سیل متقاضیان برای درج آگهی‌هایی با عنوان «اسکان رایگان خانم» روز به روز در حال افزایش است؛ اگر این تبلیغات تا سالیانی قبل تنها برای مناطق مرفه‌نشین شمال و غرب تهران بود، حالا از پایین شهر پایتخت هم گذشته به دور افتاده‌ترین شهرهای استان فارس هم کشیده شده‌است. اما به واقع، هم‌خانگی با جنس مخالف را چگونه باید تحلیل کرد؟

هدف مردان از اسکان رایگان خانم‌های مجرد

سلامت نیوز:سیل متقاضیان برای درج آگهی‌هایی با عنوان «اسکان رایگان خانم» روز به روز در حال افزایش است؛ اگر این تبلیغات تا سالیانی قبل تنها برای مناطق مرفه‌نشین شمال و غرب تهران بود، حالا از پایین شهر پایتخت هم گذشته به دور افتاده‌ترین شهرهای استان فارس هم کشیده شده‌است. اما به واقع، هم‌خانگی با جنس مخالف را چگونه باید تحلیل کرد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، انتشار آگهی‌هایی با عنوان «اسکان رایگان خانم مجرد»، «اسکان رایگان خانم دانشجو و زیر 30 سال»،‌ «اسکان خانم با شرایط مناسب و توافقی»، « اسکان دائمی خانم برای انجام امورات جزئی منزل»، «اسکان خانم بین 25 تا 40 سال سرحال و شاد و اجتماعی» تنها بخشی از نیازمندی‌های یکی از سایت‌های اینترنتی برای درج تبلیغات افراد است؛ تبلیغاتی که در آن بیشتر از همه مردان به دنبال هم‌خانه‌ای از جنس مخالفشان می‌گردند. نمونه‌های متعددی از این پدیده در گزارش قبلی خبرگزاری آنا، مورد بررسی قرار گرفت. پدیده اسکان رایگان اگرچه مدتی است در فضای مجازی کشور باب شده، اما موضوعی است که ریشه‌های آن را باید در جاهای دیگری جستجو کرد؛ موضوعی که رئیس انجمن آسیب شناسی ایران هم در گفت‌وگو با آنا به آن تاکید داشته و به تحلیل آن پرداخته است.

کوروش محمدی، رئیس انجمن آسیب شناسی ایران، نسبت به گسترش چنین تبلیغات غیراخلاقی و ضد ارزش‌های ایرانی و اسلامی در فضای مجازی واکنش نشان داد و افزود: این مساله به ساختارهای معیوب در تعاملات و ارتباطات اجتماعی باز می گردد البته سال‌هاست که این موضوع را به مسئولان کشور و خانواده‌ها هشدار می‌دهیم و فریاد می‌زنیم که ساختارهای اجتماعی ما در حال تحول است.

وی با بیان اینکه امروزه ساختارهای اجتماعی ما شکل و ماهیت منفی پیدا کرده است، افزود: متاسفانه این ساختارهای اجتماعی روز به روز از هنجارها و ارزش‌ها فاصله می‌گیرد و اسلوب و سبک زندگی ما تغییر می‌کند. اینکه امروز شاهدیم آگهی‌هایی با این وقاحت و صراحت ترویج پیدا می‌کند نشان‌دهنده آن است که قبح برخی از مطالبات منفی و رفتارهای ناشایست اجتماعی نیز از بین رفته و حتی بسیاری از افراد تصور می‌کنند که حصارهای اخلاقی جامعه نابود شده است.

محمدی ریشه بروز چنین رفتارهایی را به برخورد‌های خانوادگی و مشکلات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی نسبت داد و گفت: باید ببنیم چه بلایی بر سر فرهنگ ازدواج در جامعه آوردیم که ازدواج‌های سنتی جای خود را به ازدواج‌های مدرن و خیابانی امروز داده است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: متاسفانه بسیاری از ما نسبت به مسایل اخلاقی جامعه خیلی بی تفاوت شده‌ایم ازدواج سفید نوعی توهین آشکار به اخلاق جامعه و ارزش‌های جامعه است آن هم جامعه ایرانی که مدعی مسلمانی است و عنوان اسلامی داریم و باید نسبت به بسیاری از مسایل دینی مقید باشیم زیرا در غیر این صورت برای جامعه ما یک آسیب جدی به دنبال خواهد داشت.

محمدی با تاکید بر اینکه هم خانه بودن دختر و پسر پیش از ازدواج باعث ایجاد شکاف بین ارزش‌ها و رویکردهای جاری جامعه می‌شود، افزود: متاسفانه در صورتی که این شکاف عمیق‌تر شود دیگر نمی‌توانیم آن را ترمیم کنیم.

وی به انگیزه و هدف مردان از انتخاب این نوع سبک زندگی اشاره کرد و گفت: باتوجه به اینکه برخی مردان از دسترسی به ازدواج و یک زندگی ایده آل نا امید می‌شوند و توانایی تامین هزینه‌های بالای زندگی را ندارند ترجیح می‌دهند که زیر بار تعهدات زندگی و قبول مسئولیت نروند به همین دلیل از تشکیل خانواده سرباز می‌زنند.

این استاد دانشگاه یادآور شد: نگاه مصنوعی خانواده‌ها به زندگی بسیار افزایش یافته است به طوری که خانواده‌ها معتقدند فردی که می‌خواهد با دخترشان ازدواج کند باید صاحب ملک و املاک باشد، ماشین و شغل و مناصب عالی داشته باشد تا بتواند رفاه خانواده را تامین کند.

وی افزود: متاسفانه خانواده‌ها برای زندگی فرزندانشان به نوعی مادی‌گرایی تمایل پیدا کرده‌اند به همین دلیل یک پسر جوان ترجیح می‌دهد برای تکامل اجتماعی خود به یک رابطه فاقد تعهد ورود پیدا کند و اگر امروز نگاه کنیم فردی که ازدواج می‌کند نسبت به خوراک، پوشاک، هزینه‌های زندگی و تفریح همسرش تعهداتی دارد و باید آن را تامین کند در حالی که در ازدواج سفید تحت فشارهای مالی و اقتصادی نیستند و با توجه به اینکه قید و بندی در این سبک زندگی وجود ندارد کسی از این هم خانه و زوج نیز انتظار فرزند آوری ندارد.

این جامعه شناس ادامه داد: متاسفانه دین گریزی و اعتقادات دینی و مذهبی در جامعه به شدت کاهش یافته است و به نوعی مجموع فشار نیازهای غریزی و جنسی و فشارهای اقتصادی و تبعیض‌هایی که دختران را از منزل فراری می‌دهد باعث می‌شود که جوانان به سمت این نوع زندگی گرایش پیدا کنند.

تهدیدات اسکان رایگان برای زنان

محمدی به تهدیدات این نوع سبک زندگی برای زنان و دختران اشاره کرد و گفت: برخی از زنان ناچارند به زندگی با یک مرد غریبه اعتماد کنند زیرا به این نوع زندگی مجبور شده‌اند و به دلایل اقتصادی، تبعیض‌های اجتماعی و کاهش قیودات دینی، نداشتن همسر و خانواده مناسب ناچارند به این نوع زندگی تن بدهند.

وی افزود: مسایلی از قبیل بارداری‌های ناخواسته، کودکان سرراهی که روی دست این خانواده‌ها باقی می‌ماند و فاقد اوراق هویتی و شناسنامه هستند از جمله مسایلی است که دختران را تهدید می‌کند، همچنین این دختران از سوی خانواده خود و حتی پسرانی که آنان را به عنوانه هم‌خانه انتخاب کرده‌اند نیز طرد می‌شوند.

این استاد دانشگاه یادآور شد:‌ اختلالات روحی و روانی و آسیب‌های شخصیتی بسیاری در آینده این دختران را تهدید می‌کند و متاسفانه این افراد شکست خورده فرصت‌های زندگی و تکیه‌گاه و جایگاه اجتماعی خود را نیز از دست می‌دهند، حتی در این نوع ارتباطات این روابط دختران را ناچار به تن فروشی و مصرف مواد مخدر می‌کند.


[quote-left]خانواده‌ها برای زندگی فرزندانشان به نوعی مادی‌گرایی تمایل پیدا کرده‌اند به همین دلیل یک پسر جوان ترجیح می‌دهد برای تکامل اجتماعی خود به یک رابطه فاقد تعهد ورود پیدا کند [/quote-left]
 
محمدی ادامه داد: شکست و ناکامی فقط مختص دختران نیست و پسرانی هم که در ازدواج‌های خود ناموفق بوده‌اند به سمت این نوع زندگی گرایش پیدا می‌کنند، البته در فرهنگ ما زندگی مشترک دو نفر قبل از ازدواج تعریف نشده است و یک حرکت کاملا غیر فرهنگی و غیراسلامی است که می‌تواند به عنوان فریب و تهدید تلقی می‌شود.

وی افزود: تبلیغ اسکان رایگان خانم در فضای مجازی سیاستی برای جذب و جلب موقتی دختران جوان و تجاوز آشکار به حقوق دختران محسوب می‌شود چون ما برای ازدواج آداب و رسوم خاصی را داریم.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: دختری که از سر اجبار و فشار اجتماعی و اقتصادی به این عرصه ورود پیدا می‌کند قیودات دینی و مذهبی و اعتماد به خود و خداوند را از دست داده و این فرد نمی‌تواند به عنوان مقصر اصلی شناخته شود.

مسئولان کشور چه کنند؟

وی در مورد راهکار جلوگیری از این آسیب اجتماعی نیز گفت: بستن سایت‌های اینترنتی که چنین مسایلی را تبلیغ می‌کنند و برخورد سلبی و قهری با آنان پاسخ مناسبی برای این موضوع نیست، بلکه نیازمند یک برنامه ریزی فرهنگی برای ایجاد نشاط اجتماعی و فضای خانواده هستیم که خانواده‌های با نشاط و علاقمند به فرهنگ ازدواج را تقویت و ترویج کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha