به نوشته هفته نامه آلمانی اشپیگل، مطالعات جدید نشان داد خستگی، دیگر فقط مشهود و معلوم نیست بلکه قابل شنیدن هم هست.

به گزارش سلامت نیوز این گزارش با اشاره به اینکه در حال حاضر پژوهشگران امیدوارند روش‌های ساده‌ای را ابداع کنند تا بتوان بگونه‌ای زودهنگام به خستگی زیاد، هشدار داد، نوشت: به نظر می‌رسد با توسل به این روش‌ها می‌توان از ورود به موقعیت‌های خطرناک (برای سلامتی) جلوگیری بعمل آورد.

اشپیگل با اعلام اینکه تحقیقات دانشمندان دانشگاه ملبورن استرالیا ثابت کرد یک دوره طولانی بیدار ماندن و نخوابیدن بر صدای فرد خسته، تاثیر ویژه‌ای خواهد گذارد، اضافه کرد: با افزایش خستگی، صدا به مراتب آهسته تر و غیر قابل کنترل تر می‌شود و بجز این، عمقش را نیز از دست می‌دهد.

به گفته آدام فوگل از دانشگاه ملبورن با این الگوی شاخص احتمالا در آینده می‌توان وضعیت خستگی یک انسان را با ضبط صدایش، درجه بندی کرد.

با اینکار می‌توان خستگی بیش از اندازه پرسنل شیفتی، سربازان، پزشکان یا رانندگان بیابان را در محیط‌های کاری‌شان پیش از موعد تشخیص داد.

او با بیان اینکه با این روش‌های ساده ابداعی می‌توان وضع خستگی هر فرد را بطور عینی، اندازه گیری کرد، افزود: نتایج این مطالعه که از شماری از جوانان بالغ در مدت زمان 24 ساعت و با انجام آزمون‌های کلامی پیوسته بدست آمده در نشریه انجمن آکوستیک آمریکا منتشر شده است.

این نشریه چاپ آلمان با اشاره به اینکه آزمایش شوندگان در طول آزمون‌ها نمی‌توانستند بخوابند، افزود: یافته‌های مستند برآمده از ضبط صدای آزمایش شوندگان نشان داد در طول این بیست و چهار ساعت، سرعت کلام داوطلبان بطور قابل ملاحظه‌ای، آهسته شد، نوسان‌های صوتی در زیر و بمی صدایشان افزایش یافت و عمق طنین و ‌آهنگ صدای آنها هم کاسته شد.

دانشمندان این تحقیق، علت این عارضه را در کم توان شدن تارهای صوتی اعلام کرده‌اند.

به بیانی بهتر هر چه انسان در مدت زمان طولانی تر بیدار باشد به همان نسبت نیز کنترل خود بر عضلاتش را از دست می‌دهد و به این ترتیب، آثاری از تولید صدایی خسته پدیدار می‌شود.

همزمان، دانشمندان سوئدی نیز در یک تیم تحقیقاتی که میزان تاثیرات خستگی بر انسان را مطالعه می‌کرد، دریافتند کمبود خواب فزآینده در کاهش میزان جذابیت و گیرایی فردی نیز موثر است.
منبع : همشهری آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha