مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: بیماری‌های قلبی عروقی همچنان اولین عامل هدایت کننده و مهم مرگ و ناتوانی در دنیا هستند و سالانه سبب مرگ بیش از ۱۷.۵ میلیون نفر می‌شود.

بیماری‌های قلبی اولین علت مرگ در جهان

سلامت نیوز:مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: بیماری‌های قلبی عروقی همچنان اولین عامل هدایت کننده و مهم مرگ و ناتوانی در دنیا هستند و سالانه سبب مرگ بیش از ۱۷.۵ میلیون نفر می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، دکتر احمد کوشا گفت: این مرگ‌ها شامل یک سوم تمام مرگ‌ها روی کره زمین و نیمی از همه مرگ‌های مرتبط با بیماری‌های غیرواگیر هستند. حدود ۸۰ درصد این مرگ‌ها در کشورهای با درآمد کم و متوسطی که منابع انسانی و مالی آن‌ها برای پرداختن به بار بیماری‌های قلبی عروقی در حداقل است، رخ می‌دهند.

کوشا افزود: بیماری قلبی عروقی شامل بیماری های ناشی از قلب، عروق مغزی و عروق خونی هستند و شایع ترین این بیماری ها، بیماری عروق کرونر قلب (مانند حمله های قلبی) و بیماری عروق مغزی (مانند سکته مغزی) هستند.

وی بیان کرد: عوامل خطر کلیدی مهم این بیماری ها رژیم غذایی نامناسب، فعالیت بدنی کم، مصرف دخانیات، دیابت و فشارخون  بالا هستند که کنترل و کاهش این عوامل خطر، نقش مهمی در کاهش ابتلا به بیماری قلبی عروقی دارد.

وی افزود: سلامت قلب، قلب سلامتی بدن است. وقتی از قلب مراقبت می شود به معنی تغذیه خوب، فعالیت و تمرین کردن، ترک دخانیات و همه کارهایی است که نه تنها فرد را سالم‌تر می کند، بلکه سبب ایجاد احساس خوب در فرد شده و فرد را قادر می‌سازد از زندگی خود بطور کامل لذت برد.

کوشا گفت: روز جهانی قلب به عنوان یک واقعه سالانه در اواخر ماه سپتامبر سال میلادی، توسط اتحادیه جهانی قلب(WHF)  و جوامع مربوطه در دنیا گرامی داشته می شود. این روز نقشی واقعی در حساس سازی و اطلاع رسانی در خصوص سلامت قلب و عروق دارد. در این روز می‌توان برای افزایش آگاهی و تشویق افراد، اعضای خانواده، جوامع و سیاستگذاران و تصمیم گیران اقدام کرد.

وی بیان داشت: همکاری همه ذینفعان در این مورد قدرتی برای کاهش بار بیماری و مرگ‌های زودرس ناشی از بیماری قلبی عروقی ایجاد می‌کند که به افراد در هر کجا که باشند برای داشتن زندگی طولانی‌تر، بهتر و با سلامت قلب کمک می‌کند.

مدیرکل مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: روز جهانی قلب امسال در تاریخ ۷ مهرماه ۱۳۹۶ (۲۹ سپتامبر) تعیین شده است و شعار آن" همه با هم برای سلامتی قلب" ، "Share the Power"  است. هدف این روز به اشتراک گذاشتن اقداماتی است که برای نیرو بخشیدن به زندگی با ایجاد چند تغییر ساده روزانه برای حفظ سلامت قلب صورت می‌گیرد.

وی افزود: این روز یک نقش واقعی در تغییر همه این موارد بازی می‌کند و یک محرک و برانگیزاننده و فرصت جهانی مهمی است که می توان برای افزایش آگاهی و تشویق افراد، اعضای خانواده، جوامع و حکومت‌ها در طول سال از آن استفاده کرد. این روز در واقع شروع برنامه و فعالیت‌هایی است که باید در طول سال ادامه یابد. افراد جامعه با هم می‌توانند قدرتی برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی و کاهش بار بیماری و مرگ‌های زودرس ناشی از آن داشته باشند که می‌تواند به افراد در هر نقطه‌ای از جهان برای داشتن زندگی طولانی‌تر، بهتر همراه  با سلامت قلب کمک کند.

بنابر اعلام وب‌دا، کوشا بیان کرد: قلب مرکز سلامتی هر فرد است و باید مراقبتی از قلب شود که شایسته آن است. فقط چند اقدام ساده مانند تغذیه سالم‌تر، فعالیت بدنی بیشتر و ترک دخانیات می‌تواند سلامت قلب و رفاه کلی را بهبود بخشد. برای آگاهی از وضعیت سلامت قلب لازم است هر فرد از مقادیر عوامل خطر قلبی عروقی و میزان احتمال خطر بروز حوادث قلبی عروقی خود (مانند سکته‌های قلبی و مغزی) طی ۱۰ سال آینده و مفهوم آن مطلع شود و بر اساس آن اقدامات لازم برای پیشگیری و درمان را انجام دهد.

وی تصریح کرد: هدف این است که هر فرد بداند چگونه می‌تواند به قلب خود انرژی برساند و به زندگی خود نیرو بخشد و سپس آنرا با دیگران به اشتراک بگذارد و مشوق آنان باشد.

وی گفت: فعالیت‌های ملی مانند سخنرانی‌ها و گفتگوها و غربالگری‌های سلامتی از جمله وزن، قند، کلسترول و فشارخون، فعالیت‌های ورزشی سازماندهی شده، برگزاری گفتگوهای عمومی در مورد بیماری قلبی عروقی، داستان‌ها و تجربیات واقعی از افراد مبتلا به بیماری قلبی عروقی و نحوه درمان و کنترل آن، برگزاری فوروم‌های علمی، نمایشگاه، برگزاری مراسم و وقایع ورزشی در سراسر دنیا توسط اعضاء و شرکای اتحادیه در همین زمینه و بر اساس موضوعات تعیین شده در هر سال، به شکل بسیج‌های اطلاع رسانی و آموزشی سازماندهی می‌شوند.



 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha