رئیس كمیته دولتی ضد مواد مخدر روسیه گفت: تروریسم و مواد مخدر یكدیگر را تقویت می‌كنند، 72 پولشویی در دنیا به مواد مخدر مربوط است و مواد مخدر افغانستان منجر به مرگ و میر 100 هزار روسی در سال می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز  خبرنگار بهداشت و درمان فارس ویكتور ایوانوف با انتشار كتابچه‌ای كه در دیدار با دبیر كل ستاد مبارزه با مواد مخدر كشورمان در اختیار خبرنگاران قرار داد با بیان اینكه تعداد قربانیان هروئین افغانستان طی 10 سال اخیر به بیش از یك میلیون نفر رسیده است اعلام كرد: تروریسم در افغانستان عملاً وجود ندارد زیرا در داخل افغانستان حداكثر 50 نفر از طرفداران القاعده باقی مانده‌اند در حالی‌كه حدود 3 میلیون كشاورز افغان در كار تولید مواد مخدر در این كشور جذب شده‌اند.

وی گفت: سازمان پیمان امنیت جمعی پاییز امسال خاطر نشان كرد كه گسترش مواد مخدر افغانستان چنان دامنه‌ای پیدا كرده است كه تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌‌المللی است، لذا این سازمان از شورای امنیت خواسته است مسئله ارزیابی تولید مواد مخدر در افغانستان به عنوان تهدید برای صلح و امنیت بین‌المللی تلقی شود.

وی می‌افزاید: سازمان پیمان امنیت جمعی از شورای امنیت خواسته است مسئله گسترش نقش و اختیارات نمایندگان سازمان ملل متحد را با توجه به تجربیاتی كه آنها در این عرصه در كشورهای دیگر اندوخته‌اند، ارتقاء بخشد.

ایوانف تصریح می‌كند: تجزیه و تحلیل اوضاع كنونی این امكان را فراهم می‌آورد كه عملكرد 2 نوع ماده مخدر شامل كوكائین كه منشاء آن آمریكای لاتین است و هروئین كه از آسیای مركزی و مخصوصاً از افغانستان می‌آید. در كل جهان گسترش یافت و مرزهای جغرافیایی را درنوردیده است.

وی اضافه می‌كند: جهانی‌شدن مواد مخدر فرامرزی نه فقط به دلیل تقاضای تعداد بیشمار معتادان در بسیاری از كشورهاست، بلكه دلیل دیگر آن به وجود آمدن كسب و كار برای میلیون‌ها نفر در عناوین حمل كنندگان مواد مخدر، ترانزیت كنندگان، فروشندگان و همچنین علاقه‌مندی سازمان‌های مافیایی كه با ایجاد شعبات خود در سراسر جهان و با تأمین پشتیبانی مدیریتی و مالی همسو با سیستم اقتصاد جهانی در این راستا فعالیت می‌كنند.

* 72 درصد از موارد گردش پول غیرقانونی و پولشویی به مواد مخدر مربوط می‌شود

ایوانف ادامه می‌دهد: واقعیت این است كه از كل میزان درآمدهای غیرقانونی گروه‌های جنایتكار، درآمدهای حاصل از مواد مخدر همواره مقام اول را دارد و طبق محاسبات بانكی حدود 72 درصد از موارد گردش پول غیرقانونی و پولشویی به مواد مخدر مربوط می‌شود. در حالی كه خرید و فروش غیر قانونی اسلحه، قاچاق انسان و مهاجرت غیر قانونی فقط 22 درصد از درآمدهای غیر قانونی را تشكیل می‌دهند.

وی می‌گوید: حجم و قدرت پول حاصل از مواد مخدر كه برای تروریسم و اقتصاد سرمایه‌گذاری شده است، بیانگر این واقعیت است كه در سال 2009 میلادی در بحبوحه بحران مالی جهانی، بنا به گفته آنتونیئو كاست معاون وزارت امور خارجه آمریكا، در بانك‌های چند كشور جهان به عنوان سرمایه نقدی برای جبران ضررهای مالی حدود 352 میلیارد دلار بوده است.

ایوانف ادامه می‌دهد: درآمدهای بالای مواد مخدر بالغ بر 500 میلیارد دلار سالانه (كه معادل 8 درصد تجارت قانونی جهان برابر با درآمد بخش نفت و گاز بود و 1.5برابر بیشتر از حجم تجارت صنایع خودروسازی است)، به نیروی محرك اصلی تبدیل شده است كه باعث ایجاد بی‌ثباتی در نیمكره شرقی و غربی دنیا در كل جهان است.

*ترانزیت‌كنندگان مواد مخدر بازیگران اقتصاد جهان هستند

وی اضافه می‌كند: كسانی كه كار ترانزیت مواد مخدر را اداره می‌كنند، امروز در حقیقت بازیگران مالی و اقتصادی جهان و رهبران پشت پرده جهان و خصوصا طراحان و بانیان واقعی بحران اقتصادی جهان هم هستند.

ایوانف یادآور می‌شود: ضمن اشاره به خطرات ناشی از گردش غیر قانونی مواد مخدر كه سلامت و نظم اجتماعی را تهدید می‌كند، لازم است كه نقش ویژه مواد مخدر در ایجاد تهدیدات علیه نظام جهانی به طور مشخص ارائه و معرفی شود.

وی می‌افزاید: این پدیده‌های مخرب و منفی جهانی در مسیرهای ترانزیت فرامرزی میلیون‌ها ماده مخدر اثر مخربی بر كشورها دارد و باعث بی‌ثباتی سیستم‌های سیاسی می‌شود و نوعی جنایتكاری سازمان یافته است كه مولد پدیده‌هایی همچون تروریسم و افراط‌طلبی است.
باید تأكید كرد كه همین‌ها پایه و اساس اكثر مظاهر تروریسم در جهان را تشكیل می‌دهند.

*صدور مواد مخدر ابعاد فعالیت تروریست‌ها را در دو نیمكره جهان تعیین می‌كند

ایوانف خاطرنشان می‌كند: جنگ مواد مخدر پارسال جان 30 هزار نفر را از جمله افراد غیر نظامی و مأموران انتظامی و قضایی در مكزیك گرفت. بدین ترتیب، به طور واضح می‌توان گفت كه صدور مواد مخدر قانون اساسی جنایی و ابعاد فعالیت‌های تروریستها را در دو نیمكره جهان تعیین می‌كند.

وی می‌افزاید: اگر صدور مواد مخدر غرب طی سالهای اخیر كاهش یافته است، اما صدور مواد مخدر شرق مخصوصاً در افغانستان در 9 سال اخیر تا حد مرگبار بیشتر شده است و اگر عامل تروریسم را با مواد مخدر مقایسه كنیم؛ عامل تروریسم در مقایسه با مواد مخدر به مراتب ضعیف‌تر شده است.

*هزار و 500 سرباز ائتلافی برای یك عضو القاعده آماده‌باش هستند

رئیس كمیته دولتی ضد مواد مخدر و رئیس سرویس فدرال كنترل مواد مخدر روسیه می‌گوید: تنها نتیجه مهم حضور این نیروهای ناتو همان تولید عجیب مواد مخدر در افغانستان و هدیه كردن آن به نیمكره شرق بوده است و نتیجه این حجم خارق‌العاده از تولید مواد مخدر هم میزان خارق‌العاده‌ای از مصرف بوده است. 711 تن مواد مخدر در سال در اروپا، 549 تن در روسیه و 212 تن در قاره آمریكا مصرف می‌شود.

وی می‌افزاید: تقریباً یك هزا و 500 سرباز ائتلافی ناتو فقط با یك نفر عضو القاعده در افغانستان آماده باش هستند و هزینه‌های سالانه مالیات پردازان برای نابود كردن یك نفر عضو القاعده حدود 300 میلیون دلار است.

*اقدامات ضدمواد مخدر ناتو به زحمت به صفر می‌رسد

وی می‌افزاید: در حالی كه اقدامات ضد مواد مخدر ناتو به زحمت به صفر می‌رسد چنین نمونه ناجوری كه در قبال چنین بودجه‌ هنگفت كاری انجام نشود، در تاریخ دیده نشده است.

ایوانف می‌گوید: تروریسم جهانی كه مولود و اشاعه‌شونده از مواد مخدر افغانستان است، به مسئله درجه دوم تبدیل شده است. یعنی تروریست‌ها به منظور تأمین اقتصاد خود باعث تولید مواد مخدر می‌شوند و از طرفی هم خود مواد مخدر باعث به‌وجود آمدن تروریسم می‌شود.

وی با بیان اینكه تحلیل تحولات سیاسی در افغانستان حركت سریع از تروریسم به مواد مخدر را نشان می‌دهد اضافه می‌كند: سیل عظیم آوارگان به تعداد متجاوز از 4 میلیون نفر ضمن اینكه یك فاجعه انسانی تلقی می‌شود و افراد مستعد برای اشتغال به قاچاق مواد مخدر ایجاد می‌كند بلكه شاهد بحران اوضاع اجتماعی این كشور نیز هست.

ایوانف ادامه می‌دهد: در افغانستان نارضایتی فزاینده مردم به تشكیل اپوزیسیون گسترده سیاسی متشكل از احزاب و گروه‌ها و نیز به درگیری مسلحانه شورشیان كه طالبان دیگر نقش كلیدی در آن ندارد، انجامیده است. همچنین اپوزیسیون منسجم با حمایت از درگیری مسلحانه شدید موجب تحرك عظیم افزایش درگیری‌های مسلحانه در افغانستان شده است كه در نبود احیای نظم واقعی ایجادگر یك جنایتكاری سازمان‌یافته است.

وی یادآور می‌شود: با تنگاتنگ‌شدن درگیری‌های مسلحانه، شرایط اقتصادی برای كشاورزان محصولات عادی كاملا مسدود و مشكل شده است، در حالی كه امتیازات رقابتی زیادی برای تولید خشخاش ایجاد شده است و ضربه به نسل‌های آینده مردم افغانستان از طریق اعتیاد فراگیر قابل مشاهده است.

ایوانف تصریح می‌كند: اوضاع كلی افغانستان در ولایت هلمند افغانستان كه تولیدكننده 65 درصد مواد مخدر جهان است به طور بارزتری دیده می‌شود چرا كه بهار امسال دبیر كل ناتو آقای راسموسن عملیات مشترك را جهت آزاد‌سازی این ولایت از دست شورشیان مسلح به عنوان «موفقیتی بزرگ» ارزیابی كرد در حالی كه هیچ تغییر واقعی در صفوف شورشیان اتفاق نیفتاده و حجم تولید مواد مخدر نه فقط كاهش نیافت بلكه افزایش هم یافته است.

رئیس كمیته دولتی ضد مواد مخدر روسیه می‌افزاید: مدیریت واقعی مراكز مخفی قدرت نه از داخل ولایت هلمند بلكه از شمال محل استقرار سایت‌های تولید مواد و از خارج از كشور صورت می‌گیرد.

وی می‌گوید: در مورد سایت‌های مواد مخدر، در سال 2008 تعداد 13 سایت، در سال 2009 تعداد 25 سایت نابود شده است یعنی این اقدام 92 درصد افزایش داشته است. اما در سال 2010 تعداد تاسیس آنها به 425 عدد رسیده است یعنی آهنگ رشد تعداد این سایت‌ها بیش از آهنگ نابودسازی آنها است.

ایوانف خاطرنشان می‌كند: طی سال‌های اخیر به موازات رشد حجم تولید مواد مخدر در افغانستان تعداد مرگ و میر ناشی از مواد مخدر در روسیه افزایش یافته و سالانه به 100هزار نفر نزدیك شده است كه گسترش اعتیاد نه فقط به هروئین بلكه به حشیش هم افزایش یافته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha