با اجرای برنامه درس ملی و استقرار نظام ۳-۳-۶ از سال ۹۲، هر سال محتوای کتاب‌های درسی تغییر کرد. یکی از مهم‌ترین تغییرات در دروس مدارس، اضافه شدن مباحثی در حوزه بهداشت و سبک زندگی بود. این آموزش‌ها به تدریج وارد کتاب‌های درسی مقاطع مختلف شدند و جای خود را در میان کتاب‌های دیگر باز کردند.

اولویت‌های سلامت در انتظار ورود به کتاب‌های درسی

سلامت نیوز:با اجرای برنامه درس ملی و استقرار نظام ۳-۳-۶ از سال ۹۲، هر سال محتوای کتاب‌های درسی تغییر کرد. یکی از مهم‌ترین تغییرات در دروس مدارس، اضافه شدن مباحثی در حوزه بهداشت و سبک زندگی بود. این آموزش‌ها به تدریج وارد کتاب‌های درسی مقاطع مختلف شدند و جای خود را در میان کتاب‌های دیگر باز کردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،  مدتی قبل مهدی نوید ادهم - دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش- در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرده بود که "دروسی همچون "سلامت و بهداشت"، "مدیریت خانواده و سبک زندگی" ، "هنر" و همچنین "تفکر و سواد رسانه‌ای" به عنوان دروس جدید برای مقطع دهم، یازدهم و دوازدهم طراحی و تدوین خواهند شد."

همچنین دو سال پیش نیز مباحث بلوغ و اعتیاد به کتاب‌های درسی سال پنجم دبستان  وارد شد. در حال حاضر با توجه به نگرانی از آمار بالای چاقی، اضافه وزن و کم تحرکی در میان دانش آموزان، وزارت بهداشت اولویت‌های تازه‌ای برای ورود مباحث آموزشی حوزه سلامت به کتاب‌های درسی دارد. قرار است تاکید این آموزش‌ها بر مبحث تغذیه سالم، ارتقای فعالیت‌های فیزیکی و همچنین پیشگیری از رفتارهای پرخطر باشد.

مجذوبه طاهری- کارشناس اداره سلامت جوانان و نوجوانان وزارت بهداشت ـ درباره برنامه این وزارتخانه برای ورود آموزش‌های جدید در حوزه سلامت به کتاب‌های دانش آموزان گفت: اولویت‌های وزارت بهداشت ورود آموزش‌هایی در حوزه اختلالات رفتاری و مشکلات اجتماعی، مهارت‌های زندگی، تغذیه سالم، تحرک فیزیکی و پیشگیری از رفتارهای پرخطر به کتاب‌های دانش آموزان است. بهتر است این آموزش‌ها طوری در دروس گنجانده شوند که دانش آموزان را به صورت غیرمستقیم از این مشکلات دور کنند.

وی ادامه داد: مهارت‌هایی مانند مسئولیت پذیری دانش آموزان در قبال سلامت خود، جامعه و خانواده نیز مورد نظر وزارت بهداشت است. اما با توجه به اینکه حجم مطالب زیاد و ساعات درسی محدود است، تلاش کرده‌ایم از طریق همکاری با انجمن اولیا و مربیان، مراقبان سلامت آموزش و پرورش و آموزش‌های گروهی تا حدودی این موضوعات را در مدارس مطرح کنیم.

طاهری همچنین تاکید کرد که این اولویت‌ها به آموزش و پرورش اعلام شده، اما ورودشان به کتاب‌های درسی زمان‌بر است.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha