این نکته ثابت شده است که دنبال کردن رژیم غذایی گیاهی، منجر به کاهش تجمع پلاک در رگ‌های خونی شده و خطر ابتلا به دیابت و سکته مغزی کم می‌ شود.

رژیم های غذایی گیاهی چه تاثیری روی سلامت قلب دارند؟

سلامت نیوز:این نکته ثابت شده است که دنبال کردن رژیم غذایی گیاهی، منجر به کاهش تجمع پلاک در رگ‌های خونی شده و خطر ابتلا به دیابت و سکته مغزی کم می‌ شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آوای سلامت ،البته اگر شما از طرفداران مصرف گوشت قرمز هستید، برای بهره‌مندی از فواید گیاهخواری، مجبور نیستید کاملا با این نوع گوشت خداحافظی کنید. چنانچه مصرف محصولات حیوانی را در رژیم خود کاهش دهید، خطر ابتلا به فشار خون نیز کاهش می ‌یابد.

محصولات گیاهی چربی های اشباع نشده کمتری دارند: چربی ‌های اشباع شده، چربی ‌هایی سرشار از هیدروژن هستند. این چربی ‌ها در دمای اتاق جامدند. آنها را می ‌توان در گوشت و محصولات حیوانی از قبیل گوشت گوساله، کره، پنیر و لبنیات پرچرب و حتی در روغن نارگیل یافت. طبق تحقیقات علمی انجمن قلب امریکا، مصرف چربی‌ های اشباع شده میزان کلسترول خون را افزایش می ‌دهد. این افزایش خطر ابتلا به بیماری‌ های قلبی و سکته مغزی را بالا می ‌برد. بنا به توصیه انجمن قلب آمریکا، از ۲۰۰۰ کالری دریافتی در روز، تنها ۱۳ گرم آن باید به چربی های اشباع اختصاص یابد. علاوه بر این، خوردن ۴ تا ۵ وعده میوه و سبزی، ۶ تا ۸ وعده غلات کامل، ۲ تا ۳ وعده لبنیات و کمتر از ۱۸۰ گرم گوشت، طیور یا غذاهای دریایی در روز، اساس رژیم غذایی گیاهی را تشکیل می دهد.

رژیم های گیاهی منجر به کاهش کلسترول می شوند: بدن برای تنظیم عملکردهای خود به کلسترول ناچیزی نیاز دارد اما اکثر ما به این حد اکتفا نمی ‌کنیم. اغلب کلسترول مازاد از مصرف محصولات حیوانی وارد بدن ما می ‌شود و نه گیاهان. طبق اعلام انجمن قلب امریکا، تجمع کلسترول در خون عامل اصلی بیماری‌ های قلبی، سکته مغزی و حملات قلبی است. اکثر متخصصان تغذیه توافق دارند که، جایگزین نمودن گوشت ‌های پرچرب با مواد غذایی گیاهی تغییری سالم در سبک زندگی است. برای دستیابی به کلسترول پایین، کافیست چربی ‌ها و روغن ‌های اشباع‌ شده را با روغن‌ های اشباع نشده (آووکادو، روغن زیتون و آجیل‌ ها) جایگزین کنید. کمتر از ۱۰ درصد کالری روزانه باید از طریق چربی ‌های اشباع شده تامین گردد.

رژیم های گیاهی فیبر بیشتری به بدن می رسانند: پیروی از یک رژیم غذایی گیاهی متعادل موجب افزایش فیبر محلول در روده‌ ها می‌ گردد. افزایش فیبر یکی از روش ‌های کاهش گردش کلسترول بد در بدن شماست. فیبر با کلسترول بد در مجرای روده وارد فعل و افعالاتی شده و سریعا آن را از بدن خارج می ‌کند. همین امر منجر به کاهش کلسترول بد ذخیره شده در بدن می‌ گردد. فیبر محلول در غذاهایی مانند عدس‌ ها، سبزیجات و آجیل ‌ یافت می‌ شود.

گیاهان خطر ابتلا به دیابت و چاقی را کاهش می ‌دهد: خوردن گوشت یا مصرف مقادیر فراوان چربی‌ های اشباع شده با خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ پیوند خورده است. در صورت ابتلا به دیابت و مصرف چربی ‌های اشباع شده، خطر ابتلا به بیماری ‌های قلبی و سکته مغزی دو برابر می شود. بخشی از کاهش وزن با کاهش مصرف چربی ‌های اشباع‌ شده‌ موجود در رژیم گیاهخواری تحقق می ‌یابد. منتظر کاهش وزن خود باشید زیرا میوه ‌ها و سبزیجات حاوی کالری کمتر و آب فراوان هستند. همین امر کمک می ‌کند تا پیش از زیاده‌ روی و اتمام غذا، احساس سیری کنید.

رژیم های گیاهی کاهنده فشار خون هستند: یکی از مشهورترین رژیم ‌ها برای افراد مبتلا به فشار خون بالا، پیروی از رژیم‌های گیاهخواری برای مقابله با فشار خون است. گرچه تمرکز این رژیم اغلب بر کاهش مصرف سدیم است اما از دیگر اهداف آن، کاهش مصرف گوشت است. در رژیم‌ های گیاهخواری مقابله با فشار خون، مصرف میوه ‌ها و سبزیجات افزایش می ‌یابد و روزانه ۱۵۰ گرم پروتئین جذب بدن می‌ گردد.

گیاهان سرشار از امگا ۳ هستند: مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ خطر ابتلا به بیماری‌ های قلبی و دیابت را کاهش می ‌دهد و موجب کاهش کلسترول و فشار خون بالا می ‌گردد. اسیدهای چرب امگا ۳ در بدن ساخته نمی‌ شوند، بنابراین تنها روش دستبابی به آنها از طریق برنامه‌ غذایی مناسب است. امگا ۳ گیاهی در گیاهانی مانند تخم کدو، روغن کوینولا، سویا، گردو و بذر کتان یافت می‌ شود.

رژیم غذایی گیاهخواری حاوی مواد مغذی است: عمده تاثیر رژیم غذایی گیاهخواری محافظت از قلب است. میوه‌ ها و سبزیجات سرشار از آنتی‌ اکسیدان، استرول گیاهی، ترکیبات شیمیایی و پتاسیم هستند که همگی خطر ابتلا به بیماری ‌های قلبی را کاهش می ‌دهند. پتاسیم، به طور خاص، برای مقابله با فشار خون بالا بسیار موثر است. طبق اعلان انجمن قلب امریکا، پتاسیم از تاثیرات مخرب سدیم در بدن می ‌کاهد. پتاسیم در بخش اعظمی از مواد غذایی گیاهی از جمله سیب ‌زمینی شیرین، قارچ، سویا، بادام، موز، زردآلو، گوجه‌فرنگی و طالبی یافت می‌ شود.

منبع:everydayhealth

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha