یکشنبه ۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۶
کد خبر: 225283

«به داد غارها برسید.» این جمله‌ای است که حالا نه فقط از سوی غارنوردها و غارشناس‌ها شنیده می‌شود که شرایط غارهای کشور به جایی رسیده است که داد استادان دانشگاه‌ها را نیز درآورده است.

غارهای ایران به سرعت در حال نابودی است

سلامت نیوز: «به داد غارها برسید.» این جمله‌ای است که حالا نه فقط از سوی غارنوردها و غارشناس‌ها شنیده می‌شود که شرایط غارهای کشور به جایی رسیده است که داد استادان دانشگاه‌ها را نیز درآورده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین،امروز مصادف با دوم مهرماه روز جهانی غار پاك است و برای چندمین سال پیاپی غارنوردها و غارشناس‌ها تلاش دارند این نكته را به جامعه و مسئولان كشور همچون سال‌های گذشته یادآوری كنند كه غارهای ایران در حال نابودی است و باید فكری برای جلوگیری از مرگ غارها كرد. بیش از 2هزار غار فعال و غیرفعال در كشور شناسایی شده كه بخشی از آنها هنوز زنده‌اند وبیشترغارها نیز خشك شده و به مرحله مرگ رسیده‌اند.

    مرگ غارهای ایران زیر پای گردشگران

شیرین بهادرنیا تنها دانشجوی دكترای غارشناسی و كارست‌شناسی در دانشگاه نواگوریتسا كشور اسلونی و عضو اتحادیه جهانی غارها ‌با اعلام اینكه تعداد غارهای آبی فعال كشور بسیار كمتر از غارهای خشك است به همشهری گفت: به‌دلیل باز‌بودن دهانه غارهای كشور و فقدان دربرای بسته نگه داشتن غارها، افراد آگاه و ناآگاه به ارزش‌ غارها می‌توانند به راحتی به غارها ورود كنند و باعث تخریب و شكستن تزیینات داخلی و از بین بردن نهشته‌های درون غارها شوند.

بهادرنیا ورود مكرر به درون غارهای ایران را یكی از عوامل مرگ غارهای كشور اعلام كرد و گفت: غار كلهرود اصفهان، غار دوریدان استان مركزی، غار یكه‌چاه در گلپایگان و غار سنگریز علویه در اصفهان ازجمله غارهایی هستند كه به‌دلیل عبور و مرور مكرر آسیب دیده‌ و صدمات فراوان متحمل شده‌اند.

این عضو اتحادیه جهانی غارشناسی با اشاره به ارزش غارها در مطالعات علمی و بررسی تغییرات اقلیمی و زمین‌شناسی با مطالعه نهشته‌ها و رسوبات درون غارها اعلام كرد: غارهای كشور به لحاظ مطالعات باستان‌شناسی اهمیت زیاد دارند و اطلاعات خوبی از انسان گذشته در اختیار می‌گذارند.

بهادرنیا همچنین به ارزش گردشگری غارهای ایران و بهره‌برداری خوب اقتصادی از غارها اشاره كرد و گفت: غارهای توریستی كشور از نظر حفاظتی مدیریت نمی‌شوند و استانداردهای گردشگری در غارهای ایران بسیار پایین‌تر از استانداردهای جهانی است.

او افزود: اتحادیه غارشناسی جهانی استانداردهایی برای گردشگری‌شدن غارها دارد كه براساس آن مطالعات كارشناسی و معیارهای اتحادیه باید پیش از گشودن غار به روی گردشگران انجام شود. این مطالعات شامل بررسی وضعیت جریان هوای غار، ایجاد درهای حبس هوا در دهانه ورودی، بررسی اقلیم درون غار، بررسی آسیب مسیرهای ورودی و... است اما متأسفانه در ایران مثلا در غار نخجیر، با بولدوزر نهشته‌های غار را برای ایجاد مسیر گردشگری تخریب كردند و حالا غار نخجیر از بیچاره‌ترین غارهای توریستی جهان است.

به گفته وی، استفاده از لامپ‌های بسیار كم‌مصرف در غار نیز ازجمله استانداردهایی است كه اتحادیه جهانی غارشناسی اعلام كرده است و در ایران تنها غار علیصدر از آنها استفاده می‌كند.او با ابراز تأسف از اینكه هنوز در ایران اقدامی جدی برای درجه‌بندی غارها صورت نگرفته است، گفت: باید غارهای مهم كه ارزش مطالعاتی دارند وزنده هستند، بسته شوند.

بهادرنیا البته به ارزش غارهای خشك ایران نیز اشاره كرد و گفت: غارهای خشك ایران همچون غار قلایچی امكان تهویه آسان هوا را ندارند و هنوز نمی‌دانیم تهویه هوای داخل غار با چه سرعتی انجام می‌شود. با این حال، تمام تلاش‌ها صورت گرفته تا این غار پیش از مطالعات كارشناسی مقصد گردشگری شود.

او مشكل دیگر غارهای ایران را ورود بی‌ضابطه و ناآگاهانه گروه‌های كوهنوردی و گردشگری دانست و گفت: گردشگران با ناآگاهی به غارها هجوم می‌برند و نمی‌دانند حتی نباید به دیواره‌های غار دست بزنند یا نهشته‌ها را لگدكوب كنند.به همین دلیل است كه غار ترنگ كرمان صدمات زیادی دیده و نهشته‌های آن تخریب شده‌اند.

    بی‌توجهی به غارها پایان ندارد

دكتر حاجی كریمی، عضو هیأت علمی دانشگاه ایلام و زمین‌شناس متخصص آب‌های زیرزمینی با اعلام اینكه نمی‌دانیم كم‌لطفی به غارهای كشور چه زمان پایان می‌یابد، در گفت‌وگو با همشهری، غارها را آزمایشگاه‌های بزرگ محققان خواند و افزود: در بحث تأمین آب و آب‌یابی، غارها از بهترین نقاط هستند. این آزمایشگاه‌ها بخش زیادی از اتفاقاتی كه زیر زمین می‌افتند را برابر چشم قرار می‌دهند. دكتر كریمی با ابراز تأسف از اینكه به‌رغم اعلام آمادگی محققان برای بررسی غارهای ایران دولت توجه ویژه‌ای به این درخواست‌ها نشان نداده گفت: شناسایی غارها، تهیه نقشه و شناسایی پدیده‌های داخل غارها و ظرفیت‌های اقتصادی آنها در اولویت است. وی غارها را محل زندگی موجودات متعدد دانست و با اشاره به غار خفاش در دهلران ایلام گفت: باستان‌شناس‌ها در مطالعه تپه علیكش ایلام كه قدیمی‌ترین گندم جهان را در خود جای داده، پی بردند انسان دوره باستان از فضولات خفاش‌های این غار برای كشت گندم استفاده كرده اند. حاجی كریمی غارها را یكی از مكان‌‌های مهم در علم پزشكی اعلام كرد و افزود: غارها از بهترین نقاط برای درمان برخی بیماری‌هاست كه در ایران از این ظرفیت غفلت شده است. او همچنین با اشاره به ارزش‌های باستان‌شناسی غارهای ایران افزود: غارهای ایران ارزش باستان‌شناسی دارند و سازمان میراث فرهنگی باید حفاظت از آنها را جدی بگیرد. وی تأكید كرد: غارهای ایران بی‌صاحب مانده‌ و اگر متولی مشخص بود، تخریب‌ گسترده غارهای كشور صورت نمی‌گرفت. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha