مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: عرضه مواد غذایی همچون انواع پفک، اسنک، نوشابه‌های گازدار و ماءالشعیر، آدامس، سالاد الویه، چیپس، انواع لواشک و آلوی غیر بهداشتی در بوفه‌های مدارس، ممنوع است.

ممنوعیت عرضه مواد غذایی غیرمفید در بوفه مدارس

سلامت نیوز:مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: عرضه مواد غذایی همچون انواع پفک، اسنک، نوشابه‌های گازدار و ماءالشعیر، آدامس، سالاد الویه، چیپس، انواع لواشک و آلوی غیر بهداشتی در بوفه‌های مدارس، ممنوع است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  فارس، زهرا عبداللهی با اشاره به اهمیت نوع مواد غذایی که در بوفه مدارس عرضه می‌شود، گفت: همین امر منجر به تدوین دستورالعمل پایگاه تغذیه سالم مدارس شد که در سال 93 به امضای وزرای آموزش و پرورش و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رسید و به کل مدارس کشور ابلاغ شد.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان این مطلب، افزود: طبق این تفاهم‌نامه مواد خوراکی سالم و با ارزش به موادی گفته می‌شود که ضمن تأمین حدود 500-300 کالری از انرژی مورد نیاز دانش‌آموزان، به عنوان میان وعده، مطابق با استانداردهای بهداشتی تهیه و با دارا بودن شرایط بهداشتی در پایگاه تغذیه سالم به دانش‌آموزان عرضه و فروخته شود. همچنین عرضه مواد خوراکی ناسالم و کم ارزش که فاقد استانداردهای لازم باشد، ممنوع است.

وی تصریح کرد: مواد غذایی عرضه شده در بوفه‌های مدارس باید دارای پروانه ساخت از وزارت بهداشت، علامت استاندارد، نام و نشان کارخانه، تاریخ تولید و انقضای معتبر، ترکیبات تشکیل دهنده، ارزش غذایی و دارای پوشش سالم و تمیز باشند و به تأیید کارشناسان تغذیه در معاونت‌های بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور رسیده باشند.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: خرما، انواع مغزها (بادام زمینی، بادام، بادام هندی، فندق، پسته) کشمش، نخودچی، توت خشک، انجیر خشک، انواع ماست، انواع پنیر (پاستوریزه و استریلیزه )، میوه سالم شسته شده و ضد عفونی شده در بسته بندی‌های یک نفره وکیوم شده، انواع میوه خشک، نوشیدنی‌ها همچون انواع شیر، دوغ بدون گاز، انواع آبمیوه طبیعی، آب معدنی، بیسکوئیت، کیک و کلوچه، بیسکوئیت ساده و سبوس دار و بدون کرم، کیک و کلوچه ترجیحاً از نوع غنی شده و تهیه شده با روغن حاوی اسید چرب با ترانس زیر 5 درصد، انواع آش، انواع سوپ، لوبیا، عدس پخته، حلیم، شله زرد، سمنو و فرنی به شرطی که بهداشتی و سالم تهیه و عرضه شوند از جمله مواد غذایی سالم برای عرضه در بوفه مدارس هستند.

وی به مواد غذایی ممنوعه در بوفه مدارس اشاره کرد و گفت: عرضه مواد غذایی همچون انواع پفک، اسنک، نوشابه‌های گازدار و ماءالشعیر، آدامس، شکلات، پاستیل، سوسیس، کالباس، سالاد الویه، چیپس، انواع لواشک و آلو و آلوچه (غیر بهداشتی) در بوفه های مدارس، ممنوع است.

عبداللهی به والدین و دانش آموزان توصیه کرد که میان وعده برای زنگ‌های تفریح را از خانه همراه خود بیاورند چرا که سالم‌تر هستند به عنوان مثال میوه، شیر و لقمه سالم مثل نان و پنیر و گردو، نان و تخم مرغ، نان و پنیر و خیار سبز، نان و پنیر گوجه فرنگی و نان و کره و عسل از مناسبترین میان وعده‌ها برای دانش‌آموزان محسوب می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha