مربی داوطلب جمعیت هلال‌احمر گفت: بیشترین تلفات جانی در بخش حوادث وسایل گاز‌سوز مربوط به عدم نصب دود‌كش و بسته بودن در و پنجره‌های ساختمان‌ها است. بخاری بدون كلاهك با پس زدن دود باعث مسمومیت شدید و مرگ می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز كبری كوهستانی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» اظهار داشت: مهمترین نكته ایمنی در مورد بخاری و آبگرمكن گازی نصب دودكش و حصول اطمینان از خروج گازهای سمی ناشی از سوختن گاز به فضای خارج از ساختمان است.

وی افزود: متأسفانه برخی از مردم بنا بر تصورات غلط فكر می‌كنند استفاده از بخاری یا آبگرمكن گازی بدون نصب دودكش و كلاهك به دلیل عدم رویت دوده و تمیز بودن ظاهری سوخت گاز هیچگونه ایرادی ندارد.

كوهستانی تصریح كرد: این در حالی است كه متأسفانه بر اساس آمارهای موجود بیشترین تلفات جانی در بخش حوادث وسایل گاز‌سوز مربوط به عدم نصب هواكش و دود‌كش و بسته بودن در و پنجره‌های ساختمان بوده است كه وقایع تلخ و ناگواری را به دنبال داشته است.

* الزام نصب دودكش و هواكش برای هر نوع بخاری

این مربی داوطلب جمعیت هلال‌احمر اظهار داشت: در این راستا نصب دودكش بخاری و آبگرمكن اعم از نفتی و گازی همراه با كلاهك مربوطه الزامی است.

كوهستانی ادامه داد: بخاری بدون كلاهك می‌تواند با پس زدن دود به مكان مورد استفاده عاملی برای مسمومیت شدید و در نتیجه مرگ افراد شود.

* انفجار بر اثر جرقه‌‌های كوچك در فضای مشتعل شده گاز

وی با اشاره به اینكه حوادث مربوط به گاز معمولاً به دو صورت واقع می‌شود،‌ افزود: این دو مورد شامل آتش‌سوزی و انفجار ناشی از نشت گاز و در نهایت گاز گرفتگی یا استنشاق گازهای حاصله از وسایل گازسوز است.

كوهستانی گفت: در این گونه حوادث ابتدا به عللی گاز نشت می‌كند و فضای آشپزخانه یا تمام منزل را فرا می‌گیرد و سپس عاملی مانند جرقه یا شعله‌ای بسیار كوچك كافی است تا گاز را مشتعل سازد و سبب انفجار و آتش‌سوزی ‌شود.

* ممنوعیت استفاده از شیلنگ‌های بیش از 1،5 متر و لوله مسی بیش از 5 متر

وی به علل آتش‌سوزی و انفجار‌ ناشی از نشت گاز اعم از مهار نكردن شیلنگ وسایل گازسوز به وسیله بست فلزی و استفاده از شیلنگ‌های با طول بیش از 1،5 متر و لوله مسی بیش از 5 متر اشاره كرد و افزود: همچنین در معرض حرارت قرار گرفتن و ایجاد صدمات فیزیكی شیلنگ‌ها نیز می‌تواند باعث آتش سوزی شود.

كوهستانی خاطرنشان كرد: فرسوده و غیراستاندارد بودن شیلنگ‌ها، درپوش نداشتن شیرهای گاز مصرفی كه از آنها استفاده نمی‌شود، دخالت افراد بی‌اطلاع در تعمیر و دستكاری وسایل گازسوز، استفاده از وسایل گازسوز غیر استاندارد و غیرمجاز و در نهایت نداشتن ترموكوپل و پیلوت از عوامل آتش‌سوزی و انفجار ناشی از نشت گاز به حساب می‌آیند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha