینیم دانش آموز خارجی داشته‌هایش بیشتر از دانش آموز ایرانی است. چرا؟ چون ما بیشتر می‌خوانیم و حفظ می‌کنیم.

روحانی با اشاره به لزوم تقویت بحث‌های خلاقانه در میان دانش آموزان گفت: باید خلاقیت دانش آموزان شکوفا شود و این موضوع را مولفان کتاب درسی باید درست کنند. باید بگذاریم مهارت دانش آموزان بالا رود. ما باید دانش‌آموز را علاقمند و ماهر حداقل در یک رشته حداقل تحویل جامعه دهیم. من از آقای بطحایی خواستم طوری باشد که در پایان ۱۲ سال؛ دانش آموز یک مهارت را به خوبی آموخته باشد تا اگر نخواست به دانشگاه برود؛ بتواند در جامعه فعالیت کند. این یکی از مسئولیت‌های بزرگ معلمان، نویسندگان کتب درسی و همه ماست.

وی افزود: ما باید دانش آموز را برای حداقل ۱۲ سال بعد تربیت کنیم نه برای امروز و دیروز. کتابهای درسی ما، نحوه تدریس و سوال و اداره کلاس ما با همه تلاشی که معلمان می‌کنند در پایان مشخص می‌شود که من معلم و وزیر چقدر کار کرده و دولت من چه کاری انجام داده است؟و اینکه آیا یک جوان خلاق و ماهر تحویل دادیم؟

وی سوال سال دانش‌آموزان را نیز اینگونه طرح کرد: خواهش من امسال در سوال اول مهر این است که تلاش کنیم محیط مدرسه و کلاس ما اینچنینی باشد؛ یعنی چگونگی تحمل افکار دیگران؟ زمانی که کسی چیزی می‌گوید ما می‌خندیم یا هو می‌کنیم یا اخم می‌کنیم یعنی افکار دیگران را تحمل کنیم. ما باید به افکار دیگران احترام بگذاریم و این به دست خود دانش آموز و معلم است. باید آموخت که در محیط مدرسه تحمل افکار دیگران و احترام به افکار دیگران چگونه ممکن است و ما چگونه می‌توانیم به دیگران احترام بگذاریم و در نهایت ادب رفتار کنیم.

رئیس جمهور در پایان گفت: دانش آموز نباید از سوال کردن خجالت بکشد. اگر چیزی بلد نیستیم نباید خجالت بکشیم. سوال کردن حسن است و راه پیشرفت ماست. باید در زندگی تحمل داشته باشیم باید افکار و سبک زندگی دیگران را تحمل کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha