گاهی به خودمان می آییم و می بینیم که پوستی پر از چین و چروک داریم. چین و چروک پوست فقط به دلیل افزایش سن نیست.

دلایل چین و چروک پوست که هیچ ربطی به افزایش سن ندارد!

سلامت نیوز: گاهی به خودمان می آییم و می بینیم که پوستی پر از چین و چروک داریم. چین و چروک پوست فقط به دلیل افزایش سن نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت سیمرغ، شیوه نامناسب زندگی و عوامل محیطی می توانند شما را پیش از موعد پیر کنند. مردم معمولا چین های پا کلاغی و خطوط خنده را به بالا رفتن سن ربط می دهند. با افزایش سن پوست تان کشسانی خود را از دست داده و چین و چروک و خطوط ریزی رویش نمایان می شوند. اما این علایم فیزیکی پیری گاهی ربطی به افزایش سن ندارند. سبک زندگی و عوامل محیلی می توانند روی ظاهر فیزیکی شما تاثیر بگذارند، از جمله رژیم غذایی ضعیف، کمبود خواب و استرس مزمن. فکر نکنید افزایش چروک هایی که در آینه می بینید به خاطر عادت های روزانه شما تخیلی است، بهتر است برای رفع هر چه سریعتر عوامل اصلی ایجاد چین و چروک روی پوست تان این مقاله را مطالعه کنید.

1. نور خورشید

نباید تعجب کنید که مهم ترین عامل ایجاد چین و چروک در معرض نور خورشید قرار گرفتن است. اشعه UVA که به عمقی ترین لایه های پوستی نفوذ می کند و اشعه UVB که باعث ایجاد آفتاب سوختگی می شود، هر دو می توانند منجر به پیری زودرس و چین و چروک شوند. دور ماندن از نور خورشیده  (و اشعه های برنزه کننده ) نه تنها شما را از سرطان پوست محافظت می کند، بلکه باعث می شود جوان تر به نظر بیایید.

دکتر جروم پوتوزکین (Jerome Potozkin) متخصص پوست، می گوید: اولین و شایع ترین نوع چروک های پوستی به خاطر آسیب های خفیف نور خورشید بوجود می آیند. آسیب نور خورشید سبب از دست رفتن کلاژن و الاستین و در نتیجه ایجاد چین و چروک در پوست می شود. برای محافظت از پوست تان مطمئن شوید که حداقل از ضد آفتاب با SPF30 به صورت روزانه استفاده کنید. وقتی زیر نور خورشید هستید، به خصوص زمانی که آب تنی می کنید، هر چند وقت یک بار حتما ضد آفتاب تان را تجدید کنید.

2. آلودگی

ممکن است در مورد محیط زیستی که در آن زندگی می کنید، زیاد فکر نکنید، اما محیط می تواند تاثیر زیادی روی چروک های عمیق و خصوصا ریز داشته باشد. به گفته دکتر مارال کا اسکلسی ( Maral K. Skelsey ) متخصص پوست و مدیر مرکزی جراحی و درماتولوژی واشنگتن، آلودگی یکی دیگر از عوامل محیطی است که سبب آسیب رادیکال های آزاد می شود.

در واقع مطالعه ای  که در سال 2010 در مجله تحقیقات امراض پوستی (Investigative Dermatology) منتشر شد، در یک دوره 24 ساله نشان داد زنانی که در محیط های شهری زندگی می کنند، نسبت به زنان روستایی دارای چین و چروک و لکه های پوستی ناشی از افزایش سن بیشتری هستند. اگر شما در شهری پرجمعیت زندگی می کنید، مطمئن شوید که قبل از خواب، آلودگی های روی پوست خود را تمیز کنید.

3. کمبود خواب

می دانید که داشتن خواب کافی برای این که احساس بهتری داشته باشید و حتی کاهش وزن، مفید است. ولی آیا می دانستید که خواب کافی می تواند به صاف تر ماندن پوست تان هم کمک کند؟ کمبود خواب باعث ایجاد چروک می شود، چون PH پوست با نخوابیدن کافی تغییر می کند و اجازه نمی دهد سلول های پوست هیدارته بمانند. به علاوه، در طی خواب سموم از بدن دفع می شوند. سعی کنید همیشه 6 تا 8 ساعت خواب شبانه که برای سلامت توصیه شده است را داشته باشید.

4. استرس

یک برنامه کاری شلوغ یا مشکلات شخصی نه تنها ذهن و احساسات شما را درگیر می کند، بلکه به صورت فیزیکی هم روی شما تاثیر می گذارد. استرس سطح کورتیزول را بالا برده و منجر به افزایش قند خون می شود که به فیبرهای کلاژن و الاستین پوست آسیب می زند. این فیبرها ساختارهای حمایتی حیاتی هستند که جلوی افتادگی و چروک پوست را می گیرند. راهی پیدا کنید که استرس را کاهش دهد، چه راه رفتن بعد از شام باشد، چه وقت گذارنی با دوستان یا مراجعه به یک درمانگر.

5. شکر

شما از قبل می دانید که شکر باعث افزایش وزن می شود، به خصوص در قسمت شکم. افرادی که شکر را به طور کلی از رژیم غذایی خود حذف می کنند، موفقیت بیشتری در کاهش وزن دارند. ولی دلیل دیگری هم برای کنار گذاشتن شیرینی و نوشیدنی های شیرین وجود دارد، این خوراکی ها پوست تان را پیر می کنند.

به گفته دکتر کریستینا گلدنبرگ (Kristina Goldenberg) متخصص پوست از موسسه امراض پوستی گلدنبرگ (Goldenberg Dermatology)، مصرف بیش از حد شکر قطعا منجر به پیری زودرس می شود. پس از مصرف، شکر وارد فرایندی به نام گلیکیشن (glycation) می شود که به پروتئین های مختلف در بدن مان می چسبد. متاسفانه این پروتئین ها شامل کلاژن و الاستین هستند. با اتصال این بلوک های ساختاری به پوست مان، شکر، کلاژن و الاستین را ضعیف کرده که منجر به ایجاد خطوط ریز و چین و چروک در پوست می شود. به علاوه گلیکیشن محصولاتی سمی تولید می کند که باعث پیری زودرس می شود.

برای به حداکثر رساندن مزایای سلامتی و زیبایی، سعی کنید 2 هفته تمام، مصرف شکر را قطع کنید. در این مدت متوجه خواهید شد که انرژی تان بیشتر است، وزن تان کاهش پیدا کرده و زمان ایجاد چین و چروک ها و خطوط ریز روی پوست تان به عقب باز می گردد.

6. جمع کردن چشم ها

اگر هنوز هم عینک چند سال قبل تان را استفاده می کنید و احساس می کنید که شدیدا نیاز به یک عینک جدید دارید باید بدانید که فقط در حال آسیب رساندن به چشمان تان نیستید. جمع کردن و سایر انقباضات صورت منجر به انقباض عضلات می شود. هر چه این عضلات بیشتر مورد استفاده قرار بگیرند، قوی تر می شوند. حرکات این عضلات منجر به فشرده شدن سلول های پوست و حالت چروک خوردگی آن ها می شوند. در نتیجه جمع کردن زیاد چشم ها منجر به ایجاد چین های عمیق تر و از دادن خاصیت کشسانی پوست می شوند. به متخصص پوست مراجعه نمایید تا نسخه مناسب برای پوست تان دریافت کنید و هر زمان که در زیر نور خورشید قرار می گیرید، از عینک آفتابی استفاده نمایید.

7. نوشیدنی ها را بدون نی بنوشید

مطمئنا نوشیدن مایعات تیره از قبیل چای سرد و دمنوش های خنک بدون نی می تواند جلوی رنگ شدن دندان هایتان را بگیرد، ولی بهتر است بدانید که باعث پیشرفت چین های اطراف دهان تان می شود.

درست مشابه توضیحی که برای جمع کردن چشم ها دادیم که منجر به ایجاد چین و چروک اطراف چشم می شود، نوشیدن با نی هم می تواند باعث ایجاد خطوطی ریز دور لب ها شود. نوشیدن با نی باعث ایجاد انقباض ماهیچه های اطراف لب می شود. اگر این کار را به صورت مکرر انجام دهید، عضلات اطراف لب قوی تر شده و چین های اطراف لب عمیق تر و آشکارتر می شوند.

8. پوست خشک

خشکی پوست فقط ناراحت کننده نیست، بلکه می تواند چندین سال به سن شما اضافه کند. پوستی که به طور مداوم خشک باشد، بیشتر مستعد ایجاد چین و چروک است. یک محیط خشک می تواند منجر به از دست دادن داربست های پوست و در نتیجه چین و چروک آن شود.

مطمئن شوید که روز و شب پوست تان را مرطوب نگه می دارید، به خصوص پوست صورت تان. سرمایه گذاری روی کرم های تغذیه ای زیر چشم هم ایده خیلی خوبی است، زیرا پوست زیر چشم ها نازک تر بوده و نسبت به ایجاد خطوط حساس ترند.

9. استعمال دخانیات

نباید شگفت زده شوید، بعد از خورشید، سیگار کشیدن بزرگترین عامل ایجاد خطوط روی پوست است. نه تنها نحوه نگه داشتن سیگار در دهان منجر به ایجاد خطوط ریز اطراف لب ها می شود، بلکه سموم سیگار هم باعث افزایش سن پوست تان می شوند.

نیکوتین موجود در سیگار باعث باریک شدن رگ های خونی پوست شده و منجر می شود که بیشتر در معرض ایجاد خطوط قرار بگیرد، چون مواد مغذی حیاتی نمی توانند به اپیدرم برسند. به علاوه، سیگار کشیدن با سرطان و بیماری های قلبی عروقی در ارتباط است. قطعا این را قبلا هم شنیدید ولی باز هم تکرار می کنیم، سیگار را هرچه زودتر ترک کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha