یك متخصص و جراح لثه اظهار كرد: 98 درصد جرم‌های دندانی حاوی میکروب‌های خطرناکی هستند که باعث بروز بسیاری از بیماری‌ها مانند درد استخوان و مفاصل در افراد می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز دکتر عباس کمالی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت وگو با ایسنا ، با اشاره به این که جرم‌های ایجاد شده بر روی دندان‌ها، علاوه بر از بین بردن دندان‌ها باعث ایجاد بیماری‌های دیگر نیز می‌شود، گفت: یکی از مهمترین عواملی که در ابتلا به بیماری‌هایی مانند انفارکتوس قلبی، بیماری مفاصل و دردهای مفصل نقش دارد، جرم دندان است.

وی در ادامه افزود: 98 درصد میکروب‌های موجود در جرم‌های دندانی، خطرناک هستند که در صورت عدم جرم گیری به موقع دندان‌ها باعث انهدام نسوج اطراف دندان و تحلیل استخوان فک شده که این امر باعث می‌شود میکروب‌ها به گردش خون وارد و باعث بروز بیماری در فرد شوند.

دکتر کمالی در ادامه یادآور شد: در بسیاری از موارد، بیمارانی که با دردهای ورم مفاصل به پزشک معالج خود مراجعه می‌کنند، درد آنها به علت وجود میکروب‌هایی است که از این طریق وارد گردش خون آنها شده که اغلب با مصرف طولانی مدت مسکن‌ها در آنها (به دلیل عدم تشخیص عامل مولد بیماری)، درد استخوان و مفاصل برطرف نمی‌شود.

وی در ادامه با تاکید بر این که با جرم‌گیری ساده و به موقع دندان‌ها و حذف عامل بیماری از بدن گاهی کلیه مشکلات بیماران و دردهای استخوانی آنها برطرف می‌شود در خصوص جرم‌های دندانی که باعث بروز این مشکلات و ایجاد بیماری می‌شوند، گفت: جرم‌های دندانی کرم رنگ که در خط بالای لثه مشاهده می شوند، منشاء بزاقی داشته و به راحتی کنده می‌شوند ولی جرم دندانی خطرناک و بیماری زا در محیط زیر لثه تشکیل شده و محیط را برای رشد میکروب‌های بی هوازی و خطرناک آماده ساخته، به مرور زمان خطرناک‌تر و بیماری زایی آنها نیز بیشتر می‌شود. در این صورت با ایحاد کانون عفونی در بدن به طور مداوم، سیستم ایمنی بدن دچار اختلال شده و عوارض مختلفی را در فرد ایجاد می‌کند.

این جراح و متخصص لثه به افراد توصیه كرد: با جرم گیری ساده دندان‌ها به طور سالیانه می‌توان به طور موثری از بروز بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری كرد.

دکتر کمالی در ادامه خاطرنشان کرد: در برخی از موارد به دلیل آن که ترکیبات آهکی بزاقی و خونی در برخی افراد بیشتر است، مستعد ابتلا به جرم دندان و بیماری‌ها هستند. در این افراد علی رغم مراقبت‌های بهداشتی و استفاده از نخ دندان، تشکیل جرم‌های دندانی سریع‌تر صورت می‌گیرد که باید بنا بر توصیه پزشک معالج از مسواک‌های بین دندانی استفاده کرده و زودتر از افراد عادی برای جرم‌گیری مراجعه کنند و همواره تحت کنترل پزشک (در زمانی کمتر از یک سال) باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha