سه‌شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۷
کد خبر: 225468

متأسفانه شهری نظیر تهران با آلاینده‌های جوی مختلفی تهدید شده و به تجهیزات نوینی برای روزآمد كردن شناخت آلودگی هوا نیاز است

۲۰ سال تعامل تهران و ژاپن برای آلودگی هوا

سلامت نیوز_*محمد علی نجفی:نخستین مطالعه جامع در زمینه آلودگی هوای تهران را ۲۰سال پیش کارشناسان جایکا انجام دادند.

به گزارش سلامت نیوز، همشهری نوشت: در آن زمان كارشناسان كشور هیچ نوع مطالعه‌ای در این موضوع انجام نداده بودند و مطالعه جایكا مبنایی شد برای مطالعات پایه‌ای دیگر در این عرصه. همچنین پروژه كاهش انتشار آلایندگی خودروها توسط سوئدی‌ها كمك كرد تا طرح جامعی در این زمینه پایه‌گذاری شود. طرح جامع بدین‌ترتیب از سال 79كار خود را در مرحله اجرایی آغاز كرد. از سویی در سال 82ماموریت دوم جایكا بر موضوع تقویت گروه‌های دخیل در كاهش آلودگی هوا تمركز داشت.

متأسفانه شهری نظیر تهران با آلاینده‌های جوی مختلفی تهدید شده و به تجهیزات نوینی برای روزآمد كردن شناخت آلودگی هوا نیاز است. از سویی بهره‌گیری از این تجهیزات به هزینه‌های بسیار بالا نیاز دارد كه در مقیاس بودجه‌های شهری و كشوری محیط‌زیست نمی‌گنجد. برای نمونه ذرات معلق منتشر شده در تهران از سال 94منشأ‌یابی شدند اما آنالیز آن در ایالات متحده آمریكا صورت گرفت.

بدین‌ترتیب نیاز واقعی برای تجهیز امكانات شناخت آلودگی هوا برای شهری در حد و اندازه‌های تهران به وضوح احساس می‌شد. ذكر این نكته نیز ضروری می‌نماید كه پایش پیوسته، مسیر را برای شناخت و مقابله با آلودگی هوا فراهم می‌سازد. شاید تمركز بر این حلقه مفقوده بوده كه جایكا و ژاپنی‌ها را در قالب كمك‌های بین‌المللی به تهران كشانده است. یكی از نقصان‌ها در عرصه شناخت آلودگی‌های تهران تهیه سیاهه انتشار از منابع ساكن بوده است.

كارخانجات، صنایع و پالایشگاه‌ها بخش عظیم و لایه‌ای غیرقابل دسترس برای شناخت و اندازه‌گیری آلاینده‌های جوی بودند و تجهیزات و زیرساخت‌های اندازه‌گیری آلاینده‌های آن نزد نهادهای مسئول امر نبوده و نیست. در عین حال كمك جایكا با توجه به تجارب سابق می‌تواند زمینه‌ساز تكمیل خلأ وجود باشد. آلاینده‌های خاص هم برگ برنده دیگر جایكا برای ورود دوباره به تهران محسوب می‌شود. سال‌هاست شهرداری تهران و سازمان محیط‌زیست آلاینده‌های معمول را اندازه‌گیری می‌كنند اما یكی از نقدهایی كه به وضع موجود وجود داشت این بود كه بر آلاینده‌های خاص نظیرBOC‌ها یا آلاینده‌های مشابه ثانویه تمركزی صورت نگرفته است.

به‌روزرسانی روش‌های آنالیز آلودگی هوا نیز بهانه‌ای دیگر است تا تهران دست كمك جایكایی‌ها را بفشارد؛ به‌ویژه آنكه بحث كمك‌های بلاعوض طرف خارجی نیز مطرح بوده و قرار است علم و تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته را به كشور ما منتقل كند. آخرین گام از حضور ارزشمند ژاپنی‌ها در تهران نیز با سنجش راهكارهای كاهش آلودگی هوای تهران در برابر راهكارهای جهانی تكمیل می‌شود. تطبیق راهكارهایی كه تهران برای كنترل آلودگی هوا در پیش گرفته و متدهای روز می‌تواند نواقص گام‌ها و مسیر اجرایی را پر كند و دورنمای اقدامات مسئولان را از پیش مشخص سازد تا مسیر پیشگیری از آلودگی هوا، در شرایط موجود و بدون آزمون و خطا اصلاح شود.

  • كارشناس ارشد محیط‌زیست

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha