رأس ساعت۷صبح کارگرفتن نوبت اینترنتی برای پزشک متخصص در یکی از بیمارستان‌های دولتی را آغاز می‌کنم، اما هربار با این جمله که نوبت خالی با شرایط فوق یافت نشد روبه‌رو می‌شوم.

هفت‌خان نوبت‌های تلفنی و اینترنتی در بیمارستان‌های‌دولتی

سلامت نیوز: رأس ساعت۷صبح کارگرفتن نوبت اینترنتی برای پزشک متخصص در یکی از بیمارستان‌های دولتی را آغاز می‌کنم، اما هربار با این جمله که نوبت خالی با شرایط فوق یافت نشد روبه‌رو می‌شوم.

به گزارش سلامت نیوز،همشهری نوشت: باردیگربا ۲ خط تلفن همراه و ثابت برای گرفتن نوبت تلاش می‌كنم. پس از ساعت‌ها بوق ممتد به سامانه گویای بیمارستان وصل می‌شوم اما در نهایت اپراتور ظرفیت درمانگاه انتخاب شده را تكمیل خوانده و می‌گوید: جهت اخذ نوبت مجدد می‌توانید در ابتدای روز بعد تماس بگیرید. این داستان هر روز بیمارانی است كه نه‌تنها در پایتخت بلكه در اقصی نقاط كشور چشم دوخته‌اند به بیمارستان تخصصی و فوق‌تخصصی تهران. این روزها بیمارستان‌های دولتی تهران جایی شده‌اند كه برای گرفتن نوبت درمان باید روزها تلاش كنی و البته اگربیمارستان ظرفیت پذیرش داشته باشد 20تا 40روز باید در نوبت‌ بمانی.

    گلایه از نوبت‌دهی های طولانی

سامان اكبری یكی از مراجعین بیمارستان میلاد می‌گوید: یك هفته با اعضای خانواده كارمان این بود كه پای تلفن بنشینیم و شماره بگیریم. درد پا، امان مادرم را بریده بود، اما گویا امكان نوبت دهی نه‌تنها با سامانه تلفن ممكن نیست بلكه اینترنتی هم به نتیجه نرسیده‌ام حضوری هم كه دیگر قبول نمی‌كنند.

طی چند سال گذشته و به‌منظوركاهش صف‌های طولانی نوبت دهی در مراكز درمانی، طرح نوبت دهی اینترنتی و تلفنی در بیمارستان میلاد راه اندزی شد. اما نوبت دهی تلفنی كه به‌علت انتظار طولانی در لیست‌های انتظار برای برقراری ارتباط با اپراتورها و یا عدم‌پذیرش درمانگاه‌ها به‌دلیل نداشتن نوبت خالی همچنان از گلایه بیماران است حتی طرح نوبت دهی اینترنتی كه از آن به‌عنوان راهگشای بیماران نام برده می‌شد نیز نتوانست مرهمی باشد بر درد بیماران.

    تعلل در درمان جایز است؟

زهرا رجبی هم می‌گوید: درحال حاضر بسیاری از مراكز درمانی كه دارای پزشكان متخصص هستند به‌صورت اینترنتی و یا تلفنی نوبت‌دهی می‌كنند اما متأسفانه همه مردم به اینترنت دسترسی ندارند و با آن آشنایی كافی ندارند ضمن اینكه تماس تلفنی هم كه برقرار شد باز هم می‌بینیم كه گرفتن نوبت را به روز بعد ارجاع می‌دهند و اگر در نهایت موفق به گرفتن نوبت هم شوید باید از یك هفته تا یك‌ماه در نوبت بمانید كه این بسته به نوع درمانگاه متفاوت است مثلا برای مادرم كه بیماری قلبی دارد بیش از10روز بعد توانستم نوبت بگیرم و به‌نظر شما آیا یك بیمار قلبی یك لحظه تعلل در درمانش جایز است. نوبت دهی بسیار طولانی است شاید عمر خیلی از افراد كفاف ندهد چرا كه بیماران قلبی و دیابتی كه مراجعه می‌كنند اكثرا شرایط خوبی ندارند.

    قید درمان را بزنیم؟

مشرقی یكی از شهروندانی است كه به گفته خود یك هفته است كه از ساعت 6تا 7صبح كارش تماس گرفتن با سرویس نوبت دهی بیمارستان میلاد است، می‌گوید: متأسفانه بعد از یك هفته موفق شدم نوبت بگیرم البته این موضوع تنها مختص بیمارستان میلاد نیست بلكه بیمارستان امام خمینی و فارابی و هر مركز درمانی كه متخصصان حضور دارند با این مشكل روبه‌رو است. اما یكی از موضوعاتی كه بسیار جالب است این است كه هر فرد در هر‌ماه فقط یك‌بار می‌تواند از طریق این سامانه نوبت دریافت كند همچنین ثبت نوبت درخواستی شما در سامانه نوبت‌دهی اینترنتی بیمارستان منوط به اخذ كد پیگیری است از همه مهم‌تر اینكه ممكن است در زمان مراجعه شما، پزشك انتخابی شما حضور نداشته باشد و پزشك جدید جایگزین، شما را معاینه كند. طاهری هم می‌گوید: پس از ساعت‌ها تماس و پشت خط ماندن برای ارتوپدی نوبت گرفته‌ام اما باید2‌ماه منتظر باشم تا دكتر ویزیتم كند معلوم نیست تا آن زمان زانوهایم چه وضعیتی پیدا می‌كنند.

    ناهمخوانی بحث عرضه و تقاضا

اما این داستان خاص بیمارستان‌های ‌دولتی و سایر بیمارستان‌های بزرگ كشور نیست، كافی است با تلفن مطب‌های خصوصی تماس بگیرید می‌‌بینید اوضاع خیلی بدتر است چرا كه با صف‌ بیماران روبه‌رو می‌شوید كه‌ماه‌ها در انتظار نوبت هستند و اگر نوبت دهیشان هم انجام شود باید ساعت‌ها پشت مطب منتظر نوبت بمانند و جلوی در مطب پزشكان همیشه صف است.

صبوری از پرستاران یكی از بیمارستان‌های دولتی علت این وضعیت را طرح تحول سلامت می‌داند و می‌گوید: اگرچه این طرح به‌عنوان طرحی برای ارتقای خدمات درمانی در كشور محسوب می‌شود اما موجب افزایش و سرازیر شدن انبوهی از مراجعان به مراكز درمانی دولتی فوق تخصصی حتی از شهرستان‌ها شد. در واقع تراكم بالای مراجعان در بیمارستان‌های دولتی علت مهم ایجاد مشكلات نوبت دهی است این در حالی است كه نوبت دهی بیمارستان‌ها دقیقا همان بحث عرضه و تقاضاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha