نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه مشکلات دریاچه ارومیه افزایش یافته است، گفت: در حال حاضر حجم آب دریاچه نسبت به سال گذشته حدود پانصد میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

کاهش40 درصدی بارش‌ها در محدوده دریاچه ارومیه/تشدید بحران دریاچه ارومیه

سلامت نیوز:نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه مشکلات دریاچه ارومیه افزایش یافته است، گفت: در حال حاضر حجم آب دریاچه نسبت به سال گذشته حدود پانصد میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا،هادی بهادری ، با اشاره به آخرین وضعیت دریاچه ارومیه اظهارداشت: تراز دریاچه ارومیه نسبت به پارسال 25 سانت کاهش یافته و حجم آب حدود پانصد میلیون متر مکعب کمتر از مدت مشابه خود در سال گذشته شده است منتهی این مساله دلایلی دارد که عمده ترین آن کاهش میزان بارش ها در منطقه است.

کاهش 40 درصدی بارش‌ها در محدوده دریاچه ارومیه

این عضو مجمع نمایندگان آذربایجان غربی درخصوص کاهش بارش ها در محدوده دریاچه ارومیه گفت: میزان بارش ها در حوضه آبریز دریاچع ارومیه در سال جاری نسبت به سال گذشته 40 درصد کاهش یافته است. خشکالی حاکم در منطقه آذربایجان بی نظیر است و این منطقه را جزو خشک ترین استان های کشور تبدیل کرده که این موضوع بحران دریاچه را تشدید می کند.

وی افزود: علاوه بر خشکسالی بی سابقه در منطقه، با افزایش دما نیز روبرو هستیم به طوری که سال جاری نسبت به سال گذشته دو درجه افزایش دما داشته ایم و این مساله بحران ها را تشدید می کند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدامات دولت در ستاد احیاء دریاچه ارومیه گفت: اقداماتی انجام شده اما بخش هایی از اقدامات ستاد به کندی در حال پیشرفت است که مهم ترین دلیل آن هم موضوع اعتبارات است. در رابطه با موضوع فاینانس از دولت تقاضا کردیم که ورود کند چرا که با پول هایی که دولت تزریق می کند، نمی توان دریاچه را احیاء کرد.

پیشنهاد دو میلیارد دلاری فاینانس برای احیاء دریاچه ارومیه

وی با بیان اینکه احیاء دریاچه ارومیه حدود 6 میلیارد دلار اعتبار نیاز دارد، گفت: آنچه که برای فاینانس پیشنهاد شد 2 دو میلیارد دلار بود که امیدواریم دولت بازپرداخت این پول را ضمانت کند و سرمایه گذاران به صورت وام های کم بهره به موضوع احیاء دریاچه کمک کنند تا مشکلات دریاچه مرتفع شود.

این نماینده مجلس با اعلام اینکه مشکلات دریاچه ارومیه افزایش یافته است، بیان کرد: یکی از مشکلاتی که وجود دارد ناهماهنگی و نبود برنامه و الگوی مناسب از سویی و عدم اعتبارات است که خشکسالی و افزایش دما نیز به مشکلات دریاچه دامن زده است. البته وضعیت فعلی دریاچه نسبت به چند سال قبل بهتر شده است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس با اشاره به اجرای طرح های کشاورزی در ستاد احیاء دریاچه گفت: این طرح ها عمدتا در بخش کشاورزی با عناوین مختلف از جمله انتقال آب با لوله، آبیاری قطره افشانی، لایروبی رودها اجرا می شود و دستگاه های مختلف متولی آن هستند اما محور اصلی دستگاه های اجرایی نیز وزارت نیرو و کشاورزی هستند که باید به طور جدی این مسایل را پیگیری کنند اما متاسفانه این اقدامات بی برنامه اجرا می شود.

طرح‌های کشاورزی دریاچه ارومیه رها شده است

وی با بیان اینکه طرح های کشاورزی در محدوده دریاچه ارومیه رها شده است، اضافه کرد: در وزارت جهاد کشاورزی مشخص نیست که الگوی کشت به چه صورت در محدوده دریاچه ارومیه باید انجام شود و یا چگونه می خواهند از توسعه کشت در این محدوده جلوگیری کنند.

این نماینده مجلس با اشاره به تغییرات مدیریتی در سازمان محیط زیست نیز خاطرنشان کرد: سازمان محیط زیست یک سازمان حاکمیتی تلقی می شود و اجرایی نیست اما امیدواریم حضور دکتر کلانتری در جلسات هیأت دولت از وزرای نیرو و کشاورزی مطالبات دریاچه پیگیری و بهترین تصمیمات در این حوضه آبریز اتخاذ شود.

سازمان محیط زیست اختیارات لازم برای پیگیری مطالبات را ندارد

وی با تأکید بر اینکه سازمان محیط زیست اختیارات لازم برای پیگیری مطالبات را ندارد، گفت: مسئولان سازمان محیط زیست باید بتوانند حق آبه دریاچه را بگیرند. علاوه بر این باید از دولت بخواهند که برخی محصولات پرآب در محدوده دریاچه کشت نشود. در حال حاضر به خودکفایی در محصولاتی همچون چغندر قند، سیب و هلو در محدوده دریاچه ارومیه نیاز نیست اما این محصولات کشت می شود و به خودکفایی آن افتخار می کنیم. نباید به خاطر این محصولات محیط زیست کشور را از بین ببریم. دولت باید تصمیمی اتخاذ کند تا محصولات کم آب کشت شود نباید فراموش کرد که اگر به این روند ادامه دهیم در آینده باید منتظر جنگ های آبی باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha