از امروز فصل جدیدی از تشدید آلودگی هوای تهران و کلانشهرهای کشور آغاز شد.

‌ ۹میلیون تهرانی در انتظار گام دوم طرح کاهش

سلامت نیوز: از امروز فصل جدیدی از تشدید آلودگی هوای تهران و کلانشهرهای کشور آغاز شد.

به گزارش سلامت نیوز، همشهری آنلاین نوشت: افزوده‌شدن 5میلیون سفر جدید تحصیلی به 15میلیون سفر روزانه درون‌شهری و وارونگی دما در كلانشهری به اندازه تهران به آسانی دما را به سمت آلودگی بیشتر سوق می‌دهد و اگر مدیریت كلانی بر شرایط موجود صورت نگیرد، شرایط بحرانی برای زندگی و تنفس 9میلیون شهروند، دور از ذهن نیست.

پاییز سال گذشته بود كه طرحی با عنوان كاهش (LEZ) در تهران برای نخستین‌بار به اجرا درآمد. تجربه 225 شهر بزرگ دنیا، تهران را بر آن داشت تا طرحی در این‌باره را برای كاهش آلودگی هوا به اجرا گذارد و در این راه مصوبه 19خرداد 95دولت نیز كمك كار شد تا تهران طلایه‌دار اجرای طرح كاهش در كشور شود. طبق این طرح همه خودروهای فاقد معاینه فنی كه سن تولید آنها بیش از 5سال بود، توسط دوربین‌های شهری جریمه شدند و این عدد در 8‌ماه نخست اجرا به بیش از 700هزار جریمه رسید.

بر این اساس، بانك دیتای مراكز معاینه فنی تهران به سامانه كشوری سیمفا و پلیس راهور متصل شد تا استعلام وضعیت معاینه فنی خودروها به سرعت ممكن شود. اما این تنها گام نخست بود و طراحان طرح كاهش، بر مدیریت تردد خودروهای فرسوده و كاربراتوری تأكید داشتند. نواب حسینی‌منش، مدیرعامل ستاد مركزی معاینه فنی تهران كه مدیر اجرایی گام نخست این طرح در تهران بوده، به همشهری می‌گوید: اگر قرار باشد درباره دستاورد اجرای گام نخست طرح صحبت كنم، باید بگویم كه طرح اجرا شده، سایه طرح كاهش هم نیست. مبنای این طرح Low Emission Zone در واقع دسته‌بندی خودروها از منظر آلایندگی است تا اجازه تردد خودروهای سالم داده شود و خودروهای آلاینده برای تردد محدود و محدودتر شوند. حسینی‌منش درخصوص موفقیت گام نخست این طرح معتقد است: البته دستاورد بزرگ طرح كاهش كه مدیریت شهری با همكاری دانشگاه‌های كشور برای آن زحمت كشیده، این است كه این واژه به طرح‌های مؤثر محیط‌زیستی كشور وارد شده و هیأت دولت نیز آن را در قالب یك مصوبه برای تعمیم به همه كلانشهرها به رسمیت شناخته است. حال برای اجرای طرح كاهش در گام دوم باید شورای‌عالی ترافیك تصمیم بگیرد.

    گام دوم طرح كاهش چیست؟

مهم‌ترین دستاورد طرح LEZ در شهرهای اروپایی این بوده كه خودروهای آلاینده و فرسوده به‌علت اختصاص جریمه‌های سنگین، به سرعت از رده خارج شدند و تولیدكنندگان خودرو نیز مجبور شدند با تشدید نظارت‌های دولتی به تولید خودروهای با استاندارد یورو6 بیاورند كه تولید آلودگی هوای آن نزدیك به صفر است. توجه به این دستاورد مهم بوده كه باید طبق آن گام دوم طرح كاهش اجرایی شود. طبق گام دوم باید خودروهای كاربراتوری و فرسوده از رده خارج شوند و شرایط برای ورود خودروهای پاك و كم‌آلاینده فراهم شود. هر خودروی كاربراتوری در هر كیلومتر پیمایش 40گرم آلودگی هوا تولید می‌كند.

    چرا فصل آلودگی؟

براساس نتایج درج شده در سیاهه انتشار آلودگی هوای تهران كه آخرین پژوهش جامع شناخت آلودگی هوای پایتخت است، در 6‌ماه دوم سال، هر روز رقمی حدود 2هزار تن آلودگی هوا از سوی منابع ثابت(كارخانجات و ساختمان‌ها) و متحرك(وسایل نقیله) در هوای این كلانشهر پخش می‌شود كه 85درصد آن ناشی از خودروهای فرسوده، موتورسیكلت‌ها، اتوبوس‌ها و كامیون‌هاست. بدین‌ترتیب درصورت وارونگی دما و ثابت‌ماندن توده‌های جوی، این 2هزار تن در جو تهران باقی می‌ماند و هر روز بر غلظت آن افزوده می‌شود.

    مشهد؛ مشتری ثابت طرح كاهش

در پی تجربه موفق تهران در اجرای گام نخست طرح كاهش، مدیران دولتی و شهری برای مشهد به عناون دومین كلانشهر كشور، نسخه طرح كاهش را تجویز كرده‌اند. براساس دستور معاون اول رئیس‌جمهور، اجرای این طرح در كلانشهرهای كشور باید انجام شود و قرار بود از ابتدای شهریور‌ماه96 نیز خودروهای فاقد معاینه فنی شهروندان مشهدی نیز شامل جریمه روزانه شوند، اما هنوز اجرای این طرح در دومین كلانشهر كشور شروع نشده است. حال با آغاز فصل افزایش آلودگی هوا، مسئولان مشهد باید این طرح را در این شهر به اجرا درآورند. اصفهان، كرج، تبریز، شیراز، اهواز و اراك نیز در صف اجرای این طرح قرار دارند و شورای‌عالی ترافیك باید برای آنها تصمیم بگیرد.

    درخواست برای تشدید برخورد با خودروهای آلاینده تهران

در پی آغاز فصل تشدید آلودگی هوا، مدیركل محیط‌زیست استان تهران از پلیس درخواست كرد تا برخورد با خودروهای آلاینده را تشدید كند. كیومرث كلانتری اظهار كرد: یكی از موضوعاتی كه باید توسط دارندگان وسایل نقلیه مورد توجه قرار گیرد. عدم‌استفاده از خودروهای معیوب و دارای نقص فنی است. وی با اشاره به اینكه مدیریت زمان سفر و نیز استفاده بیشتر از ناوگان حمل‌ونقل عمومی توسط شهروندان در كاهش بار ترافیكی و جلوگیری از ایجاد آلودگی بسیار مؤثر خواهد بود، گفت: امیدوارم شهروندان، هم‌پیمایی در سفرهای درون‌شهری و نیز كاهش تردد با خودروهای تك‌سرنشین را در دستور كار خود قرار دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha