مطالعات جدید نشان می‌دهد یک پروتئین به نام tau در پیشرفت آلزایمر نقش دارد و می‌تواند در نحوه درمان آلزایمر موثر باشد.

شناسایی پروتئینی که در بروز و پیشرفت آلزایمر موثر است

سلامت نیوز:  مطالعات جدید نشان می‌دهد یک پروتئین به نام tau در پیشرفت آلزایمر نقش دارد و می‌تواند در نحوه درمان آلزایمر موثر باشد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، در این مطالعه محققان روی تغییر یک ژن به نام ApoE4 تمرکز کردند که احتمال آلزایمر را تا 12 برابر افزایش می‌دهد؛ البته هنوز نحوه این مکانیسم مشخص نیست. تحقیقات قبلی روی ApoE4 و افزایش پروتئین بتا آمیلوئید تمرکز داشت. این پروتئین یکی از مهمترین عوامل بروز آلزایمر است.


محققان دانشگاه واشنگتن در سنت لوییس، در حال بررسی چگونگی ارتباط ApoE4 با پروتئین tau هستند و مطالعات نشان می دهد این عامل می تواند در بروز و پیشرفت بیماری موثر باشد. این مطالعه نشان می دهد هنگامی‌که پروتئین tau در مغز انباشه می‌شود، مغز رو به زوال می‌رود.


این یافته همچنین نشان می‌دهد زمانی‌که ApoE وجود دارد، عملکرد سمی tau تقویت می‌شود؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت با کاهش سطح ApoE می‌توان پیشرفت بیماری را متوقف کرد. ژن ApoE (یا Apolipoprotein E) کمک می‌کند تا کلسترول در سراسر بدن حرکت کند. در برخی موارد نادر، افراد بدون ژن ApoE متولد می‌شوند. کلسترول این افراد بسیار بالاست و منجر به بروز مشکلات بهداشتی متفاوتی می‌شود.


این مطالعه نیازمند بررسی بیشتر است ولی نتایج اولیه نشان می‌دهد می‌تواند در درمان آلزایمر و سایر بیماری‌های عصبی موثر باشد.
بیماری پیشرونده آلزایمر شایع‌ترین نوع زوال عقل است که باعث اختلال در حافظه، تفکر و رفتار بیمار می شود.
بر اساس آمار مرکز بین المللی آلزایمر، در حال حاضر 46.8 میلیون نفر در سراسر جهان به زوال عقل مبتلا هستند و این تعداد تا سال 2050 میلادی، به 131.5 میلیون نفر به ویژه در کشورهای در حال توسعه می رسد.


محققان دانشگاه کالیفرنیا در سان فرانسیسکو چاقی، باریک شدن شریان کاروتید، افسردگی، سطح پایین تحصیلات، افسردگی، فشار خون بالا، عدم تحرک، استعمال دخانیات، سطح بالای اسید آمینه و دیابت نوع 2 را به عنوان مهمترین عوامل خطر آلزایمر برشمرده اند.
نتایج این مطالعه در نشریه Nature منتشر شده است.


منبع:مدیکال ساینس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha