یك فیزیوتراپیست گفت: در بسیاری از مشاغل تخریب اندام و مفاصل بیشتر به دلیل تحت فشار قرار گرفتن افراد در استرس‌ها صورت می‌پذیرد.

به گزارش سلامت نیوز سید‌ مجید هراتی  اظهار داشت: در بسیاری از مواقع اندام‌ها و مفاصل به طور غیر صحیح تحت استرس‌های مكرر و مضر هستند كه این مسئله به مرور زمان موجب تغییرات تخریبی در سطح مفاصل و پیدایش بیماری آرتروز و بیماری‌های التهابات تاندونی در افراد می‌شود.

وی افزود: در مشاغلی كه در آنها فعالیت‌هایی تكراری وجود دارد مانند مونتاژ‌كاری كه به صورت نشسته یا ایستاده فعالیت می‌شود باید از فشار بر روی مفاصل به جِد پرهیز كرد زیرا در این صورت اندام‌های تحتانی و ستون فقرات تحت فشار بیش از حد قرار گرفته و در نهایت باعث تخریب سطح مفاصل می‌شود.

* زنان شاغل در كارگاه‌های بافندگی بیشترین مراجعه كننده به ارتوپد و فیزیوتراپ

هراتی از دیگر معایب‌ فعالیت‌های تكراری را تغییرات تخریبی استخوان‌ها و تاندون‌ها در مچ، انگشت و آرنج‌ها عنوان كرد و گفت: به عنوان مثال خانم‌هایی كه در كارگاه‌های بافندگی فعالیت می‌كنند از مراجعان متعدد به درمانگاه‌های ارتوپدی و فیزیوتراپی هستند كه بیشتر با دردهای كمر و دیسك كه بر اثر جا‌به‌جایی مكرر قطعات سنگین صورت می‌پذیرد، مواجه هستند.

وی با اشاره به اینكه مهمترین و بهترین راه برای كاهش این دردها و ناتوانی‌ها كه علاوه بر ناراحتی فردی، هزینه‌های زیادی را برای دولت چه در درمان و چه در حوزه از كارافتادگی ایجاد می‌كند، پیشگیری است، تصریح كرد: پیشگیری كم‌ هزینه ترین و آسانترین شیوه محسوب می‌شود و در این راستا آگاهی و اطلاع‌‌رسانی به افراد در محیط كار می‌تواند بسیاری از این نوع بیماری‌های بسیار آزار دهنده اسكلتی و ستون فقرات جلوگیری و در نهایت بهبود دهد.

* الزام آموزش‌های صحیح نشستن و ایستادن به افراد

هراتی در گفت‌وگو با  فارس  اظهار داشت: در این راستا آموزش‌های صحیح نشستن، ایستادن، بلند شدن از حالت نشستن و بلند‌ كردن اشیا سنگین و در نهایت نرمش ساده در محیط كار بسیار می‌‌تواند افراد را از مشكلات اسكلتی دور كند.

این فیزیوتراپیست خاطرنشان كرد: مشكلات اندام‌های اسكلتی بر اثر حركات ناصحیح بدن در زمان‌هایی كه افراد مشغول فعالیت هستند صورت می‌پذیرد و استرس‌های مكرر و متعدد بیشترین عامل تخریب اندام‌های اسكلتی كه منجر به بیماری‌های آرتروز و درد مفاصل می‌شود به حساب می‌آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha